سمنو یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال مغذی‌ترین خوراکی‌های ایرانی است که سر سفره هفت سین سال نو جایگاه مخصوصی دارد.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۶۴

سمنو به‌عنوان نماد زایش و باروری گیاهان، از جوانه‌های تازه رسیده گندم تهیه می‌شود و نوید بخش داشتن سالی پر از خیر و برکت است.

این خوراکی خوشمزه ایرانی سرشار از کلسیم و پتاسیم است و خوردن آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. سمنو به‌دلیل داشتن فسفر فراوان برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده بسیار مفید است.

آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B آن عاملی برای خونسازی و تنظیم هورمونها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب تأثیرگذار باشد.

برای تهیه سمنو به این مواد احتیاج دارید:

گندم: یک کیلوگرم / آرد گندم: 5 کیلوگرم / آب: به مقدار لازم / آجیل(مغز بادام و فندق): به میزان دلخواه

گندم را بعد از پاک کردن تمیز شسته و درون ظرفی داخل آب به مدت دو تا سه روز خیس کنید و بعد از این‌که خیس خورد و گندم پف کرد، آب آن را تخلیه کرده و گندم‌ها را درون پارچه یا ظرفی که هوا بتواند از آن رد شود به مدت دو تا سه روز ریخته و آب می‌دهیم که خشک نشود. بعد از این مدت گندم‌ها تارهای نازک و سفید رنگی درمی‌آورند و جوانه می‌زنند و به هم می‌چسبند. بعد از این مدت گندم‌ها را در ظرف‌های بیشتری پهن کرده و روی گندم‌ها را با پارچه نخی نازک پوشانده و طی سه روز مرتب به آن آب می‌دهیم. بعد از این مدت گندم‌ها از زیر دارای ریشه و از بالا دارای جوانه شده‌اند که به آن (بلوری) شدن می‌گویند.

گندم‌ها را چرخ کرده و تفاله آن را درون آب ریخته و آن را مخلوط می‌کنیم تا عصاره و شیره گندم در آب حل شود. بعد آن را صاف می‌کنیم و در دیگی بزرگی می‌ریزیم. آرد گندم را به آن اضافه تا مایه خمیری شکلی به غلظت ماست درست شود.

ظرف را بر روی حرارت قرار داده و آنقدر هم می‌زنیم تا سمنو تغییر رنگ دهد و سفت شود و به رنگ تقریبا قهوه‌ای در آید.

گردو و بادام را اواخر پخت سمنو اضافه می‌کنیم. از زمانی که سمنو تغییر رنگ داد رنگ و شیرینی و غلظتش را می‌چشیم تا به حد دلخواه برسد. بعد از رسیدن به حد دلخواه زیر دیگ را خاموش کرده تا سه الی چهار ساعت با گرمای خود دم بکشد. برای پخت کامل سمنو معمولا 12-15 ساعت زمان روی آتش بودن لازم است و حتما باید در این زمان دائم هم بخورد تا ته نگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها