قصد انجام جراحی بلفاروپلاستی را دارید؟

صافکاری پشت پلک!

روز به روز بر تعداد متقاضیان جراحی‌های زیبایی اضافه می‌شود و افراد هزینه زیادی را برای انجام این نوع جراحی‌ها می‌پردازند.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۳۵

هزینه‌های جراحی‌های زیبایی فقط مادی نیست و گاهی جراحی با موفقیت انجام نمی‌شود و هزینه جسمی و آسیب نیز برای فرد به همراه دارد که گاهی این هزینه جبران‌ناپذیر است. یکی از جراحی‌هایی که این روزها در بین برخی افراد بویژه خانم‌ها بسیار طرفدار پیدا کرده، جراحی پشت پلک یا بلفاروپلاستی محسوب می‌شود. دکتر حمید عارف فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، نکاتی را در رابطه با این جراحی به شما می‌گوید.

پاک کردن گرد پیری از پشت پلک

به طور کلی، پوست پلک نازک است و با افزایش سن، دچار تغییراتی چون چین و چروک و افتادگی می‌شود که این مساله می‌تواند شکل ظاهری پلک را تغییر بدهد. چین پشت پلک، در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن، مقدار این چین بیشتر و بیشتر می‌شود. عمل جراحی بلفاروپلاستی، در واقع یک عمل جراحی پلاستیک به حساب می‌آید که جراح با بهره‌گیری از روش‌هایی خاص، افتادگی پلک را برطرف می‌کند. متقاضیان این جراحی، بیشتر خانم‌ها هستند. بلفاروپلاستی بیشتر برای افرادی که بالای 40 سال هستند کاربرد دارد.عمل جراحی بلفاروپلاستی، در واقع یک عمل جراحی زیبایی به حساب می‌آید ولی به این معنا نیست که کاربردهای درمانی نداشته باشد. برای‌ مثال، در شرایطی که مقدار افتادگی و چین پشت پلک زیاد باشد و با افزایش سن این افتادگی و چین، شدیدتر شود و بینایی فرد (کاهش میدان دید فرد) را با مشکل مواجه کند، باید حتما از بلفاروپلاستی برای رفع این مشکل بهره گرفت.

بی‌خیال جراحی شوید

یک راه ساده برای این‌که بتوان فهمید پلک، مناسب بلفاروپلاستی است یا نه، وجود دارد. برای این منظور، فرد باید پوست چین خورده پشت پلک خود را در دست نگه دارد، چنانچه پوست پلک براحتی در دست قرار نگیرد، باید از انجام این نوع جراحی، صرف‌نظر کرد چون جراحی می‌تواند با عوارضی همراه باشد البته تشخیص قطعی این مساله به عهده پزشک متخصص پلاستیک است. آن دسته از افرادی که به صورت ارثی، پشت پلک آنها چین خوردگی دارد و همیشه ظاهر پوست پلک شل است، گزینه بهتری برای انجام این نوع عمل جراحی هستند. افرادی که پشت پلک‌شان به حالت پف‌دار است نباید عمل جراحی بلفاروپلاستی را انجام دهند، چون برداشتن چربی چشم در این دسته از افراد، وضعیت بدی را برای چهره ایجاد خواهد کرد.

پلک پایین هم هست

تنها پلک بالا با افزایش سن دچار این تغییرات نمی‌شود و پلک پایین نیز با افزایش سن، دچار این تغییرات خواهد شد. چربی‌های پلک پایین و به طور کلی چربی‌های دور چشم، با افزایش سن حالت بیرون زده پیدا می‌کنند. این چربی‌ها به طور‌ کلی، نقش نگهدارنده کره چشم را به عهده دارند. با حالت بیرون‌زدگی چربی، کره چشم دچار گودرفتگی خواهد شد. علاوه بر این، کاهش کلاژن پوست اطراف چشم هم می‌تواند باعث ایجاد گودی شود. برای رفع این حالت چشم، برخی افراد پلک پایین خود را هم جراحی می‌کنند که جراحی پلک پایین، تفاوت‌هایی با پلک بالا دارد. برای جراحی پلک پایین، جراح یک سوراخ کوچک را داخل پلک پایین ایجاد می‌کند و چربی را از آن سوراخ بیرون می‌آورد. گاهی با بیرون آوردن چربی، پوست پلک پایین شل خواهد شد که برای برطرف کردن این مساله، پوست اضافه را نیز باید برداشت.

عوارض و مشکلات

گاهی شل شدن پوست بالای ابرو و پیشانی در اثر افزایش سن باعث افتادگی ابرو به سمت پلک می‌شود که این مساله چهره فرد را پیر و عبوس می‌کند. به طور کلی، در حالت طبیعی، فاصله بین چشم و ابرو باید به اندازه یک چشم باشد و در صورتی که این فاصله نصف چشم شود، افتادگی پلک به وجود خواهد آمد. چنانچه جراح به اشتباه عمل جراحی بلفاروپلاستی را برای فردی که دچار افتادگی پوست بالای ابرو و پیشانی است، انجام بدهد، این مساله باعث می‌شود که ابرو به چشم نزدیک‌تر شده و چشم ظاهر نامطلوبی پیدا کند. بلفاروپلاستی، مناسب همه افراد نیست و جراح در انتخاب بیمار باید دقت کافی را داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که در اثر بلفاروپلاستی ایجاد می‌شود، پایین آمدن ابرو به اندازه یک تا دو میلی‌متر است پس بلفاروپلاستی باید در افرادی انجام شود که ابروهای آنها به طور طبیعی خیلی بالاتر از چشم‌ها قرار گرفته است. آن دسته از افرادی که متقاضی انجام عمل بلفاروپلاستی هستند، باید در انتخاب جراح خود دقت کافی را داشته باشند و این جراحی‌ حتما باید توسط پزشک متخصص پلاستیک، انجام شود. پزشک باید مهارت کافی را برای انجام این نوع عمل جراحی داشته باشد در غیر این‌صورت، فرد با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. علاوه بر باقی ماندن جای بخیه، این احتمال وجود دارد که پشت پلک فرد، گوشت اضافه آورد پس افرادی که می‌خواهند این نوع عمل جراحی را انجام دهند، باید به این مساله نیز دقت کنند. یکی دیگر از عوارض بلفاروپلاستی، باز ماندن چشم‌هاست که در چنین شرایطی باید حتما جراحی مجدد انجام داد. از عوارض دیگر جراحی بلفاروپلاستی، عدم قرینه بودن پلک‌ها و افتادگی یکی از پلک‌هاست. چربی‌های چشم، تکیه‌گاهی برای چشم هستند و اگر پزشک مهارت کافی را برای برداشتن این چربی‌ها نداشته باشد، ظاهر چشم پیر و نازیبا خواهد شد و گودرفتگی چشم نیز افزایش پیدا می‌کند.

این جراحی را فراموش کن

عمل جراحی بلفاروپلاستی، بیشتر مناسب افراد بالای 40 سال است و در شرایطی خاص، این عمل جراحی برای افراد با سن کمتر (حدود 30 سال) نیز انجام می‌شود.هر چه سن فرد بیشتر و بالای 40 سال باشد، احتمال انجام موفقیت‌آمیز این جراحی بیشتر است ولی انجام بلفاروپلاستی در سن پایین‌تر، با ریسک بسیار بالایی همراه می‌شود.باقی ماندن جای بخیه بعد از عمل جراحی، یکی از مهم‌ترین عوارضی است که در اثر جراحی بلفاروپلاستی در سنین زیر 40 سال وجود دارد. گاهی برخی از افراد در سنین 20 سالگی متقاضی انجام چنین عمل جراحی‌ای هستند که این دسته از افراد، باید جدا از انجام چنین کاری خودداری کنند چون نه‌تنها زیبایی چندانی نصیب‌شان نمی‌شود، بلکه ظاهر پلک‌شان هم نامطلوب خواهد شد.

آزاده جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها