دکترین دفاعی ایران مبتنی بر دکترین بازدارندگی است به این معنا که هر گونه تهدیدی متصور باشد بر مبنای آن تاکتیک‌هایمان را اتخاذ می‌کنیم و برمبنای آن سلاح‌های متناسب هم ساخته می‌شود، با توجه به شرایط ژئواستراتژیکی که در آن هستیم همچنین نوع تهدیدات بدیهی است نیروهای مسلح ما متناسب با آن تهدیدات در به‌کارگیری دانشمندان در حوزه‌های مختلف سلاح‌هایی ساخته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۴۶۵۶

در شرایط فعلی توانسته‌ایم بخوبی در راستای دکترین بازدارندگی حرکت کنیم و در این خصوص ساختار و سازماندهی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی بر مبنای آن سازمان شکل گرفته است، اما بدیهی است که همواره فناوری جدید دیکته می‌کند در خدمت سیستم دفاعی قرار گرفته و تلاش کنیم که همواره خود را در زمینه تجهیزات دفاعی به روز نگه داریم.

در بعد سیاست دفاعی تلاش ما بر این است که با کشورهای پیرامونی، اسلامی و البته کشورهایی که دست دوستی به سمت ما آورده‌اند برای رفع تنش‌ها همکاری داشته باشیم و در عین داشتن دیپلماسی منطقی با کشورهای پیرامونی باید نسبت به تهدیدات احتمالی علیه کشورمان بسیار هوشمندانه رفتار کنیم و بنا به موقعیت تلاش کنیم سیستم پدافند هوایی، دریایی، زمین و موشکی خود را تقویت کنیم.

تمام پیشرفت‌های دفاعی ما در خدمت دکترین دفاعی و بازدارندگی است و اصولا شروع کننده تهاجم نیستیم، همواره در راستای همین دکترین حرکت خواهیم کرد، هر کشوری یک دکترین دفاعی را پیش می‌گیرد برای صیانت از مرز‌های جغرافیایی و عقیدتی تلاش می‌کند‌. در حال حاضر دکترین دفاعی کشورمان را بر مبنای بازدارندگی و جلوگیری از تهدیدات پی‌ریزی کرده‌ایم .

جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که کاملا دکترین دفاعی را در پیش گرفته و قصد تعرض و هجوم به هیچ کشوری نداشته است. همچنین همسایگان ما نیز می‌دانند که هر آنچه جمهوری اسلامی ایران به قدرت دفاعی خود می‌افزاید عمدتا با هدف دفاع از کشور صورت می‌گیرد، دکترین جمهوری اسلامی،‌ افزایش قدرت دفاعی در جهت بازدارندگی است، این دستاورد بزرگ دفاعی کشورمان می‌تواند در جهت امنیت جهان اسلام استفاده شود.

در سال‌های اخیر کشورمان در بخش فناوری‌های دفاعی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است، این پیشرفت‌ها در همه بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های نظامی اعم از زمینی،‌ دریایی و هوایی بوده که عمده آنها به دست توانمند دانشمندان جوان کشورمان ایجاد شده‌اند.

هر گامی که در عرصه پیشرفت‌های دفاعی به جلو برمی‌داریم، پاسخی است به تهدیدها علیه نظام و اعلام این مسأله که ایران توانایی دارد تا تهدیدات ضد نظام را در نطفه خفه کند. نیروهای دفاعی کشورمان، آمادگی دادن هر گونه پاسخ به تهدیدات دشمنان را دارند و در این راستا فناوری‌های دفاعی کشور، یک اهرم قدرت و دستاورد برای جهان اسلام و کشورهای منطقه خواهد بود. اصولا تهدیدهای منطقه‌ای و تنش‌های موجود در سطوح مختلف بین‌المللی ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذاری متناسب با این تنش‌ها صورت گیرد، اما نشان داده‌‌ایم اقدامات‌مان در جهت صلح و ثبات در منطقه است و برای حفاظت و صیانت از مرزها و امنیت کشورمان از هر اقدامی که در چارچوب متعارف بین‌المللی باشد دریغ نخواهیم کرد.

در ضمن تا کنون در رابطه با سلاح‌های کشتار جمعی و غیر‌متعارف هیچ‌گونه فعالیتی نداشته و نخواهد داشت و صرفا در مسیری فعالیت خواهیم کرد که درچارچوب متعارفی باشد، همچنین برای امنیت سرزمینی و افزایش قدرت دفاعی خود ازهیچ کسی اجازه نمی‌گیریم و با اقتدار در چارچوب اصول پذیرفته شده سازمان ملل و قواعد بین‌الملل قاطعانه برنامه‌های دفاعی خود را دنبال خواهیم کرد.

عباسعلی منصوری آرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها