رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد

افزایش دوربین‌های جاده‌ای

گفت‌وگوی اختصاصی جام‌جم با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی

سفر ایمن در‌ جاده‌های شهریور

چندین سال است که شهریور پرحادثه‌ترین ماه سال ایران است.‌ به گواه آمار نیمه دوم شهریور جاده‌های ایران حتی پرحادثه تر از تعطیلات نوروز است،‌ هرچند تعداد جانباختگان شهریور در جاده‌های ایران رو به کاهش است، اما همچنان آمارهای نگران‌کننده‌ای از این حوزه منتشر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۷۰
سفر ایمن در‌ جاده‌های شهریور

روزهای پایانی تابستان و آغاز فصل مدارس شاید اولین دلیل شلوغی جاده‌های شهریور باشد، هر چند تنها دلیل بالا رفتن تصادفات در این روزها نیست.

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با جام‌جم از مهم‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای می‌گوید.آن طور که او می‌گوید خطر در جاده‌های شهریور کمین کرده و چنانچه شهروندان برنامه مناسبی برای سفر نداشته باشند و قانون را رعایت نکنند احتمال وقوع حادثه برای آنها بالا می‌رود.

چرا شهریور پرحادثه‌ترین ماه سال است؟

یکی از علل افزایش حوادث رانندگی در شهریور، فشردگی سفرها به‌دلیل نزدیکی به بازگشایی مدارس است. افزایش حجم ترددها نسبت به ماه‌های قبل و بعد، طولانی بودن روزها، افزایش سفرهای زیارتی و سیاحتی و آشنایی نداشتن رانندگان با وضعیت جاده‌ها از دیگر علل افزایش تصادفات رانندگی در این ماه است. افزون براین، مناسب بودن شرایط آب و هوا نیز می‌تواند دلیل دیگری برای تشویق سفر شهروندان باشد، هرچند توصیه می‌کنیم افرادی که شغلشان ارتباطی به تعطیلی تابستان ندارد زمان سفرشان را به روزهای پس از این فصل موکول کنند.

یعنی مردم باید یک برنامه‌ریزی درست برای سفرهایشان داشته باشند؟

برنامه‌ریزی نکته کمتر دیده شده بسیاری از حوادث است. متاسفانه افراد زیادی هستند که تصمیمات لحظه آخری می‌گیرند در حالی که شرایط تابستان به شکلی است که می‌توان به توزیع سفر در سه ماه تابستان فکر کرد. افزایش تصادفات در جاده‌ها ارتباط مستقیمی هم با میزان ترددها دارد. ازدحام سفر در روزهای پایانی مشکلات بسیاری برای خود مسافران هم ایجاد می‌کند. به عنوان مثال برخی از معابر پاسخگوی این حجم از تردد نیست و همین باعث می‌شود مسافت‌های دو ساعته را با طی مسیر شش ساعته انجام دهند. این اولین عارضه نبود برنامه‌ریزی است، وگرنه می‌توان به دیگر مواردی همچون آلودگی هوا،‌ افزایش مصرف سوخت و... هم اشاره کرد.

پلیس راهور چه تمهیدی برای مدیریت ترافیک شهریور دارد؟‌

پلیس راهور ‌تمهیدات عملیاتی برای افزایش حجم ترددها در این ماه داشته است. کمیته ویژه طرح‌های تابستانی که با مشارکت همه دستگاه‌ها بخصوص دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی با محوریت پلیس راهور اداره می‌شود، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای شهریور ‌انجام داده است و بر این اساس تمام دستگاه‌های امدادی و عملیاتی و پلیس ‌راه در این ماه در آماده باش کامل هستند.

از نهادهای دیگر نیز به کمک شما می‌آیند؟

از دیگر بخش‌ها نیز 4800 نفر در طرح ویژه شهریور به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی می‌آیند و حدود 800 دستگاه نقلیه از دیگر بخش‌های پلیس برای کمک به کنترل ترافیک جاده‌ها بویژه رفت و آمد مسافران اختصاص داده می‌شود.هر چند در این کمیته هم بارها تحت‌عنوان توصیه به شهروندان اعلام شده است که روزهای پایانی شهریور را برای سفر انتخاب نکنند.

برنامه ویژه‌ای برای برخورد با متخلفان دارید؟

تمهیدات ویژه‌ای توسط پلیس برای رصد جاده‌ها و برخورد با رانندگان پرخطر اندیشیده شده و بدون اغماض با رانندگان پرخطر برخورد می‌شود و در صورت بروز هرگونه تخلف حادثه ساز از سوی راننده‌ای، خودروی شخص به مدت 72 ساعت متوقف و در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شود، همچنین اگر راننده‌ای مواد روان‌گردان و الکلی مصرف کرده باشد، خودروی وی متوقف می‌شود و دیگر حق تردد ندارد و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود تا شاهد کاهش تصادفات در تابستان 96 مانند تابستان 95 باشیم.

بیشترین دلایل تصادفات در شهریور چه بوده است؟

اولین دلیل تصادفات در شهریور توجه نکردن به جلو در حین رانندگی است. این نکته بالاترین آمار تصادفات در شهریور را به خود اختصاص داده است. البته این موضوع زیرمجموعه‌های بسیاری دارد. به‌عنوان مثال خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، خستگی و خواب آلودگی و صحبت کردن با تلفن همراه از زیرمجموعه‌های توجه نکردن به جلو در حین رانندگی است.

تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه و سبقت‌های غیرمجاز هم دلایل اصلی تصادفات از روبه‌رو هستند، تصادفاتی که هر چند کمترند اما به دلیل شدت باعث جرح و فوت بسیاری می‌شوند. البته سرعت‌های غیرمجاز که همیشه یکی از دلایل مهم تصادفات جاده‌ای بوده است.

آمار تفکیک‌شده‌ای از این دلایل هم وجود دارد؟

در سال گذشته 33 درصد تصادفات به‌دلیل توجه نکردن به جلو رخ داده است. 18 درصد تصادفات در شهریور ‌نیز فقط ناشی از سرعت غیرمجاز بوده و سرعت زیاد عامل اصلی تصادفات خطرناکی است که منجر به فوت می‌شوند و 16درصد تصادفات هم به‌دلیل انحراف به چپ در جاده‌ها رخ می‌دهد که علت اصلی آن عجله رانندگان است.

تصادفات بیشتر در چه ساعاتی از شبانه‌روز رخ می‌دهد؟

حدود 48 درصد تصادفات جاده‌ای بین ساعت‌های 4 تا 8 شب رخ می‌دهد. حدود 25 درصد از این تصادفات بین ساعت‌های 12 تا 4 بعدازظهر و حدود 22 درصد این تصادفات بین ساعت‌های 8 شب تا 24 رخ می‌دهد.

شرایط در جاده‌های درون و برون‌شهری نیز متفاوت است؟

‌براساس آمار در مرداد گذشته حدود 60 درصد تصادفات برون‌شهری در محورهای اصلی و 25 درصد در محورهای فرعی و 15 درصد آن در محورهای روستایی رخ داده است. همچنین در این ماه ‌70درصد تصادفات برون‌شهری در 30کیلومتری جاده‌ها ‌اتفاق افتاده‌اند.

براساس این آمارها نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد تا این حوادث کاهش داشته باشد؟‌

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی باعث کاهش تصادفات می‌شود، به عنوان مثال طی ده سال گذشته استفاده از کمربند ایمنی بین رانندگان به 90 درصد رسیده است و باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم تا سرنشینان عقب خودرو هم از کمربند ایمنی استفاده کنند.

علاوه بر این در مورد نقاط حادثه‌خیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. نقاط حادثه‌خیز با توافق سازمان راهداری از سال‌های گذشته با نصب علائم و چراغ‌های هشدار دهنده آشکارسازی شده است در عین حال سازمان راهداری هرساله با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده نسبت به رفع مشکل این نقاط بتدریج اقدام می‌کند که امیدواریم این روند تسریع شود.

میثم اسماعیلی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها