ماندن یا نماندن تیلرسون در وزرات خارجه آمریکا رفته رفته تبدیل به یک موضوع آزار دهنده می‌شود زیرا ترامپ ماه‌هاست که وضعیت مبهمی را برای دستگاه دیپلماسی پیش آورده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۳۶۴
بازی شگفت‌انگیز ترامپ و تیلرسون

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر،دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گزارش‌ها در خصوص برکناری رکس تیلرسون از وزارت امور خارجه این کشور را تکذیب کرد.

ترامپ با «جعلی» خواندن این گزارش ها گفت: رکس تیلرسون سمت خود را ترک نخواهد کرد.

دونالد ترامپ در پیام توئیتری خود نوشته بود: رسانه‌ها گمانه زنی کرده اند، من رکس تیلرسون را برکنار کرده ام یا او به زودی (سمت خود) را ترک خواهد کرد. اخبار جعلی! او نمی رود و به رغم این که ما با هم بر سر برخی از مسائل مشخص اختلاف نظر داریم (من حرف آخر را خواهم زد)، به خوبی با همدیگر کار می کنیم و آمریکا بار دیگر به شدت مورد احترام قرار گرفته است.

آسوشیتدپرس در این رابطه می‌نویسد: این مهمترین حمایت دونالد ترامپ از رکس تیلرسون از زمانی که گزارش ها درخصوص برکناری احتمالی وی انتشار یافت، محسوب می شود.

رسانه های آمریکا گزارش روز پنجشنبه گزارش داده بودند که کاخ سفید در صدد است تا رکس تیلرسون را طی ماه‌های پیش رو از این سمت برکنار کرده و «مایک پومپئو»، رئیس سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به جای او منصوب کند.

طبق این گزارش، رکس تیلرسون روز جمعه در ۲ نشست دیپلماتیک در کاخ سفید حضور داشت. ابتدا وی در دیدار با نخست وزیر لیبی در کاخ سفید حضور داشت و سپس نهار را با دونالد ترامپ و ژنرال ماتیس وزیر دفاع صرف کرد.

رکس تیلرسون روز جمعه پیش از حضور در کاخ سفید در ساختمان وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که گزارش ها در خصوص برکناری وی از وزارت خارجه «خنده دار» است.

ایران و کره شمالی محور اختلافات

رسانه ها پیشتر گزارش هایی در خصوص اختلاف رکس تیلرسون با دونالد ترامپ بر سر مسائلی چون رویکرد ایالات متحده در قبال کره شمالی و ایران منتشر کرده بودند.

آبان ماه امسال نیز رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری‌اش در دولت او باقی خواهد ماند، ابراز تردید کرده اما با این حال در خصوص سیاست خارجی آمریکا تاکید کرده بود: آن کس که مهم است، من هستم. چرا که وقتی زمان تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی فرا برسد، من هستم که تصمیم می گیرم.

در همین زمینه، رکس تیلرسون پیشتر در مهرماه سال جاری گفته بود، هرگز به استعفا فکر نکرده‌ام و امروز درست به اندازه زمانی که پست وزارت خارجه را پذیرفتم به سیاست‌های دونالد ترامپ وفادارم.

آغاز علنی شدن اختلافات تیلرسون و ترامپ را می توان گزارش هایی که دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یکبار درباره برجام به کنگره ارائه کند دانست. بار دومی که ترامپ قصد داشت این گزارش را به کنگره آمریکا ارائه کند اختلافات زیادی میان وی و وزارت خارجه آمریکا شکل گرفت به طوری که بعدها اعلام شد که ترامپ قصد تائید برجام را نداشت اما رایزنی های تیلرسون و چند تن دیگر از اعضای بلند پایه دولت منجر به این شده که ترامپ برای بار دوم برجام را تائید کند.

پس از این ماجرا بود که اعلام شد ترامپ تیم ویژه ای را مامور کرده تا گزارش بعدی برجام را به گونه ای آماده کنند تا عدم پایبندی ایران به برجام را تائید کند.

در مورد کره شمالی نیز ترامپ و تیلرسون اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند که بارزترین آن توئیت ترامپ در خصوص «هدر دادن وقت» از سوی تیلرسون بود.

در همین رابطه شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرده بود که رکس تیلرسون در تابستان قصد استعفا از دولت را داشته اما به اصرار معاون رئیس جمهوری بر سر کار خود مانده است.

نیویورک تایمز هم قبلا گزارش کرده بود که تیلرسون از اینکه ترامپ نمی‌تواند اصول اولیه سیاست خارجی را یاد بگیرد اظهار شگفتی کرده است.

گزینه های احتمالی

رکس تیلرسون هم مانند ترامپ در دنیای سیاست تازه وارد است اما طرفداران دولت، به دلیل سوابق او در مدیریت شرکت نفتی «اکسون»، تیلرسون را دارای توانایی‌های لازم برای تصدی پست دیپلمات ارشد کشور می‌دانند.

چند روز پیش سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از حزب جمهوریخواه است، در جواب این سوال که چه کسانی مراقب هستند کشور به ورطه بحران نرسد، از وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس دفتر ترامپ نام برد، اما از رئیس جمهوری چیزی نگفت.

ترامپ که از مشاجره و جنگ لفظی با دوست و دشمن ابایی ندارد، با هم حزبی خود در توئیتر وارد جدل شد و حالا به نظر می‌رسد که تیلرسون هم در معرض چنین برخوردهایی است.

در واشنگتن صحبت از کناره‌گیری تیلرسون فراوان است و از حالا نام‌هایی برای جایگزینی احتمالی او بر سر زبان‌ها جاری است؛ مایک پمپئو رئیس سازمان سیا، نیکی هیلی فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد و جان بولتون فرستاده پیشین آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و از منتقدان سرسخت ایران از جمله جایگزین های احتمالی تیلرسون هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها