نیمی از افراد مبتلا به ایدز از بیماری خود خبر ندارند

هشدار درباره موج تازه ایدز

«در سال‌های گذشته بیشترین درصد مبتلایان به ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری آلوده می‌شدند اما امروزه نقش روابط جنسی ناایمن نیز به همان اندازه دارای اهمیت است.» اینها گفته‌های فرید براتی‌سده، رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به جام‌جم است، او می‌گوید اگر در این رابطه کاری صورت نگیرد باید در انتظار موج جدیدی از ایدز باشیم.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۰۱

پروین افسرکازرونی، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت می‌گوید، هنوز 60 درصد مبتلایان به ایدز در ایران شناسایی نشده‌اند. این آمار با گفته‌های براتی سده همخوانی دارد چرا که او هم به جام‌جم از حدود 30 هزار نفری می‌گوید که از بیماری خود اطلاعی ندارند. رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر 30 هزار فرد مبتلا به ایدز در سراسر کشور شناسایی شده‌اند و بر اساس شرایط فرهنگی و نگاه محدودی که به این بیماری و مبتلایان به آن وجود دارد، تخمین زده می‌شود همین تعداد هم که به ایدز مبتلا هستند، از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند.

وی در تشریح دلایل اطلاع نداشتن برخی از مبتلایان به بیماری ایدز و مراجعه نکردن آنها به مراکز حمایتی از این بیماران می‌گوید: متاسفانه نوع نگاه به بیماران مبتلا به ایدز نگاه خوبی نیست، همچنین به دلیل بار منفی که این بیماری دارد، باعث می‌شود تا افراد در پیگیری و مطلع شدن از این‌که آیا بیمار هستند یا خیر، صرف‌نظر کنند.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی معتقد است آموزش و همچنین تلاش برای افزایش آگاهی مردم و طرح این مساله که ممکن است هر یک از افراد در اثر سهل‌انگاری و با باور این‌که هیچ‌گاه خودشان به ایدز مبتلا نمی‌شوند، از جمله اقدامات سازمان بهزیستی کشور در جهت کنترل و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری ایدز است.

فرید براتی‌سده همچنین به افزایش مبتلایان به واسطه رفتارهای پرخطر جنسی هشدار داده و می‌گوید: زنان خیابانی که دارای رفتار پرخطر جنسی هستند و زنان و مردان معتاد به ویژه افرادی که اعتیاد تزریقی دارند و احتمال ابتلا به بیماری ایدز در آنها بیشتر است، نیازمند دریافت آموزش‌ها و حمایت‌های بسیاری در این خصوص هستند.

براتی‌سده می‌گوید: نتایج یک تحقیق که در 17شهر مختلف کشور روی زنان خیابانی انجام شد، به این شکل است که حدود 40 درصد آنها به مراکز DiC سازمان بهزیستی کشور مراجعه کرده و خدماتی چون دریافت سوزن و سرنگ و ابزار و وسایل رابطه جنسی ایمن را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، اگر هر یک از این زنان خیابانی اقدام به برقراری روابط جنسی ناایمن کنند تعداد مبتلایان به ایدز بسیار افزایش می‌یابد و هر یک از آنها ناقل ویروس این بیماری به چندین نفر می‌شود و کنترل و مهار این امر مستلزم ارائه خدمات کاهش آسیب به این قبیل زنان است تا رفتارهای جنسی خود را کنترل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها