از سوی نمایندگی کشورمان در نیویورک اعلام شد

دلیل عدم حضور ایران در رای گیری قطعنامه محکومیت میانمار

در حالی که این روزها، عکس آوارگان میانماری در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دل هر انسانی را به درد می‌آورد، عصر روز سه‌شنبه، نمایشگاه بین‌المللی پوستر با عنوان نسل‌کشی مذهبی در میانمار و اثر نگارگری پرهای آسمان با موضوع شهید حججی، کاری از مهدی فرخی با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری و مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران و جمعی از اهالی هنر و رسانه در حوزه هنری گشایش یافت.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۴۰
داغ میانمار بر نقش پوسترها

نمایش آثار در مکانی مناسب

مهدی چمران، پس از تماشای آثار این نمایشگاه و تابلوی نگارگری پرهای آسمان، اثری از مهدی فرخی گفت: پوسترها و تصاویری که در این نمایشگاه به مردم مظلوم مسلمان میانمار پرداخته بود، نشان از نگاه دقیق و نافذ هنرمندان به این واقعه تلخ دارد، چرا که هنرمند هیچ‌گاه خود را درگیر منافع سیاسی نخواهد کرد و همواره با ذهن بیدار و خلاق خود، سعی در بیان عواطف و احساسات انسانی در جهان دارد. واکنش‌های هنری مناسب و تأمل برانگیز خالقان آثار نمایشگاه بین‌المللی نسل‌کشی مذهبی در میانمار همراه با ذوق و خلاقیت هنری به بهترین وجه ممکن با تکنیک‌های هنری درآمیخته‌اند و توانسته‌اند آثار تاثیرگذاری ارائه دهند.

او در خصوص اهمیت حضور آثار هنری در سطح شهر گفت: در نمایش چنین آثاری در شهر که اهمیت زیادی دارند باید دقت بیشتری داشته باشیم. آثار هنری که نیازمند کمی تفکر از سوی مخاطب است، باید در مکانی نصب شود که امکان توقف و تجمع عموم مردم را داشته باشد. به عنوان مثال، نمایش پوسترهای این نمایشگاه در بزرگراه‌ها که مردم مداوم در حال گذر با سرعت زیاد هستند، نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. مخاطب برای اثرپذیری نیازمند زمان است و نیاز دارد آن تصویر را در ذهن خود ثبت و تحلیل کند. به هیچ عنوان، بزرگراه‌ مکان مناسبی برای یک اثر هنری با مفاهیم خاص نیست.

چمران با انتقاد از شیوه نمایش آثار هنری در سطح شهر گفت: به عقیده من ارائه آثار هنری جریان‌ساز همانند پوسترهای نمایشگاه نسل‌کشی مذهبی در میانمار و یا تصویر اثر نگارگری پرهای آسمان که امروز در حوزه هنری رونمایی شد، بسیار کار درست و مناسبی است، اما باید مکان مناسبی برای نمایش آنها در نظر بگیریم؛ مکان‌هایی که مردم امکان توقف و تجمع داشته باشند. مردم باید بتوانند با آرامش و به دور از هرگونه شتاب‌زدگی فرصت اندیشه روی آثار هنری پیدا کنند. به عنوان مثال پارک‌ها یا میادینی که بیشتر مورد استقبال مردم برای پیاده‌روی و تفریح است، جای مناسبی است. چنین مکان‌هایی، شرایط لازم را برای تماشا و گفت‌وگوی مردم با یکدیگر در مورد آن تابلو دارد.

وی با تاکید بر اهمیت هنر در واکنش به وقایع مردمی جهان گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از سوی حوزه هنری بسیار مهم و ارزشمند است اما نباید به همین جا ختم شود. آثار هنری تاثیرگذاری که حوزه هنری جمع‌آوری کرده، باید به دید مخاطبان بسیار گسترده‌تری برسد تا اهمیت و ارزش‌ آن چند برابر شود؛ چرا که معتقدم هر آنچه در دنیای ما هست، جدای از هنر نیست و هنر جزئی از زندگی عمومی مردم است.

حضور هنرمندان 18 کشور

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری با حضور در این نمایشگاه گفت: نفس برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها و هر نوع هنری که در آن، هنرمند به عنوان یک انسان مسئول حضور دارد که برای همنوع خودش در هرکجا رخ می‌دهد، مثبت و ارزشمند است. بویژه مردم مظلوم و مسلمان میانمار که مورد ستم‌های جهانی واقع شدند. طبیعی است، ما باید به چنین وقایعی واکنش نشان دهیم،زیرا ظلم‌ها و بلاهایی که بر سر مردم مسلمان میانمار روا داشته‌اند در سکوت خبری رسانه‌های مدعی حقوق بشر جهان باقی ماند و با عدم واکنش از سوی مقامات کشورهای دیگر و نهادهای حقوق بشری مثل سازمان ملل مواجه شد.

مومنی ضمن اشاره به ارسال آثار با موضوع نسل‌کشی مذهبی در میانمار از 18 کشور دنیا به حوزه هنری گفت: تعداد آثار دریافتی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پس از اعلام فراخوان نسبت به ارائه پوستر و آثار گرافیکی در مورد میانمار چندین برابر آثار موجود در نمایشگاه افتتاح شده امروز است. ما پس از اعلام فراخوان، آثار با کیفیت و قابل توجهی از هنرمندان کشور خود و 18کشور دیگر دنیا دریافت کردیم. به همین جهت تنها تعدادی از آثار را در معرض دید قرار دادیم و مابقی را در قالب کتابی به همراه این آثار منتشر خواهیم کرد. رئیس حوزه هنری گفت: این تعداد آثار با کیفیت و تاثیرگذار از سوی هنرمندان جهان، نشان از نازک‌اندیشی و توجه به انسانیت از سوی آنهاست. هنرمندان برخلاف بسیاری از سیاستمداران دنیا نمی‌توانند بی توجه به وقایع دنیا باشند و نگاهی سیاسی به آن داشته باشند. امیدوارم هنرمندان جهان خصوصا چهره‌های شاخص هنری دنیا در چنین مواردی هماهنگ باشند و به وظیفه انسانی خود عمل کنند.

وی درخصوص ارسال کتاب مذکور به عنوان سفیر فرهنگی در حوزه مظلومیت مردم مسلمان میانمار گفت: در نظر داریم، کتاب آثار نمایشگاه بین‌المللی پوستر نسل‌کشی مذهبی در میانمار را علاوه بر سفارت‌های کشور خودمان در جهان به بیشتر نقاط دنیا بویژه کشورهایی که نسبت به این موضوع بی اعتنا بودند، سفارت‌های کشور میانمار و همچنین برای رهبر این کشور از طریق دیپلمات‌های ایران ارسال کنیم، اما مهم‌تر از آن ارتباط و همبستگی هنرمندان جهان است. هنرمندان می‌توانند با امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، پیام مظلومیت هر مردمی را به گوش جامعه جهانی برسانند.

صدای اعتراض هنرمندان ایرانی

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: بحث میانمار اتفاقی است که چندسالی می‌شود شاهدش هستیم. میانماری‌ها مظلوم‌ترین و مهجورترین مردم منطقه هستند که بشدت مورد هجمه قرار گرفتند و شاهد نسل‌کشی آنان هستیم. اینها را حتی شهروند هم به حساب نمی‌آورند و هرگونه جفایی در حق آنان روا می‌دارند. مسائل دلخراشی را آنجا شاهدیم مثل این‌که آنها را زنده می‌سوزانند یا به زن‌ها تعرض می‌کنند و شکنجه‌های مختلفی را در حقشان روا می‌دارند. این اتفاقی است که اگر بخواهیم دنبال نمونه مشابه آن بگردیم، شاید بتوانیم با داعش شبیه بدانیم. هنرمندان ما هم به همین میزان به این رویداد پرداختند. او ادامه می‌دهد: در دنیای امروز که هجمه سنگینی علیه مسلمانان است ما به هر شکلی این هجمه را شاهدیم. یک‌جا اسلام را برابر اسلام و در جای دیگر ادیان دیگر را برابر اسلام قرار می‌دهند. مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری اظهار می‌کند: همزمان در میانمار چند اتفاق رخ داده است. اتفاق اول نسل‌کشی است، اتفاق دوم رفتار دوگانه مدافعان حقوق بشر است که جایزه نوبل را به خانم سوچی می‌دهند، اما در عمل ایشان در برابر این نسل‌کشی بی‌تفاوتند و حتی از این فجایع دفاع می‌کنند!، اتفاق سوم هم سکوت مجامع بین‌المللی غربی بخصوص سازمان ملل متحد است. شجاعی‌طباطبایی می‌گوید: این اتفاقات عناوینی بود که ما در فراخوان جشنواره پوستر میانمار اعلام کردیم و با توجه به این‌که بسیار زمان کم بود، صدها طرح از ایران و 18 کشور جهان به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شد و در نهایت شاهد نمایش 85 اثر هستیم. او خاطرنشان می‌کند: تلاش داریم کتاب این نمایشگاه را به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ کنیم. مترصدیم کتاب را به مجامع بین‌المللی و سازمان ملل ارسال کنیم تا همدردی هنرمندان ایران را درباره این واقعه به گوش آنها برسانیم.

تصویری از ایران سرافراز

در ادامه افتتاح این نمایشگاه، اثر نگارگری پرهای آسمان از مهدی فرخی نیز رونمایی شد. این اثر در مورد مقام ملکوتی شهید محسن حججی است و در ابعاد 100 در 70 سانتی متر با تکنیک اکریلیک آماده شده است.

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با رونمایی از این تابلو هفتمین نمایشگاه نقاشی،طراحی و نگارگری با موضوع شهید حججی را افتتاح کرد. فرخی در چند خط با عنوان پرهای آسمان برای اثر خود این‌گونه نوشته است: آسمان و زمین را فرزندانی از این مرز و بوم به هم پیوند زدند که در این تلاقی، سرنوشت به پیروزی رقم خورد؛ سرنوشتی با معانی بلندی چون آزادگی و سرافرازی که به آسانی نمی‌توان از آن گذشت.

تابلوی پرهای آسمان تصویری از مردان مدافع ایران و ارزش‌هاست؛ ایرانی که در خود، بذر آزادگی دوران را پرورانده؛ ایران سرافراز.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها