فرار شهروندان خارجی از کردستان عراق

فرودگاه های دو شهر اربیل و سلیمانیه شاهد ازدحام شدید اتباع خارجی برای ترک منطقه کردستان عراق است.
کد خبر: ۱۰۷۸۱۵۵
فرار شهروندان خارجی از کردستان عراق

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه العالم، اتباع خارجی حاضر در منطقه کردستان عراق در پی نگرانی ها از پیامدهای همه پرسی، برای خروج از این منطقه به فرودگاه های اربیل و سلیمانیه هجوم آوردند.

دستور دولت عراق در تعلیق پروازهای ورودی به فرودگاه های منطقه کردستان عراق و خروجی از آن، از امروز به اجرا در می آید.

فرودگاه های دو شهر اربیل و سلیمانیه شاهد ازدحام شدید اتباع خارجی برای ترک منطقه کردستان عراق است.

محاسبات و پیش بینی های مقامات کردستان عراق در مورد همه پرسی با آنچه که پیش آمد مطابقت نداشت، به گونه ای که فرودگاه های اربیل و سلیمانیه شاهد ازدحام شدید اتباع خارجی بود که خواستار ترک این منطقه هستند.

چندین کشور از اتباع خود خواسته بودند منطقه کردستان عراق را پیش از روز جمعه، موعد اجرای دستور تعلیق پروازها که بغداد آن را صادر کرد و شرکت های هواپیمایی بین المللی با آن موافقت کردند، ترک کنند.

پیش از این حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرده بود مقامات بغداد با نیروی قانون اساسی، تسلط خود را بر تمامی مناطق کردستان این کشور اعمال خواهد کرد.

این در حالی است که جنبش التغییر، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان (که دوران ریاستش به سر آمده است) را مسئول بحران دانست و تاکید کرد کردستان عراق آماده تحمل ماجراجویی های جدید از سوی بارزانی نیست.

از سوی دیگر، ترکیه کار را یکسره کرد و تنها اجازه صادرات نفت دولت عراق را از طریق خاک خود داد.

ایران نیز به نوبه خود، آمادگی اش را از تحویل گذرگاه های مرزی با شمال عراق، به مقامات بغداد اعلام کرد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، برگزاری همه در منطقه کردستان عراق را گامی خطرناک توصیف کرد که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند، بویژه در شرایط کنونی که همه تلاشها به از بین بردن گروه تروریستی داعش توجه دارند.

بینعالی ییلدیریم، وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: نشستی ایرانی، ترکی و عراقی برای بررسی همه پرسی جدایی کردستان عراق برگزار خواهد شد.

وی افزود: با همتای عراقی خود برای هماهنگی روابط اقتصادی و تجاری با دولت بغداد پس از اینکه دولت عراق گذرگاه های مرزی با ترکیه را تحویل گرفت، توافق کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها