اتمام حجت با آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که در آن با یوکیا آمانو درباره پرهیز از سیاسی‌ کاری، اتمام حجت شد.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۵۲

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار آمانو تاکید کرد برخی کشورها و مقامات آنها اگر بخواهند بر تصمیمات آژانس تاثیر بگذارند و اعمال فشار کنند برای ما قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان آژانس، مقررات بین‌المللی و توافق برجام آماده توسعه همکاری‌های خود با آژانس است، افزود: اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است و امیدواریم با توجه به همکاری کامل ایران در سال‌های اخیر، آژانس هرچه سریع‌تر نتیجه نهایی مبنی بر صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند.

وی با بیان این‌که انتظار داریم آژانس در چارچوب اقدامات و وظایف خود، کمک‌هایی را که به دیگر کشورهای متعهد به پادمان و ان‌پی‌تی در زمینه‌های مختلف علمی، کشاورزی، حفاظت و پزشکی ارائه می‌کند در اختیار ایران نیز قرار دهد، بر ضرورت حضور افراد توانمند ایرانی در مسئولیت‌های مدیریتی آژانس تاکید کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که یک کشور هر طور که بخواهد نمی‌تواند با توافقات چندجانبه و بین‌المللی برخورد کند، گفت: تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قید شده در آن بهره‌مند شویم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد مهم بین‌المللی در افکار عمومی جهان بر مبنای این است که بدون تاثیرپذیری از قدرت‌ها، فعالیت‌های حرفه‌ای و فنی خود را به انجام برساند و این‌که برخی از کشورها و مقامات آنها بخواهند بر تصمیمات آژانس تاثیر بگذارند و اعمال فشار کنند، برای ما قابل قبول نیست. وی با بیان این‌که همکاری‌های ایران و آژانس باید گام به گام موجب تقویت اعتماد دو‌طرف شود، گفت: نباید اجازه دهیم برجام به عنوان دستاوردی مهم، خدشه‌دار شود و باید با همکاری گسترده، این تعهد مهم بین‌المللی را تثبیت کنیم.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نیز در این دیدار برجام را توافقی بسیار خوب دانست و گفت: امروز براساس تلاش‌های مشترکی که به انجام رسیده، می‌توانیم تاکید کنیم جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و برجام عمل کرده است. مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی با تاکید بر این‌که بیشتر مقامات و مسئولان عالی‌رتبه کشورهای جهان در فضای بین‌المللی با قدرت از برجام حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اجرای تعهدات و پایبندی به آنها از سوی همه طرف‌ها نقش اساسی و حیاتی در ثبات و آینده برجام خواهد داشت.

آمانو با تجلیل از پایبندی جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام، خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بسیار حائزاهمیت بوده و همچنان بر بی‌طرفی خود در مواضع ادامه می‌دهد و براساس حقایق و پادمان‌ها گزارش‌های واقعی را ارائه خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی ایران و توسعه همکاری‌های ایران و آژانس در بخش‌های مختلف، گفت: از حضور متخصصان ایرانی برای تصدی مسئولیت‌های مدیریتی در آژانس استقبال می‌کنیم.

بند T برجام شامل بازرسی‌های خاص نمی‌شود

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم پس از دیدار آمانو در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که آمانو درخواست جدیدی برای بازرسی از سایت‌های ایران ارائه نکرده است، گفت: بند T برجام شامل بازرسی‌های خاص نمی‌شود.

صالحی اظهار کرد: درباره بند T برجام موضوع کاملا روشن است که درباره آن با آژانس صحبت کرده‌ایم؛ آقای عراقچی هم مواضع کشورمان را دراین باره صریحا به آژانس اعلام کرد و ما نیز همان مواضع را داریم.

وی افزود: وقتی بند T تدوین می‌شد ملاحظات در آن دیده شد و توافقات انجام گرفت، اما مانند هر بند دیگری که در برجام هست طرف مقابل متأسفانه می‌خواهد بنابر خواست خودش آن را تفسیر کند. بندهای دیگری هم داریم که نمی‌خواهیم به آن بپردازیم، اما طرف مقابل در پی تفسیرهای گوناگون از آن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان برای مواجهه با نقض برجام تصریح کرد: ما می‌توانیم به غنی‌سازی تا حد 100 هزار سو برسیم و این توانمندی بالقوه‌ای است که وجود دارد گرچه علاقه‌مندیم که برجام ادامه یابد و طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان پایبند باشند تا ضرورتی نباشد که بخواهیم از سناریوهای مختلف برای روزی که برجام به هم بخورد، استفاده کنیم.

صالحی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا آقای آمانو حامل پیامی از مقامات فرانسه بود، اظهار کرد: او صحبت‌هایی را که با رئیس‌جمهور فرانسه داشته است به ما منتقل کرد که صحبت‌های خوب و مثبتی بود و اعلام کرد که فرانسه واقعا به پایداری برجام علاقه‌مند است و آن را اقدامی جدی می‌داند و البته از آن طرف هم از آژانس خواسته شده است که نقشش را با جدیت پیگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها