رئیس‌جمهور آمریکا دیشب طی نطقی، سیاست‌های جدید آمریکا را درباره جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد و همان‌طور که برخی مقامات آمریکا پیش از سخنرانی او اعلام کرده‌ بودند و بسیاری ازکارشناسان هم پیش‌بینی می‌کردند از برجام خارج نشد و محور حملات خود را بر فعالیت‌های سپاه پاسداران، توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان قرار داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۸۱

وی از ایران با اصطلاحاتی از جمله «رژیم یاغی»، «دیکتاتوری خودکامه» و «حامی اصلی تروریسم» یاد کرد و گفت که با «اقدامات خصمانه» ایران مقابله می‌کند.

ترامپ همچنین از حزب‌الله لبنان به عنوان گروه تروریستی یاد کرد که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است و مجموعه‌ای از اتهامات بی‌اساس مبنی بر حمایت‌ جمهوری اسلامی ایران از اقدامات تروریستی علیه آمریکا مطرح کرد.

حملات سایبری به ارتش آمریکا، دستگیری بی‌دلیل اتباع آمریکایی، تفرقه‌افکنی در عراق و ایجاد جنگ در سوریه و یمن، از دیگر اتهاماتی بود که علیه کشورمان مطرح کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر برجام را بدترین توافقی اعلام کرد که تاکنون آمریکا امضا کرده است و گفت ما بیش از 180 میلیارد دلار در اختیار ایران قرار داده‌ایم و یک میلیارد و 700 میلیون دلار پول نقد به شکل فیزیکی به آنها دادیم.

وی برجام را در محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ناکارآمد دانست و گفت بازرسی‌ها در این توافق بسیار ضعیف است و تنها در یک سقف زمانی کوتاه، فعالیت ایران را محدود می‌کند.

ترامپ در ادامه در حالی که آژانس تاکنون در هشت گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است مدعی تخطی ایران از برجام شد و گفت: ایران در تولید آب سنگین و همچنین اجازه دادن به بازرسان بین‌المللی از برجام تخطی کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی نقض روح برجام از سوی ایران شد و در تشریح سیاست‌های جدید آمریکا گفت: تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم که نتوانند تروریست‌ها را حمایت کنند، ما آنها را از تمام راه‌هایی که به تولید سلاح هسته‌ای منجر شود محدود می‌کنیم و با متحدان خود در این زمینه کار می‌کنیم.

وی که در سخنان خود از فتنه 88 دفاع کرد، سپاه را یک نیروی فاسد تروریست خواند که مستقیما تحت نظر رهبر انقلاب هدایت می‌شود و گفت: تحریم‌های بسیار سرسختانه‌ای علیه سپاه اعمال می‌کنیم. من از خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام سپاه‌پاسداران را هدف تحریم قرار دهد. از متحدانمان هم می‌خواهم تحریم‌های فراتر از برجام که مشخصا برنامه موشکی ایران را مدنظر دارد انجام دهند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به قانون سال 2015 مبنی بر بررسی برجام در کنگره، گفت: ما برجام را تائید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. از همین رو من به دولت دستور می‌دهم از نزدیک با کنگره همکاری کند تا تمام نواقص برجام را از جمله تبصره پایان محدودیت‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران حل کند.

وی با بیان این‌که برجام درباره برنامه موشکی ایران سکوت کرده است، گفت:‌ کنگره از همین حالا کار درباره نواقص برجام را شروع کرده و در حال تصویب لایحه بازنگری برجام است تا جلوی ایران را در تولید موشک قاره‌‌پیمای بالستیک بگیرد. اگر ما نتوانیم با متحدان و کنگره به توافق برسیم آن موقع برجام لغو خواهد شد.

وی همچنین در موضعگیری بی‌اساس، مردم ایران را قربانیان اصلی سیاست‌های ایران دانست و گفت در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در سخنرانی دیروز رییس‌جمهور آمریکا این بود که به جای خلیج فارس از واژه جعلی خلیج عربی استفاده کرد.

همچنین پیش از سخنرانی دونالد ترامپ در خبری اعلام شد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی، متن قانون «موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» را تصویب کرده است؛ کاخ سفید هم متن استراتژی جدید و جامع خود را علیه ایران منتشر کرد.

به گزارش فارس، براساس این متن، استراتژی جدید آمریکا درباره ایران بر خنثی‌سازی آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه خوانده شده، متمرکز است. آمریکا بر این اساس اتحاد خود را با متحدان سنتی و شرکای منطقه‌ای و توازن قدرت در منطقه احیا خواهد کرد.

در این استراتژی با ادعای این‌که فعالیت‌های سپاه پاسداران مخرب است، اعلام شده آمریکا برای مقابله با این‌ فعالیت‌ها کار خواهد کرد.

در این متن به فعالیت‌های موشکی ایران نیز اشاره شده و آمده است: «ما با تهدید موشک‌های بالستیک و دیگر تسلیحات ایران علیه آمریکا و متحدانمان مقابله خواهیم کرد؛ ما همه مسیرهای دستیابی ایران را به سلاح هسته‌ای خواهیم بست.»

نقض حقوق بشر، اتهام دیگری است که کاخ سفید در این استراتژی متوجه ایران و سپاه پاسداران کرده و گفته جامعه بین‌المللی را برای مقابله با این مساله با خود همراه خواهد کرد.

انتخاب‌های بسیار گسترده ایران

به دنبال انتشار این مواضع، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این‌که ایران تاکنون با توجه به منافعش اقدامات متقابل را در برجام انجام داده و در آینده نیز چنین می‌کند، گفت: انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت، شامل پایان دادن به تمام تعهدات در این زمینه خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اتهامات مقامات آمریکا به سپاه پاسداران گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مظهر قدرت و اقتدار و حافظان امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند و هرگونه اقدامی علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با واکنش متناسب و محکم جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع نیز در واکنش به مواضع و تهدیدات اخیر دولت و مقامات آمریکا افزود: سپاه، ارتش و سایر قوای کشور، متحد و یکپارچه در مقابل سیاست‌ها و اقدامات خصمانه و تنش‌آفرین دولت آمریکا ایستاده‌اند و اجازه نخواهند داد با توسعه جنگ نیابتی و تروریسم، امنیت منطقه را به خطر بیندازند.

وزیر دفاع‌ هرگونه تعرض به ارکان نظام نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تعرض به کلیت نظام تلقی کرد و گفت: مجموعه کشور اعم از ملت، قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح با قاطعیت آن را خنثی و سرکوب خواهند کرد.

همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تحریم سپاه را نشانه‌ای از رفتار خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران خواند و گفت: با توجه به این‌که ارتش و نیروهای مسلح ضامن صیانت و امنیت هر کشوری هستند، این اقدام را به مثابه اعلام جنگ تلقی می‌کنیم.

واکنش‌های بین‌المللی به اظهارات ترامپ

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برجام یک توافق چندجانبه است و هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، موگرینی با بیان این‌که آژانس، 8 بار بر پایبندی ایران به برجام صحه گذاشته است تاکید کرد: توافقنامه هسته‌ای با ایران، قابل مذاکره دوباره نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام پایبند بوده است.

رئیس جمهور فرانسه در گفت وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان گفت: اتحادیه اروپا و فرانسه قاطعانه از برجام دفاع می‌کنند و به اجرای کامل آن متعهد هستند و از ایران نیز می‌خواهیم به رغم تلاش‌های واشنگتن، به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داده و به تعهداتش در برجام پایبند بماند. مکرون، سیاست‌های کاخ سفید در قبال برجام را ناشی از اختلافات داخلی واشنگتن برشمرد و بار دیگر از واشنگتن خواست به تعهداتش پایبند بماند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که حفظ برجام در راستای منافع ملی مشترک این کشورهاست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از راهبرد ضد ایرانی ترامپ، مدعی شد سخنان وی خیلی مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود.

دولت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از راهبرد جدید آمریکا، اعلام کرد که با واشنگتن برای مقابله با تهران همکاری خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت اظهارات ترامپ علیه ایران، «بسیار مشکل‌زا» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها