آیا شفر با نمونه‌های قبلی تفاوت دارد

... و یک آلمانی دیگر

استقلال، تیمی که اولین بار پای یک مربی آلمانی را به فوتبال ایران باز کرد، حالا بعد از 17 سال با انتخاب یک آلمانی دیگر دوباره به خانه اول برگشت. از رولند کخ تا وینفرد شفر، جمعا هشت سرمربی آلمانی در 9 نوبت روی نیمکت تیم‌های ایرانی نشستند؛ اما فقط دو تای آنها، فصل را از ابتدا به انتها رساندند، هیچ کدام با تیم‌های خود جز سه تیم بالای جدول نبودند و هیچ کدام دو فصل پیاپی، در یک تیم نبودند.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۲۱

با این مقدمه، عملکرد مربیان آلمانی تاریخ لیگ برتر ایران را مرور می‌کنیم. استقلال در لیگ نخست و درپی ازدست دادن جام قهرمانی در هفته پایانی لیگ، منصور پورحیدری را بر کنارکرد تا جای او را یک چشم آبی به نام رولند کخ بگیرد. البته این مربی آلمانی 18 هفته بیشتر دوام نیاورد و یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ باشگاه استقلال را رقم زد. خاطرات استقلال از کخ به قدری تلخ بود که آبی‌ها به مدت 15 سال و تا روی کار آمدن شفر رغبتی به استفاده از مربی خارجی نداشتند.

پس از استقلال نوبت به پرسپولیس رسید تا با آلمانی‌ها هدایت شود. ابتدای لیگ چهارم، علی پروین با عنوان مدیرفنی به پرسپولیس بازگشت و راینر زوبل را به عنوان سرمربی معرفی کرد. ترجمه‌های داماد پروین از صحبت‌های زوبل هنوز از فکاهی‌های خنده دار فوتبال ایران است. با این حال، زوبل از معدود سرمربیان آلمانی تاریخ لیگ برتر است که فصل را به انتها رسانده است؛ هر چند هواداران پرسپولیس رتبه چهارم را شایسته تیمشان نمی‌دانستند و خواهان برکناری این مربی شدند. همان فصل و از هفته نوزدهم برند کراوس آلمانی هدایت پگاه بحران زده را در دست گرفت و این تیم را به لیگ یک فرستاد! نماینده مربیان آلمانی در لیگ پنجم یورگن گده بود. او که سابقه کار در تیم امید و پرسپولیس را داشت هدایت تیم تازه لیگ برتری شده شهیدقندی را به عهده گرفت. این همکاری فقط 18 هفته دوام آورد و گده قبل از آن که قندی سقوط کند از کار برکنار شد.

در لیگ ششم، عجیب ترین حضور مربی آلمانی در فوتبال ایران رخ داد. ورنر لورانت، هدایت تیم فوتبال سایپا را به عهده گرفت و آغازی بسیار توفانی داشت و در پنج هفته نخست 13 امتیاز گرفت، اما در هفته ششم بسیار ناباورانه سایپا را ترک کرد. نارنجی‌پوشان سایپا در ادامه لیگ با علی دایی به تنها قهرمانی خود در لیگ برتر رسیدند. بسیاری از کارشناسان، نقش لورانت را در این قهرمانی غیرقابل انکار می‌دانند.

سایپا که بهترین خاطره را از کار با مربی آلمانی داشت، در لیگ هشتم دست روی پیر لیت بارسکی گذاشت که همراه آلمان موفق به فتح جام‌جهانی 1990 شده بود. با این حال، این تجربه تلخ بود. لیت بارسکی فقط 9 هفته در سایپا دوام آورد و این تیم هم در پایان فصل پانزدهم شد. در همان فصل، سپاهان هم انگین فیرات، دستیار علی دایی را در تیم ملی به عنوان سرمربی منصوب کرد، اما در هفته دوازدهم همکاری سپاهان با این سرمربی خاتمه یافت. فیرات تنها سرمربی آلمانی است که پس از قطع همکاری با یک تیم لیگ برتری دوباره به عنوان سرمربی به لیگ برتر بازگشت. سایپا که در زمینه استفاده از مربی آلمانی رکورددار است در لیگ سیزدهم بازهم روی به مربی آلمانی آورد و انگین فیرات یک فصل کامل در این تیم بود و به رتبه هشتم دست یافت.

حالا پس از 9 فصل، نوبت به یک آلمانی دیگر است که روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری بنشیند. باید دید وینفرد شفر که با رزومه تقریبا مناسبی پا به فوتبال ایران گذاشته می‌تواند طلسم مربیان آلمانی را بشکند یا او نیز به همان سرنوشت دچار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها