راه رفتن روی لبه تیغ

کمدی اکشن پرفروش «دروغ‌های حقیقی» سر از تلویزیون درآورده و تبدیل به یک مجموعه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۷۶

منتقدان هنری می‌گویند این روزها که بازار تبدیل فیلم‌های سینمایی به مجموعه‌های تلویزیونی داغ شده است، شنیدن خبر ساخت مجموعه دروغ‌های حقیقی تعجب کسی را برنمی انگیزد. جیمز کامرون کارگردان نسخه سینمایی سال 1994 دروغ‌های حقیقی، به عنوان مشاور و تهیه کننده مشترک با نسخه تلویزیونی همکاری خواهد کرد. اهل فن در رسانه تلویزیون می‌گویند با آن که دروغ‌های حقیقی مثل دیگر فیلم‌های این فیلمساز فروش بسیار بالایی در جدول گیشه نمایش نکرد، اما به اندازه آنان مشهور است. ظاهرا همین شهرت هم باعث شده تا تولید نسخه تلویزیونی آن در دستور کار قاب کوچک قرار گیرد.

بحث ساخت مجموعه دروغ‌های حقیقی در مراحل ابتدایی کار قرار دارد و به همین دلیل، اطلاعات زیادی درباره آن در دست نیست. تا این جای کار مشخص شده که مارک گاگنهایم تهیه‌‌کننده، فیلمنامه‌نویس و برنامه‌ساز سرشناس تلویزیونی، خالق مجموعه دروغ‌های حقیقی است. او در اولین قدم، مک جی کارگردان مشهور سینما را دعوت کرده تا به عنوان مدیر تولید با مجموعه همکاری کند. در عین حال، مک جی کارگردان اپیزود اول و آزمایشی مجموعه هم خواهد بود. این اپیزود به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 75 دقیقه‌ای ساخته شده و تماشاگران را در جریان داستان مجموعه و کاراکترهای محوری آن قرار خواهد داد.

دوستدار نسخه سینمایی

مک جی دراین باره گفته است:«خودم از دوستداران نسخه سینمایی هستم. کار بسیار بانمکی بود که تلفیق خوبی از کمدی و اکشن را به نمایش می‌گذاشت. در زمان خودش، فیلم پیشرویی بود و ژانر کمدی اکشن را در مسیر تازه و متفاوتی قرار داد. مجموعه ما ضمن رعایت شرایط روز و معاصر بودن، همان حال و هوای نسخه اصلی را دنبال می‌کند. هنوز تصمیمی درباره آینده مجموعه گرفته نشده و نمی‌دانم در یک فصل تهیه می‌شود یا به صورت کاری دنباله‌دار و چند فصلی در می‌آید. خود من امیدوارم تماشاگران از آن استقبال خوبی کرده و راه را برای تولید فصل‌های دوم و سوم آن هموار کنند.» با این وجود باید به خاطر داشت که فیلم برداشتی کاملا یکسویه از موضوع تروریسم دارد و تلاش می‌کند این‌طور وانمود کند که تروریست‌های منطقه خاورمیانه امنیت آمریکا رابه خطر انداخته‌اند.

شبکه تلویزیونی فاکس که سازنده و تهیه‌کننده اصلی مجموعه است، مشخص نکرده که مک جی کارگردان تمام اپیزودهای آن خواهد بود یا فقط اپیزود اول. نزدیکان به شبکه می‌گویند به احتمال زیاد، او تمام 9 قسمت مجموعه را کارگردانی خواهد کرد. همین منابع احتمال حضور جیمز کامرون در پشت دوربین این مجموعه را کاملا منتفی می‌دانند. آنها حتی بعید می‌دانند این فیلمساز سر صحنه فیلمبرداری مجموعه هم حاضر شود. اشاره آنها به درگیری کامل کامرون با پروژه چهار قسمتی «آواتار» است که فیلمبرداری آن دو هفته قبل آغاز شد. کامرون طی ماه‌های آینده سخت درگیر ساخت قسمت‌های دوم تا پنجم این مجموعه فیلم علمی ـ تخیلی خود است و فرصتی برای کارهای دیگر ندارد. او این چهار قسمت را پشت سرهم و به صورت همزمان می‌سازد. منابع نزدیک به شبکه فاکس می‌گویند تهیه‌کنندگان مجموعه تنها از نام کامرون برای اعتبار دادن به کار خود استفاده کرده‌اند و قرار نیست او همکاری نزدیکی با آن داشته باشد.

حضور بازیگران جوان

برای تولید دروغ‌های حقیقی تلویزیونی، هزینه‌ای ده میلیون دلاری در نظر گرفته شده است. با آن که اطلاعی از داستان اپیزود آزمایشی مجموعه در دست نیست، اما شنیده می‌شود به بخش خانوادگی داستان توجه بیشتری نشان داده خواهد شد. در حالی که بحث انتخاب بازیگران اصلی مجموعه در جریان است، اما بعید به نظر می‌رسد دو بازیگر اصلی نسخه سینمایی یعنی آرنولد شوارتزنگر و جیمی لی کرتیس، به عنوان بازیگر با آن همکاری داشته باشند. منتقدان تلویزیونی عقیده دارند ایفای این دو نقش، باید به دست بازیگران جوان‌تری سپرده شود. به هرحال، تا قبل از شروع فصل زمستان که به عنوان زمان شروع فیلمبرداری مجموعه اعلام شده، این دو بازیگر هم انتخاب و معرفی خواهند شد. احتمال حضور آرنولد در مجموعه به عنوان بازیگر مهمان وجود دارد.

داستان فیلم سینمایی دروغ‌های حقیقی در‌باره یک مامور عالیرتبه ضد جاسوسی به نام هری تاسکر با بازی آرنولد است. این کاراکتر در حالی که به دنبال انجام یک ماموریت مهم ضدتروریستی است، متوجه واقعیت عجیبی در زندگی خانوادگی خود می‌شود. هلن همسر ماجراجوی این مامور (با بازی لی کرتیس) که شیفته انجام کارهای ضد جاسوسی است و اطلاعی از شغل شوهرش هم ندارد، درگیر دغل بازی‌های یک کلاهبردار می‌شود. این کلاهبردار با سوءاستفاده از علاقه هلن، خود را یک مامور عالیرتبه جا زده و قصد کلاشی از او را دارد. هری تاسکر با اطلاع از پیدا کردن این موضوع، درس‌های لازم را به فرد دغلکار داده و هویت واقعی‌اش را برای هلن فاش می‌کند. بزودی هلن و دختر نوجوان خانواده، درگیر فعالیت‌های خطرناک هری تاسکر می‌شوند.

باید دید در نسخه تلویزیونی این اثر تا چه اندازه به واقعیت‌های موجود اهمیت داده می‌شود. این‌که براساس همان ذهنیت دهه‌های گذشته به موضوع تروریسم پرداخته شود شاید برای مخاطب امروز که به حقایق بسیاری از پشت پرده ـ و نقش ابر قدرت‌ها و بخصوص آمریکا در تشکیل گروه‌های تروریستی در اقصی نقاط دنیا ـ واقف شده است،چندان جذابیتی نداشته باشد.

بازگشت مک جی

مک جی سابقه‌ای طولانی در قاب کوچک دارد. این هنرمند 49 ساله، بیش از آن که سینمایی باشد سابقه کار در تلویزیون را دارد. درحقیقت، موفقیت‌های تلویزیونی مک جی بود که پای او را به دنیای سینما باز کرد. در تلویزیون این هنرمند بیشتر به عنوان تهیه‌کننده شهرت دارد تا کارگردان. به نوشته نشریه اسکرین اینترنشنال، او از دهه 90 به این سو، با تعداد زیادی از مجموعه‌های پربیننده همکاری داشته است. از سال 2000 به بعد، مک جی در تولید مجموعه‌های پرطرفداری مثل «چاک» و «نیکیتا» مشارکت داشته است. هر یک از این مجموعه‌ها (که تولید و پخش آنها از سال‌های 2007 و 2010 شروع شد) صاحب فصل‌های متعددی شدند و پخش تلویزیونی‌شان تا سال‌های 2012 و 2013 ادامه یافت. از دیگر تولیدات مک جی می‌توان به اکشن علمی ـ تخیلی «سوپرنچرال» اشاره کرد. اولین اپیزود این مجموعه در سال 2013 به روی آنتن رفت و پخش موفق آن، تا به امروز ادامه دارد. سال گذشته هم، تماشاگران قاب کوچک نسخه تلویزیونی «اسلحه مرگبار» را با تهیه کنندگی او دیدند. با آن که این نسخه نتوانست موفقیت کلان فیلم سینمایی آن را تکرار کند، اما تولید آن به فصل دوم رسیده است. مک جی اولین‌بار در سال 2000 و با کارگردانی نسخه سینمایی «فرشتگان چارلی»، به دنیای سینما پا گذاشت. او دومین قسمت این اکشن ماجراجویانه را نیز سال 2003 کارگردانی کرد. «رستگاری ترمیناتور» سال 2009 از دیگر کارهای سینمایی اوست. آخرین فیلم سینمایی مک جی تا به امروز، اکشن دلهره‌آور «سه روز برای کشتن» کوین کاستنر بوده است. او قرار است فیلم سینمایی تلویزیونی «پشت دروازه‌های دشمن» را هم برای تلویزیون کارگردانی کند. نسخه سینمایی این داستان جنگی، سال 2000 به روی پرده سینماها رفت.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها