رفتارهای هیجانی در بورس

بازار سرمایه از هفته گذشته تاکنون دستخوش تحولات زیادی شده و افت شاخص کل بورس آن هم به میزان 1300 واحد را شاهد بودیم که ناشی از رفتار هیجانی سهامداران در این بازار است.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۱۰
رفتارهای هیجانی در بورس

با توجه به این‌که بازار سرمایه از هر عامل بیرونی تأثیر می‌پذیرد هیجانات سرمایه‌گذاران و عدم تحلیل اتفاقات بیرونی روی سودآوری شرکت‌های بورسی، باعث شده شاخص کل بازار سرمایه با نزول همراه شود.

سهامداران هیجانی همیشه نقش پررنگی در روند مثبت یا منفی بورس دارند. اگر به زمانی که توافق برجام عملی شده نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم در آن دوره هر روز شاهد رشد هزار واحدی بورس بودیم، اما بعد از این‌که سهامداران متوجه شدند سود مورد انتظاری را که در نظر گرفته بودند، محقق نخواهد شد فروشنده سهام شدند. به بیان بهتر سهام را با قیمت بالا خریداری و با قیمت پایین‌تر عرضه کردند. حجم معاملات زمانی که برجام به نتیجه رسید بیش از 4000 میلیارد در روز بود و رفتارهای امروز نیز ناشی از همان رویه است.

اکنون دونالد ترامپ اعلام کرده آمریکا قصد خروج از برجام را دارد، اما باید در نظر داشت برجام کاغذی نیست که فقط در اختیار آمریکا باشد بلکه همه کشورهای بزرگ آن را امضا کرده‌اند و این اطمینان وجود دارد که خروج از برجام برای آمریکا هزینه زیادی را در بر خواهد داشت.

اتفاق منفی در بازار سرمایه رخ نداده که سهامداران بر این باور باشند سوددهی از این بازار رفته است. بورس از اتفاقات قیمتی و عملکرد مالی شرکت‌ها تأثیر می‌پذیرد.

در ابتدای امسال نفت 40 دلار بود و فلزات اساسی با قیمت 30 درصد پایین‌تر در بازار عرضه می‌شد، اما امروز هم قیمت نفت و هم قیمت فلزات اساسی در بازار معاملات جهانی بالا رفته، از این رو بعد از اعلام گزارش شش‌ماهه شرکت‌های بورسی متوجه خواهیم شد این سهامداران هیجانی هستند که ضرر خواهند کرد.

دکتر کیوان شیخی - رئیس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها