سرانجام به دنبال جان باختن کولبران مظلوم سردشتی در حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات این شهرستان و با پیگیری مسئولان استان‌های مرزی و نمایندگان آنها در مجلس و اراده کارگزاران دولتی، هزاران کولبر استان‌های مرزی غرب کشورمان در آستانه بیمه شدن قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۰۱
تسهیل شرایط کاری کولبران؛ بزودی

به گزارش جام‌جم، معیشت برخی از هموطنانمان در سه استان غربی کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و همچنین استان سیستان و بلوچستان، از راه‌هایی می‌گذرد که گاه به جای نان‌ درآوردن، پایانش به جان دادن ختم می‌شود؛ همان‌هایی که «کولبر» خوانده می‌شوند و برای کسب روزی چاره‌ای جز زدن به کوه و دشت و باربری در شرایط بسیار سخت جغرافیایی و اقلیمی ندارند. همان‌هایی که جانشان را کف دست گرفته‌اند و از سرناچاری و نبود کار و درآمد مناسب، در هرم تابستان و سرمای استخوان‌سوز زمستان، مناطق ناهموار، صعب‌ العبور و پرخطر را طی کرده و بار سنگین انگ‌هایی چون قاچاقچی را نشنیده می‌گیرند، تا شرمنده خانواده و سفره خالی خود نباشند.

سال‌ها بود که با وجود زندگی سخت و گاه غیرقابل تحمل این مرزنشینان کوشا و جان باختن‌های گاه و بیگاه شماری از آنان و حتی با وجود تاکید رهبر انقلاب بر دور نگه داشتنشان از دایره مقابله با قاچاق کالا صدای مظلومیتشان به گوش فریادرسی نمی‌رسید و کماکان نان به نرخ جان می‌خوردند. از چهار استان مرزی مذکور، کردستان گام‌های درخور تحسینی در راستای حصول به این اهداف برداشت، طوری که در اسفند سال گذشته و پس از سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونانش به این استان مرزی، تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار کردستان و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر وزارت تعاون منعقد شد.

براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که اولا هردو طرف، طی اقدامی مشترک نسبت به بیمه کردن تمامی کولبران و مرزنشینان ساکن روستاهای کردستان اقدام کنند و همچنین مقرر شد استانداری استانداری کردستان با ابلاغ به فرمانداری و بخشداری نسبت به جذب حداکثری کولبران عمل کند.

15 هزار کولبر بیمه می‌شوند

ظاهرا و خوشبختانه اولین بند از این تفاهم‌نامه اکنون درحال تحقق است؛ خبری که جبار احمدپور، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان آن را اعلام کرد و درخصوص آن به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور 15 هزار نفر از کولبران مرزی این استان با حمایت‌های این صندوق، بیمه می‌شوند.

این 15 هزار نفر تقریبا تمام کولبران استان کردستان را شامل می‌شوند که احمدپور به شرایط بیمه شدن آنها نیز اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم‌نامه استانداری کردستان و صندوق بیمه اجتماعی وزارت تعاون، 50 درصد از میزان پرداختی بیمه کولبران مرزی توسط این صندوق و استانداری کردستان پرداخت می‌شود.

به گفته وی، قبل از امضای این تفاهم‌نامه نیز این صندوق در اقدامی ابتکاری بیمه کولبران مرزی در شهرستان بانه را شروع کرده بود و تاکنون 2000 نفر از آنها بیمه شده‌اند.

احمدپور با اشاره به این‌که دو برابر حق بیمه پرداختی هر فرد در قالب این صندوق توسط دولت پرداخت می‌شود، یادآور شد: حق بیمه پرداختی سالانه از سوی هر فرد از دو‌ میلیون و 100 هزار ریال تا چهار میلیون و 800 هزار ریال است که مبنای پرداخت این حق بیمه سطح درآمد متقاضی است که برای آن هشت سطح درآمد تعیین شده است.

همچنین براساس تفاهم صورت‌گرفته، سرپرستان خانوارهای روستایی می‌توانند با توجه به درآمد ماهانه خود، در هشت سطح درآمدی به صورت خوداظهاری نسبت به عضویت در این صندوق اقدام کنند که به گفته احمدپور، انتخاب سطح درآمدی بالاتر به معنی دریافت حقوق مستمری بیشتر بوده و این مطلب یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این صندوق بیمه است.

تحقق بیمه کولبران؛ همین اردیبهشت

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مجلس به جام‌جم می‌گوید: شرایط بیمه شدن این افراد درحال تحقق است و در همین اردیبهشت ماه، دفترچه تامین اجتماعی جهت بازنشستگی و امر درمان کولبران استان صادر خواهد شد.

بیگلری با اشاره به این‌که نمایندگان استان کردستان و سایر استان‌های مرزی، پس از حادثه سردشت بجد پیگیر بهبود شرایط کاری کولبران بودند، می‌افزاید: هم اکنون نیز این پیگیری‌ها برای صدور دفترچه تامین اجتماعی و بیمه شدن کولبران و همچنین فراهم شدن شرایط کاری آسان‌تر برای آنان ادامه دارد.

به گفته این نماینده کردستان در مجلس، سه شهرستان بانه، مریوان و سروآباد اکنون در کردستان بازارچه و معبر غیررسمی دارند و کولبران در این سه شهرستان فعال هستند. بیگلری البته به شرایط سقز نیز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که این شهرستان در گذشته دارای بازارچه رسمی بوده، اما مدتی است که این بازارچه مسدود و غیرفعال و کار کولبری نیز در آن تعطیل شده است درحالی که نیاز مردم منطقه بوده و باز شدن بازارچه می‌تواند کمک شایانی به اشتغالزایی و رفع بیکاری مردم و جوانان این خطه بکند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها