ایام یوم‌الله دهه فجر فرصت مناسبی برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی به نسل جوان است. بر این مبنا بسیاری از تحلیلگران بر این نکته تاکید دارند که نسل جوان ایران اسلامی باید به معنای واقعی کلمه ماهیت ایادی استکبار جهانی به ویژه آمریکا را بشناسد.
کد خبر: ۹۹۸۵۴۷

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در همین راستا از ضرورت انتقال تجربیات انقلاب اسلامی به نسل جدید سخن گفته و بر این نکته تاکید دارد که در چهار دهه پس از انقلاب عملکرد قابل قبولی داشته ایم. وی در گفت‌وگو با جام سیاست در مورد دستاورد‌های انقلاب با ما به سخن نشسته که می‌خوانید.

دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از پیروزی چقدر برای مردم ملموس بوده و برای تداوم آن چه باید کرد؟

در بهمن‌ماه امسال سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به حول و قوه الهی گرامی و تکریم می‌کنیم. ‌به عنوان گوینده و نویسنده انقلاب، در مورد دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران باید تاکید کنم که در این 38 سالی که گذشت، با ده‌ها مانع و مشکل در داخل و خارج روبه‌رو بودیم و دشمنان قسم‌خورده‌ای مثل آمریکا، اسرائیل و عربستان و امثالهم، ناآگاهانه و جاهلانه یا از روی غرض‌ورزی و خصومت علیه انقلاب اسلامی سخن گفته و می‌گویند. مهم‌ترین دستاورد‌های پیروزی انقلاب اسلامی استقلال،آزادی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی با رای مردم بود و بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، سازندگی کشور به حدی رسیده که هم اکنون به کشوری مقتدر و مستقل تبدیل شده‌ایم و درجه علمی کشور تا جایی رسیده که بناست تا سال 1404 ایران به رتبه اول سازندگی و فناوری علمی برسد. در این 38سال، با جنگ تحمیلی، ترور، انفجار و امثالهم مواجه بودیم و در برابر آن مقاومت کردیم و الان که به سال 95 رسیدیم از نظر بنیه دفاعی، علوم روز دنیا مانند نانوتکنولوژی یا صنایع هوافضا و... قابل مقایسه با سال 57 نیستیم. امروز در کنار مشکلات کشور، کارهای بسیار سنگین و ارزشمندی انجام می‌گیرد که در زندگی و کارنامه کشور تاثیر بزرگی گذاشته که می‌توانیم با نگاه به این کارنامه بگوییم نمره قابل قبولی داریم.

با وجود دشمنی‌ها و موانعی که به آن اشاره کردید ایران چگونه توانسته به سطح قابل قبولی از پیشرفت برسد؟

با فشارهای دشمنان قسم‌خورده یا ناآگاه در طول این 38 سال گذشته، گرچه به ما آسیب و آزار رسید و ما را از بازسازی و سازندگی بیشتر کشور عقب نگاه داشت اما مردم فولاد آبدیده شدند. ما در دوران جنگ
هشت ساله تحمیلی عراق به ایران دیدیم که با وجود پشتیبانی دولت‌های دنیا از عراق، ‌ملت ایران مقاومت کرد و نگذاشت دشمن به هیچ یک از اهداف پلیدی که در سر داشت، برسد. جنگ ملت را پخته کرد و امروز احدی نمی‌تواند بگوید که با جنگ می‌توانم ایران را سرجایش بنشانم. بعد از جنگ و هشت سال جنایت،‌ وقتی دشمنان نتوانستند به اهداف شوم خود برسند سراغ تحریم‌های اقتصادی رفتند و با بهانه کردن صنعت هسته‌ای فشارهای بسیاری را بر ملت وارد کردند اما مردم در سایه اعتقاد و ایمان خود با همه فشارهایی که وارد شد، توانستند خود را بالاخره از این فشارها نجات دهند هر چند که در این میان آسیب هم دیدند. به گفته کارشناسان هر چند تحریم‌ها به دنبال فلج کردن ملت ایران بود اما تنها 30 تا40 درصد توانست به کشور آسیب وارد کند و هرگز موفقیت‌آمیز نبود. صدالبته در داخل کشور باید توجه کنیم که با توجه به رهنمود‌های رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی تلاش نماییم اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را واقعیت عینی ببخشیم و با مدیریت جهادی، جنبش و جهش در کارها سرعت ایجاد کنیم تا هرچه سریع‌تر به خوداتکایی رسیده و نیازهای داخل کشور را تامین کنیم.

رهبر معظم انقلاب چندی قبل به برخی مشکلات در بخش فرهنگی اشاره کردند و نسبت به پیامدهای رها شدن عرصه فرهنگ هشدار دادند.‌ پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب با چه راهکاری می‌توان بر این کاستی‌ها غلبه کرد؟

همه کارها باید در کشور از سوی مردم و نظام، به طور مساوی و 50 - 50 انجام شود لذا در بحث فرهنگی همه باید به مسائل مهم کشور از جمله مسائل فرهنگی اهتمام داشته باشیم. وقتی شما می‌خواهید به خرید بروید،‌ ابتدا برچسب روی اجناس را نگاه می‌کنید تا از سلامت و استاندارد آن مطلع شوید لذا همین حساسیت را در مورد مسائل فرهنگی بخصوص ماهواره، نوع لباس و پوشش، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید داشته باشیم. همان‌طور که می‌خواهیم شیر سالم بخوریم باید فرهنگ سالم هم داشته باشیم ولی ما کنترل بر ماهواره و شبکه‌های مجازی را رها کردیم و شاهدیم حرف‌های دروغینی در آنها گفته و نوشته می‌شود که اصلا وجود خارجی ندارد. وقتی اجازه می‌دهیم فضای مجازی‌ یله و رها باشد، یعنی اجازه می‌دهیم در هر حادثه‌ای حرف‌های بی‌ربط زده شود که نمونه آن حادثه پلاسکو است که دیدیم چقدر حرف‌های نامربوط زده شد. لذا هم مردم وهم نظام باید نسبت به امور فرهنگی کشور حساس باشند، وقتی آزادی
بی‌حد و حصری باشد هرکسی هر جنسی را به هر قیمتی فریاد می‌زند. وقتی حساب و کتاب در کار نباشد و سلیقه‌ای عمل کنیم، همین اتفاقاتی می‌افتد که الان می‌بینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها