بر اساس نتایج تحقیق یک موسسه انگلیسی؛

عربستان سردمدار ترویج افراطی‌گرایی است

یک بار دیگر، کنفرانسی در پاریس، خاندان آل‌سعود را به دلیل ترویج ایدئولوژی وهابیت، صادرکننده تروریسم به کشورهای جهان از جمله فرانسه معرفی کرد. اخیرا انتقاد محافل حقوق بشری در جهان غرب نسبت به عملکرد و سیاست حاکمان ریاض فزونی گرفته است. این درحالی است که روز گذشته، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت و هر دو پیرامون آنچه مبارزه با تروریسم نامیدند، تبادل‌نظر کردند.
کد خبر: ۹۹۶۳۵۸

به گزارش ایرنا، کلریون پروجکت که یک سازمان آموزشی غیرانتفاعی با هدف ایجاد سکویی برای فعالان حقوق بشر به منظور به چالش کشیدن افراط‌گرایی اسلامی است، در مطلبی نوشت: اوایل این ماه، یک اتاق فکر امنیتی در فرانسه کنفرانسی در پاریس برگزار کرد که برای اولین بار به شکل عمومی و روشن، خاندان آل‌سعود را به عنوان مسئول مستقیم موج حملات تروریستی در چهار دهه گذشته در فرانسه و دیگر کشورهای جهان معرفی کرد. در این کنفرانس گفته شد: برای چندین دهه، وهابیگری به داخل جوامع ـ غربی و شرقی ـ با هدف مشخص تحمیل خود به عنوان تنها مرجع اخلاقی و اسلامی نفوذ کرده است اما گسترش وهابیگری، به تفرقه بین مسلمانان، حذف اقلیت‌های غیرمسلمان، انکار غرب، تنفر، خشونت و درگیری انجامیده است.

در بخش دیگری از این کنفرانس گفته شد: روشنفکران غربی که شریک جرم یا مشتریان این حکومت پادشاهی [عربستان] هستند، چشم خود را به اعمال آنها که بنیان‌های اجتماع خود‌شان را ریشه‌کن خواهند کرد، می‌بندند .

هدف کنفرانس، هشدار درباره نقش منفی ایدئولوژی وهابی در تولید و گسترش تروریسم تکفیری بود. در طول کنفرانس دو موضوع جداگانه درقالب میزگردهای متعدد مورد بررسی قرار گرفت که عنوان یکی از آنها «یک ایدئولوژی باستانی و مضر: انتشار بنیادگرایی و تنفر» بود و به انتشار جهانی این ایدئولوژی و نقش مدارس وهابی در پیشبرد وهابیگری در جهان می‌پرداخت. عنوان میزگرد دیگر، یک ایدئولوژی در خدمت یک دولت بود و این نکته را توضیح می‌داد که چگونه وهابیگری سرچشمه همه درگیری‌ها در خاورمیانه است. میزگرد مذکور همچنین ساده لوحی و حمایت دولت‌های غربی از خاندان آل سعود را همزمان با تلاش هایشان برای جنگ با تروریسم آشکار کرد.

این در حالی است که ریاض به همراه برخی هم‌پیمانان آمریکا ازجمله ترکیه و قطر، از مهم‌ترین حامیان مالی گروه‌های مسلح افراطی به شمار می‌روند و آمریکا یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحاتی عربستان سعودی در جنگ متجاوزانه علیه ملت مظلوم یمن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها