اگر شوهر مالی را بنام همسرش کند در صورت جدایی می‌تواند آن را پس بگیرد؟ برای مثال ساختمانی ساخته و به همسرش هدیه کرده است؟
کد خبر: ۱۰۶۷۲۳۳

به طور کلی بعد از وقوع هر معامله‌ای اصل بر صحیح و معتبر بودن آن معامله خواهد بود. از طرف دیگر ملاک تشخیص صحت هر معامله زمان انجام آن معامله است، به عبارتی دیگر چنانچه در زمان انجام معامله اهلیت و صلاحیت قانونی کافی و لازم برای انجام معامله وجود نداشته باشد این امکان وجود خواهد داشت تا به اعتبار و صحت معامله خدشه وارد شود، ولو سال‌ها از تاریخ انجام معامله گذشته باشد، بنابراین و در فرض مورد پرسش به نظر می‌رسد که چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت. با توجه به توضیحات اولیه در سوال به نظر می‌رسد مرد ساختمان خود را به همسرش هبه کرده است. برابر مقررات راجع به این عقد که از عقود معین بوده مرد می‌تواند تا مادامی که ساختمان در مالکیت همسرش است با ارسال اظهارنامه از هبه رجوع و ساختمان را مجددا در مالکیت خود قرار دهید.

ماده 803 قانون مدنی بیان می‌کند بعد از قبض نیز واهب می‌تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:

1 ـ در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.

2 ـ در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.

3 ـ در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیرواقع شود، خواه قهرا مثل این که متهب به واسطه فلس محجور شود، خواه اختیارا مثل این که عین موهوبه به رهن داده شود.

4 ـ در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها