با پایان یافتن تعطیلات نوروز، سال نو تازه آغاز شده است. لذا نونوار کردن منزل ـ آن قسمتی که در نوروز فرصت یا بودجه‌اش فراهم نبوده ـ همچنان در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۲۵

با توجه به این که در سال جدید بسیاری از مشاغل، رنگ‌ها و مدل‌های جدید خود را به بازار عرضه می‌کنند بسیاری نیز ره به سوی بازار می‌سپارند تا ببینند چه آمده و چه نیامده! بازار همیشه گرم مبلمان نیز یکی از بازارهایی است که از دیرباز تا آینده‌ای به وسعت بشریت! مورد توجه بیشتر بانوان و کمتر آقایان قرار داشته و خواهد داشت.

از این‌رو در سال جدید نیز ممکن است بسیاری منتظر سررسیدن مدل‌های جدید مبلمان باشند و به‌همین دلیل نیز در اسفند سال قبل از خرید دست نگه داشته باشند و اکنون راهی بازار شوند. لذا بازار مبل به آرامی رونق می‌گیرد. از این‌رو بی‌مناسبت نیست در این اولین شماره چمدان در سال 1396 برایتان از چند و چون خرید مبلمان منزل بگوییم.

واژه مبل از زبان فرانسه وارد زبان فارسی شده است که ریشه آن لغت meubles است، اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است.

در بازار ایران، مبل به دو نوع استیل (کلاسیک) و مبل راحتی تقسیم می‌شود. البته بین دو گروه مبل راحتی و مبل استیل، یک گروه نیمه‌راحتی یا نیمه‌استیل نیز قرار گرفته است که تلاشی برای ادغام مزایای هر دو گروه بوده است. مثلا دسته‌های مبل چوبی است، اما نشیمن آن راحت‌تر از مبل‌های استیل است.

چه بخریم؟

معمولا بیشتر خریداران مبل میان انتخاب مبل استیل یا راحتی سردرگم می‌مانند. چراکه هر یک زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما در پاسخ به این گروه خریداران باید گفت قبل از توجه به مدل مبل باید به مصرف مبل در منزل و حتی سن ساکنان، نوع استفاده، متراژ و سرانجام نگهداری مبل توجه کرد. چراکه هر یک از اینها در انتخاب مبل مناسب به طور قابل توجهی تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر در خانه شما فردی مبتلا به آسم و آلرژی زندگی می‌کند، بهتر است مبلمانی بخرید که کمترین میزان پارچه در تهیه آن به کار رفته باشد. گرد و غبار و آلودگی‌های غیرقابل‌ تمیز کردن که روی پارچه‌ها می‌نشینند، می‌توانند زمینه تنگی نفس یا حساسیت‌های تنفسی را در این گروه از افراد بیشتر کنند یا مثلااگر دوست دارید همیشه مبل‌هایتان تمیز باشد و برق بزند، بهتر است مبل‌های چرمی بخرید. همچنین اگر قرار است برای استفاده شخصی و راحتی خودتان مبلمان بخرید بهتر است سراغ انواع راحتی آن بروید چون مبل کلاسیک صرفا برای نشستن طراحی شده، اما مبل راحتی برای دراز کشیدن و لم دادن نیز مناسب است!

از سوی دیگر، اگر در خانه فرزند کوچکی دارید، بهتر است رنگ پارچه مبلتان را از بین رنگ‌های چرک‌تابی مانند کاراملی یا فیلی انتخاب کنید. همچنین از پارچه‌های مبلی گلدار (منظور انواع گلدار، طرح‌دار و راه‌راه است)، استفاده کنید تا در صورت لکه‌دار شدن، لکه کمتر به چشم بیاید.

مبل راحتی

این مبل‌ها در انواع مختلف پارچه‌ای و چرمی و نیمه‌چوبی در بازار وجود دارند. مبل‌های تمام پارچه قیمت مناسب‌تری دارند چون چوب کمتری در ساخت آن به کار رفته و معمولا نیز از ورقه‌های نئوپان ساخته شده‌اند، اما مبل‌های چرمی دارای کیفیت رویه بهتری هستند و تمیز کردن و برق انداختن آن نیز راحت‌تر است و معمولا لکه نیز بر آن نمی‌نشیند. این مبل‌ها جان می‌دهد برای لم دادن و فوتبال نگاه کردن! اما قیمتشان مقداری بیشتر از نوع تمام پارچه‌ای است. با این حال چون در هر منزلی کمی رسمیت لازم است، نوع نیمه‌راحتی مبل انتخابی مناسب است و البته برای لم دادن جلوی تلویزیون می‌توان کاناپه‌ای همرنگ مبل انتخاب کرد.

نکات کلیدی خرید

هیچ گاه در روزهای پایانی اسفند مبل نخرید یا اگر می‌خرید، همان نمونه آماده درون فروشگاه را که از نزدیک دیده‌اید، به منزل ببرید. چراکه به خاطر فشردگی سفارشات، ممکن است مبلی که در کارگاه‌ها ساخته می‌شود با آنچه در فروشگاه دیده‌اید متفاوت و دارای نقص باشد که در آن فرصت کم امکان رفع یا حتی تعویض و پس دادن مبل وجود نداشته و نوروز بر کام شما تلخ شود. البته احتمال تفاوت کار تحویلی با آنچه در مغازه دیده‌اید، همیشه وجود دارد، اما در مواقع عادی فرصت اعاده حق بیشتر و مجال بهانه‌گیری کمتر است.

مبلمانی بخرید که به راحتی بتوانید روکش آنها را تعویض کنید یا بشویید و به این صورت شما هیچ‌گاه مبلمان تکراری نخواهید داشت. پس هنگام خرید به چگونگی تعویض رویه مبل توجه کنید. همچنین جنس پارچه و قابلیت شست‌وشوی آن بسیار مهم است.

به تمیزدوزی کناره‌های مبل و کوسن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. روی مبل‌های فنردار چند بار بنشینید و دقت کنید هنگام برخاستن، مبل به سرعت به حالت اولیه بازگردد. چراکه تاخیر در بازگشت یعنی خرابی یا بد دوامی فنرها.

در قرارداد خرید مبل تمام جزئیات مبلی را که می‌بینید را به طور کامل ثبت کرده و حتی‌المقدور نمونه پارچه و عکس مبل موجود در فروشگاه را به قرارداد الصاق کنید.

پول مبل خریداری شده را هیچ گاه تا زمان تحویل گرفتن و بررسی مبل و چک کردن کیفیت ساخت آن نپردازید. در صورت اصرار فروشنده به پیش‌دریافت کامل وجه، ترجیحا از آن فروشگاه خرید نکنید.

مبل کلاسیک

مبل استیل یا کلاسیک معمولا دارای چوب بیشتر است که گاه با دست روی آن خراطی شده است. پشت و دسته‌های این مبل‌ها معمولا بلند، حجم آن زیاد و بیشتر مناسب اتاق پذیرایی هستند. این مبل‌ها در فضاهای بزرگ بیشتر به چشم می‌آیند و فضای چشمی آپارتمان‌های کوچک را کوچک‌تر نشان می‌دهند. لذا برای آپارتمان‌های زیر 80 متر چندان مناسب نیستند.

آتنا محسنی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها