سرانجام پس از مدت‌ها انتشار تصاویر غیررسمی و گفته‌های فراوان، ایران‌خودرو رسماً در صبح روز 26 دی ماه 95 دو محصول جدید خود را در ساختمان ساپکو رونمایی کرد.
کد خبر: ۹۹۱۵۱۷
105 میلیارد تومان برای فیس‌لیفت ناقص دو خودرو در ایران / آیا واقعا ارزش دارد؟

به گزارش جام جم آنلاین از پدال ، این دو خودرو دنای جدید و پژو 207 صندوقدار هستند که طی مراسمی با حضور «کیوان وزیری» مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو رونمایی شده و حدود قیمت و زمان عرضهٔ آن‌ها اعلام گردید. بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو خودرو و گفته‌های مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در مورد آن‌ها.

به گفته وی برای دنا پلاس ۵۰ میلیارد و برای ۲۰۷ صندوقدار ۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

دنا پلاس

این خودرو در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده و بهبودیافته از دنای کنونی است که پیش‌ازاین بارها بدان پرداخته‌ایم. البته قبلاً و پیش از رونمایی رسمی، دنای جدید با نام دنا ELX شناخته می‌شد اما ایران‌خودرو تصمیم گرفته است آن‌را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند.

همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده بود، ایران‌خودرو در فیس‌لیفت دنا بیشترین تغییرات را در بخش جانبی یعنی قسمتی که همواره به دلیل شباهت زیاد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است به‌گونه‌ای که در طرفین خودرو با ایجاد یک خط مورب از گلگیر جلو تا گلگیر عقب، یک فرورفتگی به‌موازات خط بالایی در قسمت پایینی درها و تغییر لچکی عقب سعی شده دنا از سمند متمایز گردد.

اما در دیگر قسمت‌ها نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تغییر گرافی داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LED در آن‌ها، تجهیز چراغ‌های جلو به دی‌لایت و راهنماهای LED، تغییر آینه‌های جانبی و مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (زیر پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغییرات عمدهٔ دیگر این خودرو در بخش تجهیزات آن صورت گرفته است زیرا ایران‌خودرو دنا پلاس را به سانروف و ایربگ‌های جانبی مجهز کرده است که این دو مورد برای اولین بار است که در خودروهای داخلی ارائه می‌گردند.

در داخل اما تغییرات چندانی انجام نگرفته است و تنها سیستم چندرسانه‌ای جدیدی برای دنا پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین این خودرو مجهز به دوربین دید عقب شده است. آنتن این خودرو به نوع موسوم به کوسه‌ای تغییر یافته و سانروف نیز از انواعی است که هنگام باز شدن به داخل سقف می‌روند.

دنا پلاس فعلاً با همان پیشرانهٔ EF7 تنفس طبیعی ارائه شده است یعنی موتوری 1.7 لیتری چهار سیلندر که 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو همچنان از طریق گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

پژو 207 صندوقدار

پس‌ازاینکه بعد از چند سال وقفه دوباره تولید پژو 207 یا در اصل همان 206 پلاس توسط ایران‌خودرو از سر گرفته شد، این شرکت تصمیم گرفت نسخهٔ صندوقدار آن‌را هم تولید کند که حالا همزمان با دنا پلاس رونمایی شده است. در قسمت جلویی 207 سدان شاهد همان دماغهٔ نسخهٔ هاچ‌بک 207 هستیم که شامل چراغ‌های جلوی جدید مجهز به دی‌لایت می‌شود.

در قسمت جانبی هم همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها به همراه آینه‌های جدید راهنما دار از تغییرات 207 صندوقدار نسبت به 206 صندوقدار هستند.

اما عجیب‌ترین قسمت 207 SD قسمت عقب آن است چراکه هرچند ایران‌خودرو در این بخش از چراغ‌های جدید 207 هاچ‌بک استفاده گرده است اما سپر عقب هیچ تغییری نداشته و کاملاً با سپر عقب 206 SD یکسان است. این در حالی است که 207 صندوقدار اصلی تولید پژو از سپر متفاوتی مشابه 207 هاچ‌بک استفاده می‌کند که دارای دو مه شکن در طرفین است. همچنین نوار چراغ‌های پلاک نیز در 207 سدان اصلی کمی متفاوت بوده و آنتن هم در قسمت انتهایی سقف نصب شده است درحالی‌که در 207 SD تولید ایران‌خودرو آنتن در قسمت جلو قرار داشته و نوار جا پلاک عقب هم مشابه 206 SD است.

البته با دقت به قسمت گلگیر عقب 207 سدان اصلی تولید پژو برزیل می‌توان پی به علت این اقدام عجیب ایران‌خودرو بُرد. در نسخۀ اصلی در قسمت بالایی دهانۀ گلگیرهای عقب برجستگی بزرگ‌تری نسبت به 206 صندوقدار وجود دارد که تا روی سپر ادامه یافته و فرمی هماهنگ با سپر عقب دارد. اما ایران‌خودرو به جهت اینکه قالب‌های بدنۀ 206 صندوقدار را تغییر نداده و برای 207 صندوقدار هم از همان قالب‌ها استفاده کند، مجبور شده سپر عقب 206 SD را در 207 SD بکار برد چراکه سپر اصلی 207 سدان با فرم گلگیر عقب 206 SD هماهنگ نیست.

تصویر بالا 207 صندوقدار تولید ایران و پایینی 207 سدان تولید پژو برزیل

با گذر از این اقدام عجیب ایران‌خودرو به کابین 207 صندوقدار می‌پردازیم که کاملاً مشابه 207 هاچ‌بک جدید بوده و تفاوتی با آن ندارد. پیشرانهٔ این خودرو هم مانند نسخهٔ هاچ‌بک و دیگر اعضای خانوادهٔ 206 همان موتور آشنای 1.6 لیتری TU5 است که طبق اعلام ایران‌خودرو 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور نیز توسط گیربکس دستی انتقال پیدا می‌کند و فعلاً خبری از نمونهٔ اتوماتیک نیست.

بنا بر اعلام ایران‌خودرو، تولید انبوه پژو 207 صندوقدار از اسفند امسال آغاز شده و از شهریور سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و این خودرو حدود 5 میلیون تومان قیمت بیشتری از 206 تیپ 5 خواهد داشت و این یعنی 207 سدان با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
۰
۰
از ماست كه برماست هزینه های میلیاردی كه در ایرانخودرو میشه تا یك خودرو بیان بقول خودشون فیس لیفت بدن چراغ جلوهاش با عقبش عوض كنن اگر دولت در هر صنعت دیگه ای وارد می كرد الان اون صنعت جزو بهترین صنایع بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها