دسر قیصی شکم پر یا قیصی دلماسی یکی از دسرهای محبوب مردم ترکیه است که البته در قسمت‌های آذری‌نشین ایران هم تهیه می‌شود و بسیار محبوب است.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۷۱

قیصی نسبت به خود زردآلو منبع غنی‌تری از آهن است و خوردن آن برای کسانی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌شود.

مواد لازم برای 5 نفر:

قیصی: 400 گرم، خامه فرم گرفته شده: 200 گرم، کره: 50 گرم، شکر: 3 قاشق غذاخوری، آب: نصف پیمانه، پودر پسته و گردو: به میزان لازم

قیصی‌ها را کمی خیس کنید، در ظرفی ریخته و همراه آب و شکر روی حرارت قرارداده و کمی بپزید تا حدی که له نشود. کره را در این مرحله اضافه کنید و شعله را خاموش کنید تا ظرف خنک شود. داخل هر قیصی را با خامه پر کرده و نصف یک گردو را روی آن قرار ‌دهید. قیصی‌های آماده را در ظرفی بچینید و در یخچال قرار دهید تا خامه آن شل نشود. هنگام سرو، دسر را از یخچال بیرون آورده و با پودر پسته تزئین و سرو کنید.

دسر ماست و خرما

مبنای این دسر انرژی بخش، استفاده از ماست به عنوان منبع سالم و غنی از کلسیم و شیرینی‌دهنده طبیعی‌ای مانند خرماست و دسر متفاوت و در عین حال با ارزش تغذیه‌ای بالایی محسوب می‌شود.

مواد لازم برای 4 نفر:

خرما بدون پوست و هسته: 15 عدد، ماست: 1.5 پیمانه، پودر ژلاتین: 2 قاشق سوپخوری، آب: نصف پیمانه، خامه شیرین شده: یک پیمانه، عرق بیدمشک: یک قاشق چایخوری

ژلاتین را با آب گرم حل کرده و روی بخار آب قرار می‌دهیم تا یکدست و رقیق شود. هسته‌های خرما را گرفته و همراه با ماست در مخلوط‌کن ریخته و هم می‌زنیم. بعد آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا یکدست شود. خامه را با همزن یا گوشت‌کوب برقی می‌زنیم تا فرم بگیرد و همراه عرق بیدمشک به مخلوط ماست اضافه می‌کنیم. ژلاتین رقیق شده را به مواد بالا اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. مایه را در قالب یا ظرف ژله ریخته و در یخچال قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد. این دسر را با خرما و گردو تزئین کنید.

ژله آلوئه‌ورا با نوشابه

ژله از دسرهایی است که تقریبا همه درست کردن آن را بلدند و با طعم‌های مختلف تهیه می‌کنند. دسر این هفته ما ژله‌ای است پر کالری ولی زیبا که با نوشابه تهیه می‌شود و زیبایی آن می‌تواند باعث شود از کالری بالایش برای یک بار خوردن صرف نظر کنیم.

مواد لازم برای 4 نفر:

ژله آلوئه ورا: 2 بسته، نوشابه مشکی و گازدار: یک لیوان، آب جوش: 2 لیوان

ژله آلوئه‌ورا را با یک لیوان آب جوش و یک لیوان نوشابه مشکی مخلوط کرده و هم می‌زنیم تا گاز آن برود. دوسوم ژله را در هر لیوان می‌ریزیم و یک‌سوم مابقی ژله را نگه می‌داریم. مایع باقی مانده را با همزن می‌زنیم تا کف کند و وقتی ژله نوشابمان که داخل یخچال گذاشتیم نیم‌بند شد، کف را روی ژله می‌ریزیم.

برای تهیه یخ ژله هم یک بسته آلوئه‌ورا را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و ته یک ظرف مسطح می‌ریزیم که ببندند و به صورت مکعب‌های کوچک برش می‌زنیم و مثل یخ روی ژله‌های بسته شده‌مان می‌ریزیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها