در هفته‌های اخیر دونالد ترامپ و برخی دیگر از مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی، بارها نگرانی خود را از نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام کرده و این موضوع را همردیف قدرت هسته‌ای این کشور دانسته‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۸۱
نفوذ منطقه‌ای ایران، فرصت یا تهدید

واشنگتن و تل‌آویو که در طول سال‌های اخیر نتوانسته‌اند به‌رغم ترفندهای جنگ‌طلبانه خود، به اهداف سیاسی و نظامی و گسترش حیطه نفوذ و سلطه دست یابند، اینک نفوذ منطقه‌ای ایران را بزرگ‌ترین مقصر ناکامی‌های خود می‌دانند. در واقع پس از اجرای پروژه‌هایی از قبیل غیرصلح‌آمیز خواندن برنامه‌های هسته‌ای و حمایت ایران از تروریسم، این‌بار تهدیدی ساختگی به نام نفوذ منطقه‌ای ایران مطرح شده که هدف آن زمینه‌سازی برای اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران است.

البته نفوذ منطقه‌ای ایران یک واقعیت است اما این نفوذ نه‌تنها تهدیدی برای هیچ یک از کشورها نیست، بلکه موجب افزایش ثبات و امنیت در منطقه و توسعه اقتصادی همسایگان دور و نزدیک ایران است. نفوذ ایران در منطقه به دلیل همراهی در مبارزه جدی با تروریسم در سوریه و عراق به وجود آمده و ایثار و جانفشانی مدافعین حرم، ثبات و آرامش را برای منطقه به ارمغان آورده است.

واشنگتن با دخالت‌های نظامی خود در کشورهایی همچون افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سومالی و کشتار مردم بی‌گناه به دنبال کسب نفوذ است. این در حالی است که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک مولفه معنوی بوده و در سایه رعایت حسن همجواری و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و حمایت از ملت‌های منطقه کسب شده است.

ایران با استفاده از نفوذ خود، بر اساس آموزه‌های دینی، بر وحدت شیعه و سنی و پرهیز از طایفه‌گرایی تاکید دارد و خواهان ایجاد همبستگی میان مسلمانان جهان، ملت‌های منطقه و دوستی مردم ایران و مردم منطقه است. ایران با ارائه الگوی مردم‌سالاری دینی، به ‌عنوان الگویی بومی توانسته است بخوبی نظر مردم منطقه را در معرض انتخاب‌های خوب قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در کنار مردم فلسطین و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت از مردم بی‌دفاع یمن، بیشترین طرفدار را در میان مسلمانان سنی و شیعه و توده‌های محروم و افکار عمومی کسب کرده؛ لذا نفوذ ایران در سایه پول، سلاح و تبلیغات به دست نیامده و چنین نفوذی، ماندنی است و روز به روز افزایش خواهد یافت. مردم منطقه و جهان بخوبی پدیدآورندگان گروه‌های تکفیری و تروریست از جمله داعش را شناخته و می‌دانند کمک‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای وی، کماکان به گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه، یمن و افغانستان ادامه دارد. این در حالی است که ایران با خون شهدای خود ثابت کرده که در خط اول مبارزه با تروریسم برای تامین امنیت خویش و منطقه است.

نوع نفوذ ایران با نوع نفوذ غرب در منطقه کاملا متفاوت است. غرب به‌واسطه‌ حضور نظامی در منطقه و احداث پایگاه‌های نظامی و حمایت از رژیم‌های نامشروع و غیرمردمی به‌دنبال کسب نفوذ است. در حالی که نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه نبوده بلکه به عنوان یک فرصت می‌تواند در خدمت افزایش ثبات و امنیت، توسعه اقتصادی، مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و نابودی جنگ‌ قرار گیرد.

امروز ایران در قلوب توده‌های ستمدیده جایگاه ویژه‌ای دارد و نفوذ معنوی، فرهنگی و ذاتی ایران، یک واقعیت است و آمریکایی‌ها باید بدانند این نفوذ را نمی‌توانند با فضاسازی تبلیغاتی و هیاهوهای بی‌مایه، از بین ببرند.

محسن پاک آیین

کارشناس ارشد امور بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها