احتمالا واژه آستیگمات را بارها و بارها شنیده‌اید. خیلی‌ها با کمی تار دیدن به این نتیجه می‌رسند که دچار آستیگماتیسم هستند و بسیاری هم این مشکل چشمی را ژنتیک می‌دانند و بر این باورند چاره‌ای جز عینک زدن ندارند. این هفته به مهم‌ترین باورهای شایع می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۵۹

آستیگماتیسم یکی از شایع‌ترین مشکلات اپتیکی چشم است که در اثر بی‌نظمی شکل و انحنای قرنیه‌ ایجاد می‌شود. در واقع اگر قسمت جلویی چشم از حالت مدور خود خارج شود و به شکل بیضی مانند در بیاید و باعث شود انحنای کره چشم در زوایای مختلف قرار گیرد، آستیگماتیک رخ می‌دهد.

به همین علت آستیگماتیک می‌تواند در زاویه‌های مختلف قرنیه قرار بگیرد. به این ترتیب سطح قرنیه یا عدسی در بعضی نواحی مسطح‌تر یا منحنی‌تر از نواحی دیگر است. پس هنگامی که قرنیه یا عدسی دارای این کجی و ناراستی باشد شما مبتلا به آستیگماتیسم هستید.

آستیگماتیسم ارثی است

این باور درستی است. آستیگمات یا هر بیماری‌ای که مربوط به عیب انکسار باشد، معمولا ارثی است و بیشتر افرادی که مبتلا به آستیگماتیسم هستند این مشکل را به ارث برده‌اند. کودکانی که احتمال وجود آستیگماتیسم در خانواده‌شان به صورت ارثی وجود دارد، باید زودتر معاینه شوند. وقتی بچه‌ها را در سن شش سالگی برای ورود به مدرسه معاینه می‌کنند، می‌توان متوجه وجود آستیگماتیک شد، اما خود کودک ممکن است متوجه نشود چون مشکل بینایی بسیار بسیار کمی دارد. اگر خانواده‌ای بدانند این مشکل ارثی وجود دارد،باید حساسیت بیشتری هم داشته باشند.

آستیگماتیسم در جوان‌ها شایع‌تر است

باور درستی نیست. بالا رفتن سن یکی دیگر از علل ایجاد آستیگماتیسم است و وقتی استحکام قرنیه بر اثر کهولت سن از بین برود، فرد به آستیگمات دچار می‌شود. افتادگی پلک یا وجود تومور در چشم هم می‌تواند مدتی به قرنیه فشار بیاورد و باعث آستیگماتیک شود. حتی بیماری قوزقرنیه از عواملی است که ممکن است به ایجاد دوبینی و آستیگماتیسم منجر شود. در قوزقرنیه، قرنیه نازک‌تر می‌شود و حالت مخروطی شکل پیدا می‌کند.

لنز بهتر از عینک است

روش درمان آستیگماتیسم به این صورت است که باید نقش عدسی استوانه‌ای غیرطبیعی ایجاد شده در چشم را از بین ببریم، و این کار با اضافه کردن یک عدسی استوانه‌ای برعکس و جمع توان‌های آنها صورت می‌گیرد. البته اصلاح دید در آستیگماتیسم‌های غیرمنظم، دشوار و نیازمند عدسی‌های پیچیده است، اما فردی که آستیگمات منظم دارد براحتی با عینک قابل درمان است. در عین حال استفاده از عینک برای بیماران دارای آستیگماتیسم توصیه می‌شود و اگر فردی تمایلی به استفاده از عینک نداشته باشد می‌تواند از کنتاکت لنز استفاده کند. برای آستیگماتیسم معمولا یک لنز نرم مخصوص که توریک نام دارد تجویز می‌شود. این دسته از لنزها قابلیت منحرف کردن نور در یک جهت را بیشتر از جهات دیگر دارند. دسته دیگری از لنزها هم وجود دارند که لنز سخت نامیده می‌شوند. این دسته از لنزها برای افرادی که مبتلا به آستیگماتیسم شدید هستند، تجویز می‌شود.

تاری دید مساوی است با آستیگماتیسم

اگر درجه آستیگماتیسم چشم شما آن قدر زیاد باشد که در بینایی‌تان اختلال ایجاد کند، باید به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک براحتی با نگاه کردن به درون چشم شما (با دستگاه) می‌تواند آستیگماتیسم را تشخیص دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها