براساس آمار، 90 درصد بزرگسالان دریافتی امگا 3 بسیار پایینی در رژیم غذایی روزانه خود دارند. کمبود این ماده مغذی مهم در بدن، تاثیرات مهمی بر شرایط سلامت فرد به جا خواهدگذاشت. با برخی از علائم مهم کمبود امگا 3 در بدن آشنا می‌شویم.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۶۰

ناتوانی در یادگیری

از سه اسید چرب تشکیل‌‌دهنده خانواده امگا 3 یعنی آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)، اسید چرب DHA یک ترکیب ضروری برای مغز است. 60 درصد مغز انسان از این اسید چرب تشکیل شده است. اگر میزان این اسید چرب در رژیم غذایی ناکافی باشد میزان غلاف میلین ـ پوشش سلول‌های عصبی و سلول‌های مغزی ـ کاهش خواهد یافت. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که دچار ناتوانی‌های خاصی در یادگیری مثل اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی هستند بهتر است از وجود اسیدهای چرب امگا 3 کافی در رژیم غذایی خود مطمئن شوند.

افسردگی

محققان پی برده‌اند افزایش مصرف ماهی می‌تواند کاهش نرخ افسردگی را درپی داشته باشد. در کشورهایی که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 آنها پایین است نرخ افسردگی 60 درصد بیشتر از کشورهایی است که مصرف امگا 3 بالاتری دارند. امگا 3 از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد.

آرتروز

بسیاری از تحقیقاتی که نشان‌دهنده ارتباط میان آرتروز و اسیدهای چرب امگا 3 هستند بر تاثیرات این اسیدها روی آرتروز مفاصل متمرکز شده‌اند. تصور بر این است اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. آرتروز التهاب مفاصل میان استخوان‌هاست و مکمل‌های امگا 3 می‌توانند ساییدگی و سفتی مفاصل و نیاز به دارو برای برطرف شدن علائم را کاهش دهند. مطالعات دیگری نشان داده‌اند امگا3 می‌تواند فعالیت آنزیم‌هایی که غضروف‌های مفاصل را تخریب می‌کنند، کاهش دهند.

اگزما

مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال درماتولوژی انگلستان منتشرشد نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسیدهای چرب DHA می‌تواند عوارض اگزما را تا 23 درصد کاهش دهد. اگزما بر اثر واکنش‌های آلرژیک و التهاب ایجادمی شود و نقش امگا 3 در کاهش التهاب و درنتیجه بهبود عوارض این بیماری اثبات شده است.

چاقی

اسیدهای چرب امگا 3 در بسیاری از سلول‌های بدن موجود زنده که سوخت و ساز فعالی دارند یافت می‌شوند. به نظرمی رسد این اسیدهای چرب سوخت و ساز در این سلول‌ها را سرعت می‌بخشند و کمبود آنها به کاهش سوخت و ساز که از عوامل افزایش وزن است منجرمی شود.

بیماری‌های قلبی

مطالعه دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد که در ژورنال PLOS منتشر شد نشان می‌دهد 40 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی با بالا بودن کلسترول LDL ارتباط دارد. افزون بر بالابودن میزان اسیدهای چرب ترانس و پایین بودن اسیدهای غیراشباع، کمبود امگا 3 نیز از عوامل کاهش طول عمر به شمار می‌آید.

منابع اسیدهای چرب امگا 3

هرچند میزان مشخصی برای مصرف امگا 3 وجود ندارد، انجمن ملی سلامت آمریکا توصیه می‌کند حداقل 2 درصد از مجموع کالری روزانه از چربی‌های امگا 3 دریافت شود (چیزی حدود دو گرم برای رژیم 2000 کالری در روز). علاوه بر غذاهای دریایی مثل ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، اره ماهی، ساردین و شاه ماهی که از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مواد غذایی دیگری مثل باقلا و لوبیا، کدو حلوایی، تخم‌مرغ و گردو نیز می‌توانند دریافتی امگا 3 شما را افزایش دهند.

منبع: fitday.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها