انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی است و برگرفته از فرهنگ غنی اسلام و ایران؛ بنابراین یکی از اهداف بلندمدت جمهوری اسلامی بحث صدور انقلاب است که این مهم، نه مثل کشورهای غربی‌ها مدعی دموکراسی از طریق سلاح بلکه از مجرای فرهنگی صورت می‌گیرد و برای این کار هم بهترین گزینه، شبکه‌های برون مرزی هستند.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۹۱
نقش شبکه‌‌های برون مرزی در تبیین انقلاب اسلامی

بنابراین در ضرورت وجود این شبکه‌ها هیچ شکی نیست. مسلم است این شبکه‌ها باید تقویت شوند و در خدمت اسلام و انقلاب باشند. البته دو نکته را در این میان نباید نادیده گرفت. یکی هجمه و حملاتی است که از طریق بنگاه‌های خبری دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و نکته دیگر، نیاز روز جهان است که می‌خواهد در جریان واقعیت‌ها قرار بگیرد.

از سوی دیگر، دنیای امروز تشنه معارف و معنویتی است که آن را می‌توان در اسلام ناب محمدی(ص) ـ که با تمام احترامی که برای مکاتب دینی دیگر داریم اما بالاترین و کامل ترین دین است- رصد کرد. نیاز امروز بشر اقتضا می‌کند از شبکه‌های برون مرزی انتظار بیشتری داشته باشیم. یکی از این انتظارات که در قالب نظام جمهوری اسلامی تحقق یافته، ورژن جدیدی از اسلام به روز است که با تکیه بر آرای مردم و مشروعیت از مکاتب الهی استوار شده است. این شیوه حکومت از لحاظ اعتقادی و بنیادی تحت سیطره شرق و غرب نیست. شبکه‌های برون مرزی ما می‌توانند نقش بسزایی در معرفی نظام جمهوری اسلامی ایران که با خواسته قلبی و مطالبات مردم ایجاد شده و ملت از آن پشتیبانی می‌کنند، داشته باشند. شبکه‌های برون مرزی می‌توانند روی عملکرد جمهوری اسلامی و ساختارش تمرکز کنند و با تشکیل میزگردها و ساخت برنامه‌های مختلف مرتبط با این مسأله، بازخوردی تاثیرگذار از مخاطبان خارجی خود بگیرند. لازمه این مهم هم آن است شبکه‌های برون‌مرزی علاوه بر حرفه‌ای بودن در کار، به داشته‌های خود اعتقاد و باور داشته باشند. این که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بر خلاف عقیده و تبلیغات استکبار حاکم بر منابع خبری، نظامی و امنیتی که ایران را کشوری سست و ناپایدار می‌پندارند، نه تنها سرپاست بلکه یک قدرت غیرقابل نادیده گرفتن در منطقه است و تاثیرگذاری آن حرف اول را می‌زند و هیچ معادله‌ای بدون ایران انجام نمی‌پذیرد، مدیون ملت، نیروهای نظامی و انتظامی و شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما از جمله پرس‌تی‌وی، العالم، هیسپان و... است‌. همین که از سوی شبکه‌های غربی و معاند محدودیت‌هایی برای انتقال امواج و پیام این شبکه‌ها به‌وجود آمده و نمی‌خواهند صدایی متفاوت به گوش مخاطبان جهانی برسد، خود نشان‌دهنده موفقیت شبکه‌هایی چون پرس‌تی‌وی و هیسپان تی‌وی است. این شبکه‌ها گوی سبقت را از خبرگزاری‌های رسمی ربوده‌اند و نباید در تجهیز و به روزرسانی آنها کوتاهی کنیم. باید انحصاری را که توسط رسانه‌های معاند اتفاق می‌افتد، بشکنیم. کارکردهای شبکه‌های برون‌مرزی در انعکاس حقایق سیاسی و مظلومیت خواهی مردم کشورهایی مانند یمن، سوریه، میانمار، لبنان و... جای تقدیر دارد. همین اندازه که دنیای غرب به سرکردگی آمریکا و میدان گردانی عربستان نتوانسته اند منویات خود را در یمن تحقق بخشند، نتیجه عملکرد و اثرگذاری شبکه‌ای مانند پرس‌تی‌وی است.

شبکه‌های پرس‌تی‌وی، هیسپان تی‌وی و آی‌فیلم برای تاثیرگذاری بیشتر و بالارفتن بازده‌شان باید تمرکز خود را به تولید محتوا و قالب جریان‌سازی معطوف کنند. در دنیا افرادی که طرفدار نظام جمهوری اسلامی و انقلاب هستند کم نیستند، پس رسالت شبکه‌های برون‌مرزی این است با این افراد ارتباط بگیرند و در دنیا جریان ساز باشند. اگر بخواهیم رسالت اصلی‌مان را به نحو احسن و اکمل انجام دهیم باید بر تقویت هر چه بیشتر اثرگذاری این شبکه‌ها تمرکز و همواره نگاه عالمانه و غیرمتعصبانه به مسائل پیرامون خود را حفظ کنیم. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در این مهم سهم داشته باشند. شبکه‌های برون مرزی ما می‌توانند با نشان دادن واقعیت‌ها سلطه خبری را که در دست رسانه‌های خاص است، بشکنند. مانند همین کاری که چند وقت پیش صورت گرفت و شبکه‌های پرس تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌وی با فرستادن خبرنگاران خود به کره شمالی توانستند واقعیت‌های این کشور را بر خلاف نگاه آمریکایی‌ها و دیگر رسانه‌های تحت سیطره آنان نشان دهند. این کار خیلی ارزشمند است که نباید به همین یک مورد محدود شود.

حسن اختری

کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها