مدیر خبرگزاری نخیل عراق گفت: حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با خواست و اراده مردم و حکومت مرکزی عراق در کشورمان حضور مستشاری دارند و دیگر کشورها همچون ترکیه و آمریکا بیش از اینکه حضورشان با هدف مبارزه با تروریسم باشد در جهت حفظ توازن قوا در منطقه تفسیر می‌شود. مضاف بر اینکه ترکیه تعهد داده بود بعد از آزادسازی موصل منطقه ترک کند ولی چنین نشد، لذا از نظر مردم عراق اشغالگر بشمار می‌آید.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۲۵
حضور حاج قاسم در عراق خواست مردم و دولت ماست / خواب جدید آمریکا برای عراق در دوران پساداعش

به گزارش جام جم آنلاین، چندی است گروه تکفیری تروریستی داعش با قبول شکست در موصل، این شهر مهم و استراتژیک را به صاحبان اصلی خود یعنی مردم عراق پس داد. اگر چه همچنان مناطق اندکی از خاک عراق در اشغال این گروه تروریستی است و داعشی‌ها و اذناب آن همچنان مقاومت می‌کنند اما دولت عراق اعلام کرده که شکست داعش در موصل قطعی شده است. اکنون نبرد در عراق متمرکز بر تل‌عفر و حویجه است که داعشی‌ها در آنجا تمرکز و تا حدود زیادی زمین گیر شده‌اند.

اما برای بررسی و آگاهی از آخرین وضعیت میدانی و صحنه سیاسی عراق با محمدعلی الحکیم مدیر خبرگزاری النخیل این کشور به گفت و گو نشسته ایم.

شرایط کنونی عراق در دوران پسا داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به عقیده بنده بعد از داعش یک گروه تروریستی دیگری چه بسا بدتر از این تکفیری‌ها به دنیا معرفی می‌شود. همانطور که در زمان کلینتون و یا بوش رؤسای پیشین آمریکا شاهد ظهور گروه افراطی - تروریستی طالبان در افغانستان بودیم. در دوران ریاست جمهوری بوش القاعده و در زمان حکمرانی اوباما شاهد پیدایش گروهک تکفیری- صهیونیستی داعش بودیم و طی گذشت زمان شرایط بدتر و بدتر شد اما باید منتظر شد و دید که زمان ترامپ چه نقشه هایی در دستور کار تروریسم دولتی قرار می‌گیرد و اساسا چه خوابی برای مردم عراق دیده‌اند.

بنابراین باید گفت، آمریکا و همپیمانانش در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند عراق رنگ آرامش به خود گیرد، چرا که تنها هدف آنها اشغال و دست درازی به منابع و ثروت منطقه بویژه عراق است.

بعد از حوادث 11 سپتامبر بوش بر طبل جنگ در افغانستان و سپس عراق کوبید و عملاً جنگ صلیبی خود با خاورمیانه به بهانه صدور دموکراسی را آغاز کرد. به نظر شما آیا واقعا آمریکا موجب خوشبختی و رفاه مردم شده است؟

تاکنون از آمریکا به عنوان قدرت فرا منطقه‌ای چیزی جزء دخالت در امور داخلی کشورمان، تجاوز و جنایت و توسعه دادن دامنه جنگ در منطقه ندیده‌ایم گرچه ورود نیروهای فرامنطقه ای به خاک عراق از جمله آمریکا پایانی بود بر چند دهه دیکتاتوری صدام اما امروز مردم عراق به مراتب گرفتارتر و مصیب زده‌تر از گذشته هستند. امروز حتی دوستان و طرفداران دولت آمریکا هم حضور آمریکایی‌ها در عراق را غیر قانونی می دانند و ما واقعا نمی‌دانیم آنها کی و در چه زمانی کشور ما را ترک خواهند کرد؟!

با پاک شدن سرزمین عراق از لوث وجود تروریست ها چه موضوعی بیش از هر چیز مردم عراق را رنج می‌دهد خبرها حکایت از فتنه‌های جدیدی در دوران پسا داعش دارد، تحلیل شما در این خصوص چیست؟

در واقع پروژه برافروختن آتش فتنه و نفاق بین مذاهب و گروهها در عراق توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسراییل یعنی موساد و سازمان سیا در حال انجام است. بطوریکه در جریان درگیریهای صورت گرفته بخاطر اختلافات قومی و دینی در طول چند ماه گذشته ما شاهد بیش از 30 انفجار در بغداد و دیگر شهرهای عراق بودیم.

با این وجود مراجع عالی قدر شیعه و سنی با هوشیاری کامل نسبت به موضوع، به دخالت جریانات خارجی در این نفاق ها پی برده و اقداماتی در جلوگیری و پیشگیری آن انجام داده‌اند.

بطور نمونه شاخص ترین این اقدامات چه بود؟

فتوای آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعه، شاید خیلی وقت‌ها به نفع اهل سنت باشد. مثلا پس تخریب و تعرض به مسجد و حرم عسکریین(ع)، ایشان با صدور فتوایی اعلام کرد: «اگر همه پسران من کشته شوند و هر اتفاقی برای شیعیان بیفتاد اجازه خونریزی حتی یک سنی را در عراق نخواهید داشت».

یکی از تحولات بزرگ میدانی عراق طی روزهای گذشته آزاد سازی شهر استراتژیک موصل بود. با توجه به عملیات آزادسازی مناطق از دست تروریست‌ها آیا ممکن است این آزادی به تمام موصل هم تسری پیدا کند؟

حدود 2 تا 3 درصد مناطق از جمله شهر تلعفر، حویجه و عوجه در دست داعش است که ادامه حضور این تروریست‌ها در این منطقه به دلیل دخالت‌های خارجی است. البته کارشکنی مسعود بارزانی رییس کنونی اقلیم کردستان (به دلیل حایل بودن کرکوک بین این مناطق) در ادامه حضور تروریست‌ها تاثیر گذار بوده است.

حضور ارتش ترکیه در بعشیقه عراق موجب تنش بین روابط دو کشور شده بطوریکه ییلدیریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود بعد از آزاد سازی موصل نیروهایشان را از منطقه خارج می‌کند. چرا هنوز این کار را انجام نداده است ؟

در دست داشتن ترکیه و عربستان سعودی و همدستی بارزانی در ورود داعش با این همه امکانات و سلاح به موصل شکی نیست. در مورد حضور نیروهای ترک هم در عراق، بارها حیدر العبادی اعلام کرده است که در صورت نیاز به حمایت نیروهای ترکیه این موضوع را رسما اعلام خواهیم کرد اما متاسفانه دولت ترکیه بدون اجازه و مجوز قانونی به کشور وارد می‌شوند. مقامات ما بارها اعلام کرده‌اند به هیچ نیروی خارجی مجوز ورود و دخالت در نبرد عراق با تروریست‌ها نداده است چرا که آنها بشتر بدنبال توازن قوا در منطقه هستند تا اینکه بخواهند با داعش مبارزه کنند. لذا هر کس بطور غیر قانونی جلوی ارتش عراق و حشدالشعبی قرار گیرد از نظر ما داعش و متجاوز محسوب می‌شود.

این درحالیست که ما به مشاوره و کمک نیروهایی همچون آقای حاج قاسم سلیمانی نیازمندیم و حضور ایشان در کشورمان طی دعوت رسمی دولت مرکزی عراق بوده است . حضور مستشاری ایران و نیروهای مدافع حرم در عراق به رهبری سردار سلیمانی، در به هم خوردن معادلات گروهک های تکفیری صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

واقعیت موضوع آن است که ما دل خوشی از همسایگان خود نداریم. آقایانی که امروز حضور خود را با بهانه مبارزه توجیه می کنند، در خلال اشغال عراق توسط آمریکا و نیروهای ائتلاف سفارت خود در کشورمان را تعطیل کردند اما این ایران بود که سفارتخانه خود را فعال نگه داشت. مردم چنین موضوعی را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

می‌خواستم اشاره‌ای هم به سفرهای منطقه‌ای مقامات عراق داشته باشم، دیدار حیدرالعبادی و مقتدی صدر با محمد بن سلمان ولیعهد رژیم سعودی و تاثیر آن در رابطه با ایران را چگونه تحلیل می کنید؟

من فکر می‌کنم دولت ریاض پس از متحمل شدن شکستهای پی در پی در منطقه بخصوص در یمن به این نتیجه رسیده که برای احیای آبروی از دست رفته خود از برخی سران عراقی برای حضور در عربستان بطور رسمی دعوت بعمل آورد.

العبادی نخست وزیر عراق بعد از ترک عربستان به تهران آمد آیا ممکن است ایشان حامل پیام ریاض به تهران باشند؟

بنظر می رسد که حیدرالعبادی نه فقط برای ایران بلکه برای سایر کشورهای منطقه هم مامور ابلاغ پیام عربستان مبنی بر بهبود مناسبات باشد. در مجموع تصور می‌شود شیعیان و اهل سنت عراق تلاش دارد به نفع طرفین، وسط عصای قدرت را نگاه دارد.

با روی کار آمدن محمد بن سلمان یک پادشاه کم تجربه آینده عربستان را به دست خواهد گرفت، این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

من فکر می‌کنم اگر محمدبن سلمان رویه عمو و عمو زاده هایش پیش گیرد با توجه به کم تجربگی و غرور بی اندازه وی، وضعیت سیاسی عربستان در سال های آتی به واقع نگران کننده خواهد بود. در مجموع بیم تجزیه شدن عربستان به چند بخش سنی و شیعه نشین و قلمرو آل سعود می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها