به ‌دنبال شهادت 7 فلسطینی با گلوله سربازان اسرائیلی صورت گرفت

جهان، علیه وحشیگری صهیونیسم

مسلمانان فلسطینی همچنان با چنگ و دندان از حریم مسجدالاقصی حراست می‌کنند. این درحالی است که صهیونیست‌ها با نصب دوربین‌های مداربسته کوچک‌ترین تحرک آنان را رصد کرده و با خشن‌ترین شیوه‌ها به سرکوب جوانان معترض فلسطینی ادامه می‌دهند. درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی نگرانی‌های گسترده‌ای را در سطح کشورهای عربی اسلامی به دنبال داشته است. امروز قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی خشونت‌ها در بیت المقدس تشکیل جلسه دهد.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۹۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از رام‌الله، ارتش صهیونیستی با یورش به روستای کوبر نزدیک رام‌الله به خانه جوان فلسطینی که روز جمعه سه صهیونیست را به هلاکت رساند حمله‌ور و آن را غارت کرد. همچنین نظامیان رژیم صهیونیستی به ضرب و جرح فلسطینیان تحصن‌کننده و نمازگزار نزدیک باب الاسباط پرداختند. بامداد دیروز درگیری‌های شدیدی بین نظامیان اشغالگر اسرائیلی با فلسطینیان تحصن‌کننده نزدیک باب الاسباط مسجد الاقصی روی داد. درگیری‌ها هنگامی آغاز شد که ده‌ها فلسطینی در حال نماز خواندن نزدیک باب الاسباط بودند. همزمان با این درگیری ها، صدها فلسطینی از جمله روحانیون مسلمان و مسیحی به منطقه رسیدند. نظامیان اسرائیلی برای متفرق کردن فلسطینیان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کردند.

در همین حال وزارت بهداشت فلسطین از شهادت دو جوان فلسطینی دیگر بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست در قدس خبر داد. آمارها نشان می‌دهد طی یک هفته گذشته دست‌کم تاکنون هفت فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. در جریان این درگیری‌ها دست‌کم پنج اسرائیلی نیز کشته شده‌اند. همچنین نظامیان رژیم صهیونیستی عملیات بازداشت گسترده‌ای را ضد فلسطینیان در کرانه باختری آغاز کرده‌اند به طوری که یک وزیر سابق فلسطینی و فرماندهان حماس را نیز بازداشت کرده‌اند. عبدالرزاق و عماره دو نماینده فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به جنبش حماس هستند که تاکنون چند بار بازداشت شده‌اند. نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین 25 عضو حماس را در کرانه باختری بازداشت کردند. جنبش حماس برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها خواستار اتحاد با جنبش فتح در شرایط کنونی شد.

نصب دوربین‌ها

به گزارش آسوشیتدپرس از بیت‌المقدس، رژیم صهیونیستی از روز شنبه دوربین‌های امنیتی جدیدی را در محیط مسجد الاقصی نصب کرد. این دوربین‌ها می‌توانند افرادی را که سلاح یا مواد منفجره با خود دارند، شناسایی کنند. اسرائیل می‌گوید این گزینه جایگزین گیت‌های بازرسی فلزیاب در مسجدالاقصی خواهد بود که اعتراض گسترده فلسطینی‌ها را به‌دنبال داشت. اسرائیل از هفته گذشته تدابیر امنیتی را در مسجدالاقصی تشدید کرده است. فلسطینیان نیز در اعتراض به اقدامات اسرائیل برای افزایش کنترل خود بر مسجدالاقصی، اقدام به اقامه نماز جماعت در خارج از این محل کرده‌اند. مردم مسلمان فلسطین خواستار برچیدن تمام این تدابیر امنیتی و بازگرداندن مسجدالاقصی به وضعیت گذشته هستند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز گذشته در پایان جلسه کابینه امنیتی خود گفت: در حال حاضر هیچ تغییری در سیستم حمایتی لحاظ شده در ورودی‌های مسجد الاقصی ایجاد نمی‌شود. او پیش‌تر در اظهاراتی از کشورهای عربی خواسته بود یک راه حل دیگر را برای کنترل اوضاع مسجدالاقصی پیشنهاد دهند.

نگرانی جهانی

منابع دیپلمات می‌گویند به دلیل ابراز نگرانی جهانی شورای امنیت سازمان ملل امروز برای بررسی درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، کارل اسکو، نماینده سوئد در شورای امنیت در پیامی در توییتر اعلام کرد سوئد، فرانسه و مصر خواهان برگزاری این نشست شده‌اند. وی گفت: برگزاری این جلسه با این هدف است که هر چه ‌سریع‌تر چگونگی پاسخگویی به درخواست‌ها جهت کاهش خشونت‌ها در قدس مورد بررسی قرار بگیرد. از سوی دیگر اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به خشونت‌ها در فلسطین شد و از مقامات اسرائیلی خواست به اماکن مقدس مذهبی مسلمانان احترام بگذارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر اهمیت بازگرداندن آرامش و ممانعت از وخیم شدن اوضاع قدس خواستار تلاش جدی برای تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطین براساس راهکار تشکیل دو کشور شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی گفت: اقدامات گستاخانه رژیم اسرائیل علیه مسجدالاقصی در روزهای اخیر جهان اسلام را بشدت متاثر ساخته است.

اردوغان پیش از آغاز سفر خود به سه کشور کویت، قطر و عربستان سعودی در حاشیه جنوبی خلیج فارس در مصاحبه مطبوعاتی در فرودگاه آتاتورک استانبول افزود: حرم شریف مسجد الاقصی و سایر اماکن مقدسی که در بیت‌المقدس قرار دارد، تنها متعلق به فلسطینی‌ها نیست، بلکه افتخار، ناموس و مکانی مقدس برای جهان اسلام و یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها