بسیاری از افراد احساس می‌کنند نوشیدن آب سرد حالشان را جا می‌آورد، در حالی که مطالعات نشان داده مصرف آب سرد در طولانی‌مدت عوارضی برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت. در ادامه به مواردی از این مضرات اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۵۱

ایجاد اختلالات گوارشی

نوشیدن آب سرد موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و به همین دلیل، در فرآیند هضم غذا اختلال ایجاد می‌کند. چون گوارش غذا بخوبی انجام نمی‌شود، مواد مغذی از بین می‌رود و توسط بدن جذب نخواهد شد.

کاهش جذب مواد مغذی

دمای طبیعی بدن 37 درجه‌ سانتی‌گراد است. نوشیدن مایعات با دمای خیلی پایین موجب می‌شود بدن انرژی بیشتری به منظور متعادل‌سازی دما مصرف کند. در صورتی که این انرژی هدر رفته باید در هضم غذا و جذب مواد مغذی مصرف شود؛ بنابراین نوشیدن آب سرد بدن را با کاهش جذب مواد مغذی مواجه خواهد کرد.

تضعیف سیستم ایمنی

نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از صرف غذا موجب تولید مخاط اضافی در بدن می‌شود و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. در نتیجه، احتمال بروز سرماخوردگی و ابتلا به عوامل بیماری‌زا افزایش می‌یابد. شاید این تأثیر در بسیاری موارد ناچیز باشد، اما در افرادی که قوای بدنی ضعیفی دارند، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

افت ضربان قلب

نوشیدن آب سرد موجب افت ضربان قلب می‌شود. نتایج مطالعات نشان داده آب سرد، عصب واگ را تحریک می‌کند. این عصب دهمین عصب جمجمه‌ای است و از جمله بخش‌های اصلی دستگاه عصبی به شمار می‌رود که اعمال غیرارادی بدن را کنترل می‌کند. آب سرد با تحریک این عصب به افت ضربان قلب می‌انجامد.

منبع:thehealthsite

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها