معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه شهرسازی خراسان شمالی :

50 درصد مسکن مهر بدون متقاضی خراسان شمالی تعیین تکلیف شد.

اجرایی شدن طرح مسکن مهر بدون توجه به بافت های اجتماعی و شرایط اقلیمی در شهرستان دهلران باعث شده این منازل هیچ متقاضی نداشته و به یک بحران اجتماعی تبدیل شوند.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۶۴
بحران مسکن مهر به دهلران رسید + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، داشتن مسکن و اشتغال یکی از مولفه های رفاه اجتماعی تلقی می شود که همواره دولت ها در تلاش هستند که زمینه آن را برای شهروندان مهیا کنند تا علاوه بر کارآمدی خود به حقوق اجتماعی شهروندان نیز توجه داشته باشند.

حل مشکل مسکن در کشور ما همواره به عنوان یک دغدغه برای دولت‌ها بوده چرا که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که هنوز دولت ها به خوبی نتوانسته اند گره کور بازار مسکن را باز کنند.

در دولت نهم طرح مسکن مهر برای خانه دار شدن اقشار مختلف در کشور مطرح شد، طرحی که مخالفان و موافقان زیادی داشت اما سرانجام بعداز کش قوس های فراوان این طرح در قالب آپارتمان نشینی در اکثر شهرها و حتی بخش های کشور اجرایی شد.

طرح مسکن مهر بدون توجه به بافت های اجتماعی و شرایط اقلیمی در بعضی از شهرهای کشور با تزریق اعتبارات دولتی در قالب تسهیلات و سهم آورده مردم شروع کرد، شروعی که باگذشت بیش از یک دهه هنوز سرانجامی نداشته است.

نیمه کاره و بلاتکلیف ماندن این پروژه ها به یک بحران تبدیل و زمینه افرایش قیمت های خرید، اجاره بها و همینطور رکود ساخت ساز را موجب شده است.

۱۸۰۰ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در دهلران

شهرستان دهلران از جمله مناطقی است که منازل در قالب طرح مسکن مهر به یک چالش جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است، نبود متقاضی سبب شده که مسئولان کشوری وحتی استانی با تغییر شرایط های واگذاری برای ترغیب و استقبال مردم اقدام کنند .

این درحالی است که مردم منازل مهر را به عنوان یک طرح شکست خورده و فاقد استاندارد تلقی می کنند، بی اعتمادی مردم به ساخت سازهای مسکن مهر از یک طرف و شرایط اقلیمی منطقه سبب شده که بیش از یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در شهر دهلران و موسیان بدون متقاضی روی دست دولت بماند هرچند دولت در بحث زیر ساخت ها وافزایش سقف تسهیلات برای به سرانجام رسیدن این طرح تلاش کرده ولی تاکنون مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است.

برای بررسی بیشتر و تعیین تکلیف این طرح گفتگویی با معاون عمرانی استاندار ایلام ، مدیر کل راه مسکن شهرسازی وفرماندار دهلران داشته ایم.

دلایل انصرف و بدون متقاضی ماندن مسکن مهر

معاون امور عمرانی استانداری ایلام گفت: خوشبختانه اجرای طرح مسکن مهر در استان ایلام به خوبی اجرا شده و تنها در چند نقطه از استان اجرای این پروژه با مشکل مواجه شده است.

پولادی افزود: عمده ترین مشکل مسکن مهر در شهرهای دهلران و موسیان است که بیش از یک هزار و ۸۰۰ واحد بدون متقاضی است و شرایط اقلیمی آب و هوا سبب شده که مردم انصراف بدهند.

وی ادامه داد: مسکن مهر، تعاونی تاکسیرانی شهر ایلام و یک تعاونی در دره شهر با توجه به اینکه قرارداد بین پیمانکار و تعاونی بوده و اختلاف هایی وجود دارد ، موضوع از طریق مرجع قضایی در حال پیگیری است.

پولادی با اشاره به برداشتن محدودیت ها در خصوص واگذاری مسکن مهر در شهرستان دهلران، تصریح کرد: تعدادی از این واحدها به متقاضیان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی واگذار شده است.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام معتقد است؛ دولت به تعهدات خود در بحث زیر ساخت ها، پرداخت وافزایش تسهیلات به خوبی عمل کرده و بیشترین مشکل در بحث قرار دادهای دو جانبه (تعاونی وپیمانکار) سبب شده این پروژه زمان بر باشد.

پولادی گفت: تعدادی از پروژه ها مسکن مهر که قرارداد سه جانبه (پیمانکار ،تعاونی وراه شهرسازی ) بوده تکمیل شده اند وتنها در قرارداد های دوجانبه دچار مشکل هستند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مصوبه سال جاری دولت در بحث تکمیل مسکن مهر هیچ گونه محدودیت اعتباری در بحث تکمیل زیر ساخت ها و فضاهای آموزشی منازل مهر وجود ندارد و در فاز اول سه میلیارد تومان به وزارت نیرو برای تکمیل زیر ساخت ها در استان اخصاص یافته است.

راهکارهایی برای حل مسکن مهر بدون متقاضی

معاون استاندار ایلام در پاسخ به این سوال که برای تعیین تکلیف پروژه مسکن مهر دهلران چه برنامه ای در دستور کار مسئولان است، گفت: برای تعیین تکلیف این منازل با شرکت های فعال نفتی، ادارات ونیروهای مسلح منطقه برای تامین مسکن کارکنان خود صحبت شده است و در صورتی که این امر محقق نشود سازمان ملی مسکن با هزینه خود این پروژه را تکمیل وبه مزایده گذاشته می شوند.

وی درخصوص شرایط افرایش رهن واجاره در استان به خصوص شهرستان دهلران، توضیح داد: معمولا قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، در بحث کنترل قیمت ها اهرم کنترلی نداریم و طبق آمار موجود در استان تعداد مسکن نسبت به جمعیت استان در مناطق روستایی وشهری بیشتر است.

به گفته پولادی،رشد اجاره بها در استان سالانه ۱۵ درصد است و اگر شرایط عرضه و تقاضا در شهرستان دهلران با افزایش قیمت مواجه شده به خاطر وجود شرکت ها در منطقه است.

آخرین وضعیت مسکن مهر در استان ایلام

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت مسکن مهر در این استان گفت: کل مسکن مهر در استان ایلام ۱۸ هزار و ۱۳۳واحد است که در قالب تعاونی های سه جانبه (پیمانکار ، بانک ،راه شهرسازی ) تعاونی، خودمالکی در دستورکار قرار گرفت.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان افزود: از مجموع ۱۸هزار و ۱۳۳واحد تاکنون ۱۴هزار و ۸۹۹ واحد بهره برداری و تحویل متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: از تعداد 3 هزارو ۲۳۴ واحد باقیمانده، یک هزارو ۱۰۰ واحد آماده تحویل هستند و واگذاری آنها در صورتی است که دستگاه های خدمات رسان از جمله آب و برق زیر ساخت ها را فراهم کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: از یک هزارو ۸۷۸ واحد باقیمانده ۳۲۰ واحد مربوط به شهر های زیر ۲۵هزار نفر و مربوط به بنیاد مسکن است و یک هزار و ۵۵۸ واحد مربوط به شهردهلران است. ضمن این که بیشتر تعاونی های سه جانبه تکمیل شدند و این تعداد باقیمانده مربوط به تعاونی ها و خود مالکی هستند.

میر جعفریان خاطرنشان کرد: دولت در بحث زیر ساخت ها ، آسفالت معابر، مدرسه مسجد در مسکن مهر دهلران اقدامات بسیار خوبی انجام داده است ولی متاسفانه مورد استقبال متقاضیان قرار نگرفته است. البته عدم وجود متقاضی سبب شده مسکن مهر در شهر دهلران سرانجامی نداشته باشد. این درحالی است که پیشرفت فیزیکی بیش از هزار واحد آنها بالای ۵۰ تا ۹۰درصد است.

به گفته میر جعفریان، راه و شهرسازی استان آمادگی واگذاری به نهادهای دولتی و غیر دولتی برابر قیمت تمام شده ساخت است.

زیرساخت های مسکن مهر دهلران فراهم آماده است

از سوی دیگر، فرماندار دهلران از فراهم بودن زیر ساخت‌های مسکن مهر در این شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه دولت در بحث زیرساخت های سایت مسکن مهر از جمله گازرسانی، آب، ساخت مسجد و احداث پل دسترسی به سایت مشاغل آزاد به خوبی عمل کرده است.

سید حسینعلی موسوی با اعلام این که تعداد کل واحدهای مسکن مهر در شهرستان دهلران دو هزار و ۲۵۰ واحد است که پیشرفت فیزیکی آنها متغیر است، افزود: نبود متقاضی و از طرفی پرداخت سهم آورده توسط متقاضیان عمده‌ترین مشکلات مسکن مهر دهلران به ویژه تعاونی‌ها است.

موسوی ادامه داد: از آنجایی که دولت تدبیر و امید به تعهدات خود در بحث زیر ساخت ها عمل کرده مردم نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام کنند تا ساخت این منازل بیش از این زمان بر نباشد.

فرماندار دهلران تصریح کرد: در زمان مکان یابی و کلنگ زنی این منازل با توجه به شرایط اقلیمی باید کارکارشناسی بیشتری صورت می گرفت تا در این راستا دولت و مردم متحمل هزینه های زیادی نمی شدند و از طرفی مشکل افراد که فاقد مسکن بودند حل می شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها