برگزاری نمایشگاه مطبوعات، هرساله فرصتی است برای آن‌که رسانه‌ها با مخاطبان خود رودررو و بی‌واسطه کلمات و تصاویر، به گفت‌وگو بنشینند.
کد خبر: ۱۰۸۸۸۳۴

در این میان، برخی مقامات مسئول، دولتمردان، نمایندگان مجلس، سیاسیون و چهره‌های فرهنگی و هنری نیز با دعوت اصحاب مطبوعات یا بی‌دعوت اهالی رسانه، راهی مصلای تهران می‌شوند تا با رسانه‌ها به گپ و گفت نشسته و تریبونی برای بیان دیدگاه‌های خود دست و پا کنند. در نمایشگاه امسال هم کم نیستند چهره‌هایی که مهمان مطبوعاتی‌ها شدند. از وزیر و وکیل گرفته تا مدیران کل و چهره‌های حزبی و هنری.

با این همه آنچه همچنان حلقه مفقوده میان مقامات دولتی و رسانه‌هاست، همان اصل «پاسخگویی» است که به‌رغم شعارهای بسیار، گاه در میان هیاهوی مسائل سیاسی، کمرنگ و حتی بیرنگ می‌شود.

واقعیت این است که یکی از کارکردهای نمایشگاه مطبوعات، هموار کردن راه‌های ارتباطی میان دولتمردان و رسانه‌هاست. اصحاب رسانه به نمایندگی از افکار عمومی در جست‌وجوی تازه‌های خبری هستند و مسئولان نیز باید به دغدغه‌های مردم پاسخ دهند. با وجود این، به‌نظر می‌رسد برگزاری سالانه نمایشگاه مطبوعات، کمتر کمکی به تسهیل این ارتباط کرده است و در بهترین حالت، نمایشگاه مطبوعات فرصتی شده تا ارتباط رسانه‌ها با یکدیگر بهبود یابد و مقامات دولتی همچنان در حاشیه امن رسانه‌ای قدم می‌زنند و فقط هنگامی مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر می‌شوند که خودشان می‌خواهند.

هرچند به‌طور معمول نشست‌های خبری متعددی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شده و خبرنگاران خود را میزبان مسئولان در غرفه‌های کوچک‌شان می‌بینند، اما سوال این است که آیا مفهوم پاسخگویی به مردم می‌تواند در چنین دیدوبازدیدهای محدودی فروکاهیده شود یا نیاز به تدبیری برای نهادینه‌سازی ارتباطات رسانه‌ها با دولتمردان دارد؟

گرچه دولت دوازدهم همواره بر ضرورت پاسخگویی به مردم و اصحاب رسانه تاکید داشته و خود را مدافع آزادی بیان معرفی کرده است، اما حتی به اذعان برخی از مدافعان این دولت، باید تلاش‌های بیشتری برای ایجاد ارتباط موثر میان هیات وزیران و دیگر مقامات دولتی با بدنه جامعه و رسانه‌ها صورت گیرد. نقدهای مطرح شده در قبال تیم رسانه‌ای دولت هم برای این است که این تیم تاکنون نتوانسته به تقویت رابطه دولت و رسانه‌ها کمک کرده و ارتباط دولتمردان و مطبوعات در همان کانال‌های رسمی و بسته نشست‌های خبری خلاصه شده است.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات چنانکه بتواند این دیوار موجود میان مطبوعات و دولت را بشکند و مسئولان را موظف به پاسخگویی در قبال افکارعمومی کند، باید برگزاری‌اش را پاس داشت، اما اگر این کارکرد، غایب بزرگ نمایشگاه باشد، آن وقت باید در ساز و کار برگزاری سالانه نمایشگاه مطبوعات طرحی نو در انداخت.

مصطفی انتظاری هروی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها