زلزله 6/1 ریشتری هجدک تلفات نداشت

مقاوم‌سازی جواب داد

«به‌خیر گذشت»؛ این پایان خوش دلهره بزرگی است که زلزله صبح دیروز کرمان به جان ایران انداخت، زمین لرزه‌ای که فقط 0/2 کمتر از زلزله 13‌سال پیش بم با 27 هزار کشته بود، اما به‌دلیل مقاوم‌سازی خانه‌ها بدون تلفات آرام گرفت. موضوعی که استاندار کرمان نیز با تاکید بر آن گفت: «بازسازی 3500 خانه پس از زلزله یک دهه گذشته، باعث شد اکنون تلفاتی نداشته باشیم.»
کد خبر: ۱۰۹۸۸۳۷

به گزارش جام‌جم، ساعت 6 و 2 دقیقه صبح دیروز، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6/1 ریشتر در عمق ده کیلومتری زمین، هجدک را در بخش کوهساران راور کرمان لرزاند. اهالی، هراسان از خانه‌های‌شان بیرون آمدند و خود را به خیابان‌ها رساندند. اخبار زمین‌لرزه بسرعت روی قدرت آن متمرکز شد و در گوش ایران پیچید. رئیس‌جمهور تلفن را برداشت و دستور امدادرسانی را به وزیر کشور صادر کرد. دلهره‌ها از رقم خوردن روز تلخ دیگری، آن‌هم فقط 19 روز پس از زمین‌لرزه مرگبار کرمانشاه بالا گرفت اما دقایقی بعد، خبرهای خوش از راه رسید؛ زلزله تلفات جانی نداشت و کار درمانی روی 51 مصدوم جزئی انجام گرفت.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به وقوع 42 پس‌لرزه و تشکیل تیم‌های امدادرسانی گفت: پس از وقوع حادثه، ده تیم ارزیابی درمان از پایگاه‌ها و مراکز اورژانس به مناطق اعزام شد و اتوبوس، آمبولانس و بالگرد اورژانس نیز به شکل فعال و آماده باش درآمد.

پیرحسین کولیوند با بیان این‌که در این حادثه 51 نفر مصدوم شدند، افزود: «بیشترین خسارت به روستاهای گورک، هفتاد میش و گسک در بخش کوهساران وارد شد، اما تلفات جانی در پی نداشت. خانه‌های تخریب شده نیز خالی از سکنه بود.»

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن کرمان، حدود 1500 خانه خسارت دیدند، اما به دلیل مقاوم‌سازی طی یک دهه گذشته، به بقیه خانه‌ها آسیبی وارد نشد. علی‌اکبر سلطانی‌نژاد گفت: بعد از زلزله زرند طی یک دهه اخیر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای استان بخوبی انجام شد به همین دلیل خسارت این زلزله پایین بود و تخریب فقط در حدود 1500 واحد مسکونی یا دامی رخ داد.

استاندار کرمان نیز با اشاره به بازسازی و مقاوم‌سازی 3500 خانه روستایی در یک دهه گذشته در بخش کوهساران کرمان عنوان کرد: این بازسازی در گذشته سبب شد زلزله 6/1 ریشتری صبح جمعه، تلفات جانی نداشته باشد.

علیرضا رزم‌حسینی با بیان این‌که استان کرمان به دلیل قرار گرفتن روی گسل همواره مورد تهدید بلایای طبیعی است، افزود: «14 اکیپ هلال‌احمر از لحظات اولیه زلزله در منطقه حضور پیدا کردند. اردوگاه موقت مردم نیز در منطقه راه‌اندازی شده است.» پس از زمین‌لرزه، برای جلوگیری از وقوع حادثه در عمق معادن استان کرمان، فعالیت این معادن متوقف و در بررسی تیم‌های ارزیاب مشخص شد، زلزله به معادن استان خسارتی وارد نکرده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز گفت: چند ساعت پس از زمین‌لرزه، ارزیابی 70 روستا به پایان رسید و توزیع اقلام موجود در منطقه در هر روستا آغاز شد.

مرتضی سلیمی با بیان این‌که ساکنان چهار روستا به دلیل خسارت 30 تا 70درصدی به اسکان موقت و اضطراری نیاز داشتند که این‌کار نیز انجام شد، افزود: 9 تیم کار‌های ارزیابی اولیه را انجام دادند و همچنین از دو تیم سگ‌های زنده‌یاب جست‌وجوگر و دو فروند بالگرد نیز استفاده شد که این بالگرد‌ها کمک بسیاری کردند تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن ارزیابی‌ها را از مناطق زلزله زده انجام دهیم.

زلزله روز گذشته، بار دیگر لزوم مقاوم‌سازی خانه‌ها و اهمیت آن را گوشزد کرد؛ وقتی زمین‌لرزه 6/3 ریشتری 13سال پیش در بم، جان 26 هزار نفر را گرفت، اما ده سال بعد به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌ها، زلزله 6/1 ریشتری بدون تلفات جانی آرام گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها