ماهی‌ها همیشه در تمام طول تاریخ چه از لحاظ تجارت اقتصادی و چه منبع غذایی فوق‌العاده موردتوجه بشر قرار داشته است. درگذشته اجدادمان با کشاورزی و ماهیگیری روزگار می‌گذراندند و صیادی جزو یکی از مشاغل مهم اقتصادی محسوب شده است. امروز هم صادرات ماهی تن در کشورمان جزو پرسودترین کارها در محصولات غذایی است. موسی بلوچ صیاد نمونه ماهیان صنعتی از فوت‌وفن این کار به ما می‌گوید:
کد خبر: ۱۰۰۵۲۵۴

لطفا کمی در رابطه با ماهیان صنعتی توضیح دهید و به چه نوع ماهی، صنعتی گفته می‌شود؟

ماهیان صنعتی همان ماهی تن با گوشتی بسیار باکیفیت، بدون تیغ و مقوی هستند. این ماهی‌ها فقط در آب‌های پرعمق و در مسافت خاصی صید می‌شوند.

ماهیان تن از چه خانواده‌ای هستند؟

این ماهیان از خانواده (گیدر) و زیستگاهشان در آب‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است. در دنیا با نام تن زردباله و در جنوب ایران جودر و گباب نیز به آن گفته می‌شود. زیستگاه عمده این ماهی در شرق و غرب اقیانوس آرام، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس است اما بیشترین نواحی صید آن در تایلند، فیلیپین، اندونزی، مکزیک، ونزوئلا، اکوادور، کلمبیا و اسپانیاست.

این ماهی‌ها در چه عمق آبی صید می‌شوند؟

در آب‌های اقیانوس با عمق 5000 متر به پایین صید می‌شوند و کلا باید آب آن عمیق باشد.

البته با توجه به هشدار نهادهای مربوطه، در فصل تخم‌ریزی ماهیان که برای هر نوع ماهی متفاوت و در فصل خاصی صورت می‌گیرد، صید انجام نمی‌شود.

لوازم صیدی که شما استفاده می‌کنید ابزارهای سنتی است یا مدرن؟

به‌طورکلی لوازم صیادی عبارتند از رشته قلاب‌های طویل و تور گردان پیاله‌ای؛ اما روش کار ما به‌صورت سنتی و استفاده از تور برای صید ماهی است. با توجه به تجربه چندساله درباره موقعیت‌یابی مکان ازدیاد ماهیان آنها را به دام می‌اندازیم.

رمز موفقیت شما در جلوگیری از فاسد نشدن ماهی‌ها در لنج چیست؟

ببینید ،ما زمانی که ماهی را صید می‌کنیم همان لحظه و بلافاصله ماهی را شسته و به زیر لنج در انبار مخصوص انجماد (تونر) با دمای بیش از 18 درجه قرار می‌دهیم تا منجمد شوند و ماهی در حدود دو ماه در این دما منجمد می‌ماند.

تجهیزاتی که ماهی را با آن در انبار منجمد می‌سازید، چیست؟

دو عدد کمپرسور، یک عدد تونر و موتور برقی منجمدکننده. ببینید، ما کلا ماهی را در یخ برای خنک شدن قرار نمی‌دهیم و از زمان صید به مدت یک ساعت ماهی را مستقیما منجمد می‌کنیم.

سیستم برودتی مورد استفاده، از چه نوعی است؟

سیستم سردخانه‌ای است که ماهی در آن انجماد می‌شود.

شما برای ارتقای محصولات بخصوص در صید ماهی چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟

بیشتر صیادان باتجربه در محدوده صید به دیگر همکاران خود خبر ازدیاد ماهی در منطقه خاصی را اطلاع می‌دهند؛ اما شیلات فقط به ما درباره نزدیک نشدن به آب‌های مرزی، مناطق دزدان دریایی و منطقه ممنوعه تذکر می‌دهد.

آیا در کلاس‌های مرتبط با صید ماهی شرکت کرده‌اید؟

در شهر ما کلاس‌های آموزشی نیست بلکه از طریق نیاکان نسل به نسل به‌صورت سنتی آموخته‌ایم و بنده حدود 30 سال است که ناخدا هستم و تجربیات این چندساله بسیار کمک‌کننده بوده است.

میزان سرمایه‌گذاری اولیه‌تان در تهیه لنج و ادوات صیادی چقدر بوده است؟

قیمت خود لنج با سردخانه در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان، قیمت تور کمی گران است و هر طاقه حدود سه‌میلیون تومان بوده که ما 120 طاقه تور خریداری کرده‌ایم. سیستم برودتی با تمام تجهیزات متعلق به سردخانه به‌صورت کلی، 700میلیون تومان بوده که در حال حاضر گران‌تر هم شده است.

ماهیان تن را به کجا می‌برید؟

بعد از صید ماهیان، آنها را برای فروش به ساحل یا همان (اسکله کنارک) شهرستان سیستان و بلوچستان می‌آوریم و اگر بیش از سه لنج همزمان بار ماهی داشته باشند، دلالان با زرنگی قیمت خرید را پایین می‌آورند و همچنین شرکت‌های خاص تولید تن ماهی نیز این ماهیان را از ما خریداری می‌کنند.

آیا قاچاق ماهی هم داریم؟

بله چون برخی از ماهی‌های موجود در اسکله از منبع نامشخصی صید شده‌اند و شرکت‌هایی از طریق بندرعباس اینها را وارد می‌کنند که موجب ضرر و زیان صیادان داخلی می‌شوند.

این کار ارزش‌افزوده‌ای هم دارد؟

طبیعتا خیر، مبلغ دریافتی فقط به‌اندازه خرج خود لنج، بازپرداخت وام و حقوق کارگران است و چیزی در آخر برای خودم به‌عنوان سود باقی نمی‌ماند. با این حال، با تمام زرنگی دلالان و نظارت نداشتن دولت بر واردات، در حدود 20 نفر در لنج مشغول به کار هستند.

آیا دولت در خصوص تهیه لوازم اولیه به شما کمک کرده است؟

بله در تسهیل وام از بانک کشاورزی آن هم فقط برای خرید لنج؛ اما بقیه لوازم را خودم از هزینه شخصی پرداخت کرده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها