آخرین گفت‌وگوی منتشر نشده با سیمین صداقت گوینده پیشکسوت اخبار رادیو

هیچ گوینده‌ای بدون صداقت موفق نیست

در میان اهالی رسانه یک جمله زیاد شنیده می‌شود؛ این‌که «تنها صداست که می‌ماند». پنجشنبه هفته گذشته بود که خبر فوت سیمین صداقت، گوینده باسابقه خبر رادیو به علت ابتلا به سرطان اعلام شد. خبر از خاموشی گوینده‌ای بود که بسیاری از مخاطبان رادیو همیشه اخبار روز ایران و جهان را با صدای او پیگیری می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۳۶

روزنامه جام‌جم ضمن عرض تسلیت فقدان این گوینده برتر اخبار رادیو، مصاحبه‌ای را که پیش از شدت یافتن بیماری او گرفته شده بود منتشر می‌کند.

خانم صداقت ویژگی مهم یک گوینده خبر چیست؟

فردی که می‌خواهد گوینده خبر باشد باید آهنگ صدا، فن بیان، ابزار کلامی سالم، فکر درست و از همه مهم‌تر صداقت در بیان داشته باشد. بدون صداقت، هیچ گوینده‌ای موفق نخواهد بود.

با این معیارهایی که شما نام بردید، آیا الان گوینده خوب خبر در بین جوان‌ترها وجود دارد؟

بله، گوینده‌هایی که امروزه در خبر رادیو فعالند بخصوص خانم‌ها، خیلی بااستعداد هستند. خیلی از آنها در کنار من به استودیو می‌آمدند. آنها مانند دختران من هستند. خانم‌ها صارمی، ارمی، صاحب‌جم و خانم معصومیان دخترهای خوب من هستند و گوینده‌های خیلی خوبی شده‌اند.

چرا برای گویندگی خبر، رادیو را انتخاب کردید؟ تلویزیون بهتر نبود؟

درست است که جذابیت‌های تلویزیون بیشتر از رادیوست و گویندگان تلویزیون چهره و شناخته‌شده‌تر هستند، اما گوینده رادیو باید صدای خیلی خاصی داشته باشد تا شنونده را جلب کند و وقتی جلب کرد، همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند. گوینده رادیو بودن خیلی سخت است، چراکه فقط با زنگ صدا و بیان قوی باید خود را ثابت کنی و مخاطب تو را نمی‌بیند. تلویزیون، تصویر و نور به کمک صدای گوینده می‌آید.

آموزش تا چه اندازه در ارتقای سطح گویندگان مؤثر است؟

داشتن صدای خوب در ابتدا به جوهره فرد برمی‌گردد و غریزی است، اما مطمئنا امر آموزش این جوهره را پرورش می‌دهد. گذراندن زبان معیار برای گویندگان بخصوص جوان‌ترها یک اصل حرفه‌ای است. فراگیری و گذراندن کامل آموزش زبان فارسی برای این شغل یک باید است. گوینده باید آموزش ببیند تا با حرفه‌اش یکی شود؛ چه از نظر روحی و چه ظاهری.

یکی شدن با شغل یعنی چه؟

یعنی گوینده آنچنان غرق حرفه خود بشود که ناخواسته با خبر خوب، شاد و با خبر بد، ناراحت شود. من وقتی خبر زلزله‌ بم را می‌خواندم خیلی اذیت می‌شدم. اخبار ایران در من نوعی حس میهن‌پرستی ایجاد می‌کرد، بخصوص اگر مربوط به اخبار پیروزی‌های جنگ بود. هیجان‌های مثبت و استرس‌های نهفته در خبرها به طور مستقیم روی ذهن و قلب من اثر می‌گذاشت.

حال که گوینده‌ای بازنشسته هستید، اجراهای خود را در گذشته چگونه می‌بینید؟

گویندگی، عشق و کار دلخواه من بود. همیشه برای کشورم، مردم و کارم ارزش والایی قائل بودم و هستم. همیشه مردم را دوست داشتم و دارم. عاشق این هستم که با مردم درددل کنم.

چه توصیه‌ای برای گویندگان جوان‌تر دارید؟

سعی کنند با مردم مهربان و صادق باشند. تلویزیون، گوینده مغرور را زود لو می‌دهد. رادیو نیز گوینده‌ای را که کلامش عاری از صداقت باشد، زود لو می‌دهد و این را مردم خیلی زود می‌فهمند. پس با مردم مهربان‌تر و صمیمی‌تر باشیم.

صدایی ماندگار که خاموش شد

سیمین صداقت گوینده پیشکسوت خبر رادیو، بامداد روز پنجشنبه گذشته بر اثر بیماری سرطان در 66 سالگی درگذشت.

صداقت گوینده‌ای خوش‌اخلاق، خوش‌صدا و توانمند بود که گویندگان جوان خبر از او درس‌های اخلاقی و حرفه‌ای بسیاری به یادگار دارند. وی بیش از سه دهه در خبر رادیو فعالیت کرد.

روابط عمومی رسانه ملی به مناسبت درگذشت این گوینده پیشکسوت خبر رادیو پیام، تسلیتی منتشر کرد.

در این پیام آمده است: «صدای سیمین صداقت پس از سه دهه خدمت در امر اطلاع‌رسانی خاموش شد، اما طنین این صدا هرگز از ذهن مخاطب این رسانه فراگیر حذف نخواهد شد. او سال‌ها در عرصه خبر، صادقانه خدمت کرد و در کنار اجراهای به یاد ماندنی در بخش‌های مختلف خبر رادیو و دریافت جوایز متعدد، به تربیت گویندگان جوان اهتمام ورزید. بی‌شک همکاران و شاگردان آن مرحوم، سال‌ها درس‌های اخلاقی و حرفه‌ای وی را در تحریریه‌های خبر مرور می‌کنند.»

نوشین مجلسی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها