یکی از شیرینی‌های محبوب ما ایرانی‌ها گوشفیل است که شیره خوشمزه‌ای داشته و بخصوص در ماه رمضان همراه با زولبیا و بامیه طرفداران زیادی دارد.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۱۶

حالا چه شد وسط مرداد و تابستان گرم آن هم در ستون گلخانه یاد گوشفیل افتادیم؟ دلیلش این است که گیاه آپارتمانی‌ای که امروز می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم برگ‌هایش شبیه گوشفیل است و به همین دلیل برخی به آن برگ گوشفیلی یا فیلگوش می‌گویند، اگرچه نام اصلی‌اش «آلوکازیا» است و به گیاه «بابا آدم» هم شهرت دارد.

گوشفیلی اصالتا بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی است و میزان بزرگی و کوچکی برگ‌‌هایش کاملا به نور لازم برای گیاه بستگی دارد، اگر نور کم یا زیاد باشد برگ‌ها خوب رشد نمی‌کنند و به همین دلیل تنظیم نور و جانمایی گوشفیلی بسیار اهمیت دارد.

شرایط نگهداری

آبیاری: برگ گوشفیلی از جمله گیاهان دوستدار رطوبت است؛ یعنی خاک آن همیشه باید مرطوب باشد و نگذارید خاک خشک و سفت شود، برای رسیدن به این هدف دست‌کم هفته‌ای سه‌بار آبیاری را فراموش نکنید. در فصل پاییز و زمستان که گیاه اصطلاحا به خواب می‌رود هم آبیاری را ادامه دهید، اما با میزان کمتر.

نور: بهترین حالت برای خانواده آلوکازیا این است که گلدان کنار پنجره نورگیر باشد و از نور غیر مستقیم تغذیه کند.

دما: گوشفیلی اصولا گیاهی حساس به سرماست، نباید بگذارید بخصوص در فصل‌های سرد دمای محیط و محل نگهداری زیاد پایین بیاید، حدود دمایی 15 تا 30 درجه برای رشد گیاه مناسب است.

غبارپاشی: همان‌طور که از نام گیاه بر‌می‌آید مهم‌ترین زیبایی و توان گیاه به برگ‌‌هایش است، برای همین باید حواستان به این برگ‌ها باشد و هفته‌ای یک بار غبارپاشی کنید تا برگ‌ها نسوزند.

چند نکته

اگر برگ‌های گیاهتان رشد نمی‌کند و کوچک است سه دلیل احتمالی دارد:

1ـ نور مناسب نیست.

2ـ تغذیه گیاه کامل نیست، که باید کود بدهید.

3ـ گلدانتان گوچک است و باید آن را تعویض کنید.

اگر برگ‌ها زرد و همزمان ریزش هم دارند به احتمال زیاد آبیاری زیاد بوده یا نور کم است.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها