چگونه محمدجمشیدی یکی از بهترین‌های بسکتبال آسیا شد؟

پسری روی 2 بام

توپی را که مهدی کامرانی از میان دست‌های تیاگو اسپلیتر برداشت و به محمدجمشیدی پاس داد، با سرعت خوب جمشیدی در ضدحمله، نتیجه بازی ایران ـ برزیل را در رقابت‌های جهانی 2014 اسپانیا، 13 بر 5 به سود تیم ایران رقم زد. جمشیدی در آن فرار تماشایی، بدنش را بین مدافع و توپ قرار داد و به زیبایی توپ را وارد سبد کرد. جوان 23 ساله آن روزهای بسکتبال ایران بعد از مسیر دشواری که از 15 سالگی در تیم‌های پایه طی کرده بود، در تیم ملی بسکتبال وعده روزهای بهتری را به طرفدارانش داد.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۸۴

محبوب ترومن

محمد جمشیدی، پسری از شهرکرد، بام ایران و 26 ساله است. وقتی تازه پایش به اردوهای تیم بسکتبال جوانان ایران در سال 1385 باز شده بود و با ارسلان کاظمی، محمد حسن‌زاده و... تمرین می‌کرد، یک آن قد و بالای بلندش چشمان رایکو ترومن، سرمربی صرب تیم ملی بسکتبال را مجذوب خودش کرد. سرمربی وقت تیم ملی با دیدن او گفت، خمیرمایه بزرگ شدن در بسکتبال را دارد. پسر محجوب بسکتبال با نفوذها و پرتاب‌هایش در همان سال‌های نوجوانی به چهره محبوب ترومن تبدیل شده بود.

خروج از فهرست سیاه

مرزهای آسیا را با تیم جوانان درنوردید و رقابت‌های جهانی را در نیوزیلند تجربه کرد‌. در پایان رقابت‌های باشگاهی فصل90، محمد جمشیدی همراه سعید داورپناه، محمدحسن‌زاده و علی دورقی از سوی مسئولان باشگاه و فدراسیون بسکتبال تنبیه شدند تا جایی که روی دعوت وی به تیم ملی هم تاثیر گذاشت. فدراسیون بسکتبال در اقدامی عجیب به اختلاف بازیکنان با باشگاه ورود کرد و رد پاداش توسط بازیکنان توزین الکتریک را ناسپاسی در حق مسئولان و مسبب دلخوری مدیرعامل تیم برشمرد و چهار نفر از آنها را محروم کرد. چندی بعد با نظر مثبت مسئولان باشگاه، فدراسیون نیز بخشودگی بازیکنان را اعلام کرد و نام محمد جمشیدی بعد از خروج از فهرست سیاه فدراسیون دوباره میان دعوت‌شدگان به اردوی تیم ملی قرار گرفت.

قهرمانی در ژاپن

او یکی از چهره‌های آینده‌ساز مهمت بچیروویچ در تیم ملی برای رقابت‌های کاپ آسیا 2012 ژاپن بود‌. بازی‌هایی که جمشیدی یک دوره از بسکتبال خود را در 21 سالگی با قهرمانی در این رقابت‌ها پشت سرگذاشت و موقعیت خود را در تیم ملی تثبیت کرد. پیشرفت محمد جمشیدی در بازی‌های ملی، موفقیت‌های او را در رقابت‌های باشگاهی هم به دنبال داشت. تیم دانشگاه آزاد مقصد بعدی جمشیدی بود. پس از آن یک فصل در پتروشیمی بندرامام بازی کرد و سپس این تیم را به مقصد نفت آبادان ترک کرد، اما دوباره در رقابت‌های فصل پیش با پیراهن پتروشیمی بندرامام در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا به میدان رفت. بعد از درخشش در لیگ برتر، جوان بسکتبال ایران به فکر بازی در لیگ‌های خارجی افتاد و با تیم مرالکو بولتز به توافق نهایی رسید و این تیم را برای مسابقات Governors’ Cup یا جام پادشاهی فیلیپین در تابستان سال گذشته همراهی کرد.

یک اتفاق تلخ در اردن

دنبال کردن سیر پیشرفت در یک رشته ورزشی، بالا و پایین‌هایی دارد که پایداری و اراده آنها را می‌آزماید. پایداری و اراده جمشیدی در قبال اتفاقاتی که در این چند سال برایش افتاد تا بازیکنی باتجربه و پخته شود، تحسین‌برانگیز است. اواخر سال گذشته و در اتفاقی تلخ برای جمشیدی در بسکتبال ایران، وی که همراه تیم پتروشیمی بندرامام در رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا در اردن شرکت کرده بود به دلیل آنچه رفتار غیرحرفه‌ای از سوی این بازیکن اعلام شده بود توسط مهران شاهین‌طبع و با حمایت مسئولان باشگاه از تصمیم سرمربی تیم، اخراج و به ایران بازگردانده شد. او پس از بازگشت دوباره به تیم در پایان فصل با قهرمانی تیم خوزستانی سعی کرد اتفاقات اردن را فراموش کند.

در جمع بهترین‌های آسیا

در آسیاکاپ 2017 بعد از چند سال تجربه بازی در تیم ملی او نشان داد می‌تواند در پیک و رول بازی کند، شوت بزند و امتیاز بگیرد. محمد جمشیدی پسری از بام ایران که این روزها روی بام بسکتبال آسیا ایستاده است، با قهرمانی در آسیا، نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیاچلنج و دستاوردهای دیگرش از تورنمنت‌های متعدد راهش را در بسکتبال ادامه می‌دهد. او اینک در 26 سالگی تصویرهای تازه‌ای از بازی‌هایش را در ذهن طرفداران خود به جا گذاشته است، مانند پرتاب‌های کشنده‌اش در بازی با لبنان.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها