محققان استرالیایی از طریق اندازه گیری قدرت فک و توانایی گاز گرفتن قورباغه های شاخدار آمریکای جنوبی (Ceratophys)، به این نتیجه رسیدند که ابرقورباغه های ماقبل تاریخ، دایناسورخوار بودند.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۵۵
قورباغه های ماقبل تاریخ، دایناسور می خوردند!

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، مارک جونز از محققان دانشگاه آدلاید و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: برخلاف اکثر قورباغه ها که فک ضعیفی داشته و به طور معمول از شکارهای کوچک تغذیه می کنند، قورباغه های شاخدار، حیواناتی در ابعاد خودشان - شامل سایر قورباغه ها، مار و جوندگان - را شکار می کنند. فک بسیار قدرتمند این قورباغه ها نقش حیاتی در گرفتن شکار ایفا می کند.

محققان استرالیا با همکاری محققانی از آمریکا و انگلیس در تحقیقات خود دریافتند، قورباغه های شاخدار کوچک با عرض سر 4.5 سانتی متر می توانند با فک خود، نیرویی معادل 30 نیوتن یا 3 کیلوگرم وارد کنند.

محققان با مقایسه قدرت گاز گرفتن با اندازه بدن به این نتیجه رسیدند که قورباغه های شاخدار بزرگ در جنگل های کم ارتفاع گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکایی جنوبی با عرض سر 10 سانتی متر، نیرویی معادل 500 نیوتن (N) وارد می کنند که قابل مقایسه با خزندگان و پستاندارانی در همین ابعاد سر است.

به گفته پروفسور کریستوفر لاپین، استاد دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا و نویسنده ارشد مطالعه، این وضعیت مانند نگه داشتن 50 لیتر آب بر روی نوک انگشت دست است.

شان ویلکاکس یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه عنوان کرد: از نظر بسیاری از مردم، قورباغه های شاخدار با سر بزرگ، هیکل چاق و بدن گرد، ظاهری خنداه دار و مضحک دارد. اکنون این شکارچی، فرصت نادری را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم اطلاعات جدیدی درخصوص بیولوژی ابرقورباغه های منقرض شده بدست بیاوریم.

محققان تخمین می زنند که قدرت (فک) و گاز گرفتن قورباغه منقرض شده Beelzebufo ampinga چیزی در حدود 2200 نیوتن و قابل مقایسه با شکارچیان قدرتمندی از جمله گرگ ها و ماده ببرها بوده است.

جونز خاطر نشان کرد: با این قدرت گاز گرفتن، قورباغه Beelzebufo می توانست دایناسورهای کوچک و جوان در محیط اطراف خود را شکار کند.

برای نخستین بار است که قدرت فک و گاز گرفتن در قورباغه ها اندازه گیری شده است. نتایج این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها