گرفتگی صدا یعنی چه؟
کد خبر: ۱۰۱۱۲۱۹

هر وقت فرد احساس تغییر صدا داشته باشد و صدا خش‌دار شود، ‌به این حالت گرفتگی صدا می‌گوییم.

آیا افراد از نظر تولید صدا با هم متفاوتند؟

خیر. منبع تولید صدا در طناب‌های صوتی است و صوت بدون هیچ تمایزی در این طناب‌های صوتی تولید می‌شود. بعد از تولید صدا در طناب‌های صوتی، ‌به سمت بالا هدایت صدا انجام می‌شود و آواسازی توسط حلق، زبان، کام، بینی و دندان‌ها انجام می‌شود. تن صدا توسط طناب صوتی صورت می‌گیرد. طناب‌های صوتی در خانم‌ها، آقایان و کودکان از نظر اندازه، شکل و ضخامت با هم فرق می‌کند. با تغییرات در طناب‌های صوتی صدا زیرتر یا بم‌تر می‌شود. هرچه طناب‌های صوتی ظریف‌تر و نازک‌تر باشند، ‌صدا روان‌تر و شفاف‌تر است.

علل گرفتگی صدا کدام است؟

شایع‌ترین علت شاید یک لارنژیت حاد یا التهاب حاد حنجره باشد که این مساله می‌تواند به دنبال یک سرماخوردگی پدید بیاید. ممکن است چند روز یا یک هفته طول بکشد تا گرفتگی صدا بهتر شود. معمولا علت ویروسی دارد. یکی از مهم‌ترین علل گرفتگی صدا در افرادی که زیاد صحبت می‌کنند بخصوص اگر آموزش کافی در این زمینه نگرفته باشند، ‌اتفاقاتی است که در حنجره می‌افتد مانند پولیپ حنجره یا ندول‌های حنجره. ندول حنجره، براثر استفاده نابجا از طناب‌های صوتی و فشار زیادی که به مخاط وارد می‌شود، ‌ایجاد می‌شود و اگر استراحت به طناب‌های صوتی داده شود،‌خود به خود بهبود می‌یابد.

علل جدی‌تر گرفتگی صدا چیست؟

فشار آمدن به حنجره. مثلا درکسی که عادت به بلند صحبت کردن ندارد، یکدفعه داد بزند یا گریه‌های شدید در عزاداری‌ها داشته باشد،‌ خونریزی و تورم‌ها در طناب صوتی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علت لارنژیت مزمن حنجره، سیگار است و بعد از سیگار، آلودگی‌ها و آلرژی‌های محیطی مثل کسانی که در کارخانه‌ها تماس با موادی دارند. ریفلاکس بابرگشت اسید معده به مری، موجب بازگشت اسید معده به مری به سمت حنجره در شب هنگام می‌شود که این مساله باعث التهاب در قسمت عقبی حنجره می‌شود. سرفه‌های مزمن به هر علت می‌تواند باعث گرفتگی صدا شود. مثلا فرد آسم و سرفه مزمن دارد. از همه خطرناک‌تر سرطان حنجره است. اگر گرفتگی صدا در شخص بیش از چهار هفته به هر علت بهبود نیابد، ‌باید به متخصص مراجعه کند. اعمال جراحی روی تیروئید می‌تواند باعث گرفتگی صدا در مرد شود. ضربه (تروما) وارد شده به گردن مثلا در تصادفات می‌تواند موجب گرفتگی صدا شود.

آیا آزمایش خاصی برای تشخیص مشکلات حنجره وجود دارد؟

بله. کسی که با گرفتگی صدا مراجعه می‌کند با استفاده از وسیله‌ای به نام استربوسکوپ که در حقیقت نوعی آندوسکوپی از حنجره است، داخل حنجره دیده می‌شود. ضایعات و ندول‌های داخل حنجره با این طریق مشاهده می‌شوند.

آیا استرس با گرفتگی صدا مرتبط است؟

بله. حنجره عضو بسیار حساسی است و بنابراین استرس روی آن تاثیرگذار است.

آیا بیماری پارکینسون هم گرفتگی صدا ایجاد می‌کند؟

بله، بسیاری از بیماری‌ها از جمله پارکینسون می‌تواند باعث تغییرات صدا شود.

آیا فلج طناب‌های صوتی می‌تواند برتن صدا تاثیرگذار باشد؟

بله. 12 زوج عصب کرانیال (مغزی) داریم که یکی از این زوج‌ها به حنجره می‌آید. اگر این عصب به عللی که نمی‌دانیم دچار فلج شود، ممکن است روی تن صدای فرد موثر باشد و تن صدا را پایین بیاورد. این افراد ممکن است با گذشت زمان بهبود داشته باشند. اگر بعد از یک‌سال خوب نشد، با عمل جراحی می‌توانیم طناب صوتی فلج شده را به سمت وسط بکشیم و مقابل طناب صوتی دیگر قرار دهیم.

در پایان درمورد گرفتگی صدا چه توصیه‌ای به افراد دارید؟

از عوامل خطر گرفتگی صدا، ‌سیگار از همه موارد خطرناک‌تر است و چنانچه افراد سیگار کشیدن و دخانیات را کنار بگذارند و اگر مدت چهار هفته به هر علتی گرفتگی صدا بهبود نیافت به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر پدرام برقعی

متخصص گوش و حلق و بینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها