چه کسی از داشتن دندان‌های بسیار سفید، ردیف و زیبا که لبخند را بسیار زیباتر نشان می‌دهد، بدش می‌آید؟ سودای داشتن لبخند زیباتر با دندان‌های ردیف و سفید مرواریدگونه، خیلی از افراد بویژه جوان‌ها را به حدی تحت تاثیر تبلیغات گسترده متخصصان زیبایی دندان قرار می‌دهد که هزینه‌های هنگفتی را متقبل می‌شوند تا با بهره‌گیری از یکی از روش‌های نوین زیبایی دندان، لبخندی هالیوودی داشته باشند . لبخند هالیوودی کنایه‌ای از ظاهرسازی کاذب برای داشتن دندان‌های زیباست.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۱۳

غافل از آن‌که چنین لبخندی که دندان‌های زیبای هنرپیشگان را به وضوح نمایان می‌کند، یکی از روش‌های گریم (گذاشتن روکش‌هایی با جنس آکریل) روی دندان‌های بازیگران هالیوودی است که تا مدتی هنگام ضبط فیلم به‌طور موقت روی دندان‌ها قرار می‌گرفت و بعد از چند ساعت از دندان جدا می‌شد .

نمی‌توان منکر شد که طی سال‌های اخیر و به کمک روش‌های نوین زیبایی دندان می‌توان بسیاری از مشکلات ظاهری دندان را بهبود بخشید، اما در عین حال باید توجه داشت، بسیاری از درخواست‌هایی که برای زیبایی دندان از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، مبنایش انتظارات واقعی نیست و حتی ممکن است شخص را در مسیر دست زدن به اقداماتی قرار دهد که منجر به آسیب جدی دندانی بشود .

دکتر رامین آغنده، متخصص پروتزهای دندانی با انتقاد از برخی جراحی‌های زیبایی‌ که باعث آسیب به دهان و دندان می‌شود، می‌گوید: در کشور ما جراحی‌ زیبایی دندان بیش از حد استاندارد انجام می‌شود و انجمن دندان‌پزشکان عمومی باید روش برخورد با بیماران را به‌صورت فراگیر آموزش دهد، چرا که بسیاری از مشکلات زیبایی، بیش از آن که علت باشد، معلول یکسری چالش‌های روانی است و باید آموزش‌ خوبی در این زمینه داده شود. وی در گفت‌وگو با جام‌جم مروری دارد بر کاربردهای درست و نادرست استفاده از روکش‌های کامپوزیتی به عنوان یکی از تکنیک‌های پر طرفدار درمانی و زیبایی دندان.

کاربرد کامپوزیت‌های دندانی؛ درمان یا زیبایی؟

کامپوزیت‌های دندانی مواد ترمیمی همرنگ دندان هستند که از پر مصرف‌ترین مواد در دندانپزشکی نوین به‌شمار می‌روند. کامپوزیت می‌تواند جایگزین نسج دندان بشود،بویژه وقتی دندان‌های جلو پوسیده می‌شود، اما جایگزینی مطلوب این مواد به شرط اتصال درست به نسج دندان عملی می‌شود که در این زمینه، نقش متخصص دندانپزشک بسیار
پر رنگ است .

علاوه بر این، از کامپوزیت‌ها به‌عنوان ماده زیبایی برای اصلاح بدرنگی، بستن فاصله لای دندان‌ها و زیبایی‌های دندان استفاده می‌شود .

تخریب دندان‌ها، بهای کاربرد نابجای کامپوزیتی

کاربرد کامپوزیت با اهداف زیبایی کمک می‌کند تا بیماران، بهداشت مناسب‌تر همراه با اصلاح ظاهری بهتری داشته باشند، بویژه زمانی که سایز دندان‌ها نسبت به فک کوچک است یا فضای خالی بین دندان‌ها وجود دارد، کاربرد درست و علمی کامپوزیت‌ها بسیار کمک‌کننده است و آسیبی
به دندان‌ها نمی‌زند .

مشکل اصلی در مورد کامپوزیت زمانی ایجاد می‌شود که این مواد به شکل غیرعلمی روی دندان‌های اصلی قرار بگیرد یا دندان به شکل غیر لازم تراش بخورد و تخریب شود یا از جنس نامرغوب کامپوزیتی استفاده شود .

گاهی فرد تنها به‌دلیل زردی دندان و برای انجام بلیچینگ یا سفید کردن دندان مراجعه می‌کند ولی متأسفانه به‌دلیل کم‌توجهی برخی متخصصان، کامپوزیت به بیمار پیشنهاد می‌شود. زمانی که استفاده از کامپوزیت برای بیمار نابه‌جا باشد و ضرورتی برای این کار وجود نداشته باشد، باید انتظار تشدید سایش دندان، لق شدن دندان و حتی تخریب دندان و مشکلات مفصل فک را داشت .

دندانتان همیشه مرواریدی نمی‌شود !

رنگ دندان‌ها به شکل ژنتیک تعیین می‌شود و نمی‌توان همیشه انتظار دندان‌های بسیار سفید را داشت .

به روش بلیچینگ می‌توان رنگ دندان را تا چند درجه روشن کرد اما استفاده مکرر از این روش به پالپ دندان صدمه می‌زند. بعلاوه داشتن دندان‌های مرتب و ردیف به این بستگی دارد که دندان شیری سالمی داشته باشیم و بهداشت دهان و دندان را از کودکی رعایت کنیم. سایز دندان هر بیمار نسبت به فکش متفاوت است و هر نوع عدم‌تناسب منجر می‌شود که نظم قرار گیری دندان‌ها به هم بریزد و به درمان‌هایی در قالب پیشگیری یا ار تودنسی نیاز شود .

باید از کامپوزیت استفاده کنیم؟

هر کامپوزیتی را نمی‌توان به این خاطر که سفید و مستحکم است و به بهانه زیبایی روی دندان گذاشت.

کامپوزیت‌های زیبایی علاوه بر دارا بودن طیف رنگی قابل قبول، باید قابلیت بازسازی لایه‌به‌لایه نسوج دندان یعنی مینا و عاج را داشته باشند، بسیار خوب پولیش شوند و در عین حال مستحکم باشند تا بتوانند درخشندگی و طبیعی بودن یک دندان واقعی را ایجاد کنند .

در بسیاری موارد می‌شود با حداقل تراش، کامپوزیت را روی دندان قرار داد.

باید توجه داشت، روکش‌ها چه کامپوزیتی باشد و چه سرامیکی، عمر مشخصی دارند و پس از مدتی نیاز به ترمیم مجدد خواهند داشت . بعلاوه در خیلی موارد می‌توان به‌وسیله درمان‌های دیگری غیر از کامپوزیت، بهبود ظاهری در دندان‌ها ایجاد کرد و همیشه نیازی به درمان‌های پوششی (کامپوزیتی ) نیست.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت دندان؟

در بسیاری موارد، متقاضیان انجام کارهای زیبایی دندان با پیشنهاد استفاده از لمینت‌های سرامیکی به جای کامپوزیتی مواجه می‌شوند در حالی که نمی‌دانند تفاوت این دو در چیست .

هر کدام از این درمان‌ها ویژگی و مزایای خاص خودش را دارد و بسته به شرایط و مشکلات دندان‌ها و توقع و نیاز بیمار می‌توان از آنها بهره گرفت. مهم‌ترین ویژگی لمینت سرامیکی، استحکام بسیار زیاد آن است. پس در مواردی که دندان‌ها تحت استرس بالایی هستند یا مشکلات ظاهری شدید مثل تغییر رنگ زیاد یا شکستگی و پرشدگی متعدد دارند، از روش لمینت سرامیکی استفاده می‌شود، اما مهم‌ترین ویژگی کامپوزیت، انجام درمان با حداقل تراش ممکن است.پس در مواردی که دندان‌ها نسبتأ سالم هستند و شکستگی و پوسیدگی کمی دارند و بیشتر هدف از درمان، زیبایی و اصلاح رنگ و فرم دندان‌ها با حداقل دستکاری است یا سن بیمار کم است، کامپوزیت پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها