کرزای: اقدام آمریکا در بمباران ننگرهار حمله به خاک افغانستان بود

پس از به‌کارگیری بمب جی‌بی‌یو 43، معروف به «مادر بمب‌ها» و بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای از سوی آمریکا در استان ننگرهار افغانستان تنش‌ها در این کشور اوج گرفت. حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان بلافاصله پس از این بمباران در چند اظهارنظر مختلف آن را بشدت محکوم کرد. وی در گفت‌وگو با بی.بی.سی نیز با شدیدترین لحن ممکن استفاده از این بمب را حمله آمریکا به خاک افغانستان توصیف کرد و افزود: این‌که گفته می‌شود این حمله غیرنظامی‌ها را نکشته بلکه هدف داعش بوده قابل قبول نیست این حمله به خاک افغانستان بوده و خانه‌های غیرنظامیان را به هر بهانه‌ای که باشد، ویران کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۶۴

رئیس‌جمهور سابق افغانستان خاطرنشان کرد: آمریکا موجب حضور داعش در افغانستان است. آمریکا 15 سال پیش برای مبارزه با تروریسم به افغانستان آمد اما اکنون ما می‌بینیم که افغانستان ناامن شده افراط و تروریسم بیشتر شده و الان داعش علاوه بر ننگرهار در جاهای دیگر افغانستان از جمله زابل، بدخشان، فاریاب و دیگر نقاط افغانستان نیز حضور دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در دوره ریاست جمهوری، خود هم‌پیمان آمریکا بود گفت: ما شریک اهداف آمریکا به نفع افغانستان بودیم زمانی که متوجه شدیم این اهداف در تضاد با منافع افغانستان است، مخالفت کردیم و در لوی جرگه از نمایندگان خواستیم به آمریکا اعتماد نکنند و به آمریکا پایگاه ندهند و ندادند.

به گزارش جام‌جم، با وجودی که عنوان می‌شود آمریکا پیش از استفاده از این بمب دولت افغانستان را از نیت خود مطلع کرده بود اما مخالفت با این اقدام اخیر در ننگرهار تنها به کرزای ختم نمی‌شود. در همین رابطه و در خبری دیگر محمد داوود اساس، مشاور دکتر عبدالله‌ عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان به دلیل اظهارنظر در مورد بمباران آمریکا برکنار شد. ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده است که اساس، به دلیل ابراز نظر غیرمسئولانه در مورد حمله آمریکا به مواضع داعش در افغانستان برکنار شده است. وی اساس پرتاب بمب‌ها از سوی آمریکا بر مواضع داعش در شرق افغانستان را محکوم کرده و آن را تجاوز به خاک افغانستان خوانده بود. او گفته بود که برای مبارزه با داعش به جای پرتاب «مادر همه بمب‌ها»، باید نیروهای امنیتی افغانستان در آنجا عملیات زمینی انجام می‌دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها