سومین دوره مسابقه تیتر یک سلامت که با موضوع انتخاب تیترهای برتر در حوزه فرآورده های سلامت برگزار شد برترین های خود را شناخت.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۴۶
معرفی برترین تیترهای یک سلامت / تیتر خبرنگار جام جم دوم شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سازمان غذا و دارو، اسامی خبرنگارانی که تیتر آنان برتر شناخته شد از سوی روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام شد.

براساس این گزارش، انتخاب تیتر یکی از هنرهای ظریف روزنامه نگاری است که علاوه بر رعایت اصول خبرنگاری مانند مرتبط بودن با متن خبر، مصاحبه یا گزارش و معنا دار بودن آن که حوزه تکنیکال و فنی آن است می تواند از نظر هنری و ادبی نیز جذاب باشد به طوری که بتواند مخاطب را به خواندن مطلب ترغیب کند.

برای این کار می توان از روش های مختلفی برای جذاب کردن تیتر و کمک به جلب توجه مخاطب استفاده کرد.

از جمله شاخص هایی که یک تیتر خوب می تواند داشته باشد، کوتاه بودن، آهنگین بودن، خلاقانه و متفاوت بودن در عین معنادار بودن و مرتبط بودن با سوژه،نقادانه و چالش برانگیز بودن، نداشتن یا حداقل برخورداری از کلمات و حروف اضافه، استفاده از تضاد، کنایه و ایهام است.

گاهی در تیترها از واژه سازی نیز به شرطی که بی معنا و بی هدف نباشد و به صورت هدفدار انتخاب شده باشد نیز استفاده می شود.

تیترهای بلند، دو تیترهای طولانی و غیر جذاب، تیترهای کلیشه ای، تیترهایی که با حرف اضافه شروع می شود معمولا جذابیت کافی ندارند، استفاده از تیترهای سوالی یا با فعل منفی معمولا تیتر خوبی نیست اما گاهی یک تیتر سوالی نیز ممکن است جذاب و جلب کننده مخاطب باشد و نباید امکان خلاقیت را با رد تیترهای سوالی یا منفی گرفت.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو ، اسامی برگزیدگان را بنابر شاخص های فوق به شرح ذیل اعلام کرد:

امیر نوایی از خبرگزاری صدا و سیما در این مسابقه اول شده است؛ تیتر «مرض های شیرین و دستپخت های شور» او، با توجه به تضاد شور و شیرین جذابیت خوبی ایجاد کرده و خبرنگاربه خوبی توانسته است با بازی ای که با کلمات انجام داده است تفهیم موضوع کند.

تیتر «روغن هایی که سلامت ایرانیان را سرخ می کنند» نوایی، نیز به همین علت جذابیت دارد و تیتر زیبایی است که نظرمخاطب را جلب می کند.

نفر دوم نیز امین جلالوند خبرنگار سرویس اجتماعی روزنامه جام جم است: تیتر «بهداشت در رستوران ها کباب می شود».

جلالوند نیز، با توجه به چالش بهداشتی نبودن غذا و فراورده های غذایی رستوران ها و استفاده از واژه کباب شدن بهداشت، نوعی کنایه چالشی را مطرح کرده و نقدی را مطرح می کند که مخاطب را جذب می کند.

تیتر بعدی این خبرنگار «پهلوان پنبه های کپسولی» نیز کوتاه است و در عین حال با استفاده از ضرب المثل آهنگین شده و دقیقا به همین دلیل، جالب به نظرمی آید.

نفر سوم مشترک امیر پروسنان از پایگاه خبری ایران پزشک است؛ تیتر «پیتزا با طعم تاج خروس» پروسنان نیز موجز است و با واژه تاج خروس آن هم در پیتزا نظر مخاطب را به خود جلب می کندکما اینکه با بهره مندی از حداقل کلمات، از یک نابسامانی انتقاد می کند .

«رو سیاهی ذغال، دندان‌تان را رو سفید می‌کند» از خبرنگار ایران پزشک، از جهاتی جالب توجه است معمولا آنچه در مورد دندان به ذهن متبادر می شود، سفیدی است اما بیان زغال در نگاه اول برای مخاطب حاوی نوعی تضاد است که احتمالا مخاطب را ترغیب می کند که بفهمد ماجرا چیست.

نفر سوم مشترک ساناز السادات حسینی خواه از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است؛ تیتر «خارجی های بی نام و نشان در سوپرمارکت ها» او نیز به موضوع توزیع کالاهای وارداتی یا قاچاق مرتبط با سلامت در سوپرمارکتها اشاره می کند.

وی تلاش کرده است با استفاده از واژه «بی نام و نشان»، مشکل دار بودن این کالاها و مورد تایید نبودن آنها را به مخاطب گوشزد کند ولی استفاده از واژه «خارجی ها» به جای کالاهای خارجی نوعی ایهام ایجاد کرده است که تا حدی می تواند مخاطب را به خواندن موضوع ترغیب کند.

تذکر این نکته ضروریست که انتخاب تیترها بدون در نظر گرفتن محتوای گزارش، کیفیت نگارش و غنی بودن گزارش است و در داوری ها صرفا به خود تیتر به صورت مجزا توجه شده است.

گفتنی است سومین دوره مسابقه «تیتر سلامت» در هفته سلامت - 28 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه جاری - برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها