برخی افراد بر این باورند که سونامی فقط در کشورهای خارجی اتفاق می‌افتد و هرگز ساحل‌نشینان کشورمان را تهدید نمی‌کند، اما سونامی در هر منطقه‌ای که دریا وجود دارد و در همه نواحی ساحلی ایران می‌تواند اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۷۰
آمادگی هنگام بروز امواج خطرناک دریایی

به گزارش جام جم آنلاین، سونامی در لغت به معنای موج بندری یا موج سهمگین است و در واقع امواج لرزه‌ای دریایی است که به اشتباه امواج جزر و مدی نامیده می‌شود.

وقتی در کف دریا یا اقیانوس با بروز زمین لرزه، زمین لغزش یا فوران آتشفشان‌های زیر دریایی زمین به حرکت درآید، امواج قدرتمندی شکل می‌گیرد که می‌تواند با سرعت و شدت زیاد به هر سمت حرکت کند.

هنگامی که سونامی به آب‌های کم عمق ساحلی می‌رسد، ارتفاع امواج زیادتر می‌شود و به بلندای ده‌ها متر و به عرض دو متر می‌رسد و زمانی که موج به یک حاشیه خلیج، بندر یا مرداب می‌رسد، این اثر شدیدتر می‌شود و ارتفاع موج‌ها به 30 متر می‌رسد‌. بیشترین عامل مرگ و میر ناشی از سونامی، غرق شدگی است .

آمادگی هنگام بروز سونامی

* اگر در ساحل هستید و لرزش زمین را احساس می‌کنید، بلافاصله از دریا فاصله بگیرید و به نقاط مرتفع بروید و منتظر شنیدن هشدار سونامی از رادیو یا تلویزیون باشید.

*هرگز برای تماشای سونامی به سمت ساحل نروید‌. اگر قادر به دیدن امواج سهمگین باشید، به این معنی است که امواج به شما نزدیکند و شما فرصت فرار ندارید .

*عقب‌نشینی قابل توجه آب دریا از ساحل از نشانه‌های وقوع سونامی است. پس فورا مکان را ترک کنید.

*اگر روی قایق و کشتی هستید و هشدار سونامی را شنیده‌اید به بندر و ساحل نزدیک نشوید چون فعالیت امواج سونامی در بستر دریا و اقیانوس نامحسوس است و خطر کمتری شما را تهدید می‌کند .

*صاحبان قایق‌های کوچک باید قایقشان را در بندر رها کنند و به ارتفاعات پناه ببرند.

*برای نجات جان افراد گرفتار در سونامی می‌توانید به آتش‌نشانی (125)، اورژانس (115) و هلال احمر (112) اطلاع دهید .

*به مناطق آسیب‌دیده و سیل‌زده نزدیک نشوید و تا زمانی که مقامات محلی، ‌شما را از ایمن بودن محل مطلع نکرده‌اند، همچنان در ارتفاعات بمانید.

*بر اثر سونامی، گاهی بیش از یک موج تشکیل می‌شود و موج بعدی ممکن است از قبلی بزرگ‌تر باشد. پس یک موج کوچک و بی‌اهمیت می‌تواند به امواجی بزرگ حتی در چند کیلومتر دورتر تبدیل شود. در نتیجه با احساس کوچک ترین تغییر در آب دریا، منطقه را ترک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها