برآوردها نشان می‌دهد ما به طور متوسط شش ساعت از روز را صرف نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر (گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها) می‌کنیم، اما بسیاری از ما از تاثیر آن بر چشم‌هایمان آگاهی نداریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد، افزایش زمان قرار گرفتن در معرض صفحه‌های دیجیتال، افزایش بروز عارضه خستگی دیجیتال چشم را در پی داشته است. افزون بر این، با افزایش نرخ استفاده از این فناوری‌ها در میان کودکان، بروز این نوع مشکلات چشم، بیش از این نیز افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۹۸۵۵۸۵

خستگی دیجیتال چشم چیست

این عارضه، نوعی ناراحتی فیزیکی چشم است که بعد از نگاه طولانی‌مدت به صفحه‌های دیجیتال ایجاد می‌شود و شامل طیفی از عوارض مثل خشکی چشم و سردرد، تاری و آسیب دائمی دید است. بسیاری از افراد بعد از دو ساعت متوالی نگاه کردن به صفحه نمایشگر از فاصله نزدیک یا متوسط، تاثیرات اولیه آن را احساس می‌کنند. نور آبی صفحه‌های ال‌ای‌دی گوشی همراه، تبلت، تلویزیون و رایانه و انرژی بالای این نور به شبکیه چشم آسیب می‌رساند.

چگونه می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد؟

خطری که متوجه سلامت چشم ماست بسیار جدی است، اما با انجام کارهایی آسان می‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

قبل از رفتن به رختخواب، ابزارهای دیجیتال را کنار بگذارید

اگر در رختخواب با گوشی همراه یا تبلت کار می‌کنید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید. استفاده از ابزارهای دیجیتال یک ساعت قبل از خوابیدن، تاثیر نور آبی بر چشم را دو برابر می‌کند و خطر خستگی دیجیتال چشم را افزایش می‌دهد.

قانون 20-20- 20

چشمان شما از ماهیچه تشکیل شده و این ماهیچه‌ها نیاز به ورزش دارند. هر 20 دقیقه یکبار، 20 ثانیه به شیء دوری که در فاصله 20 فوت (تقریبا شش متر) از شما قراردارد، نگاه کنید. این کار از خستگی تمرکز می‌کاهد و چشمان شما را سالم نگه می‌دارد.

پلک زدن را فراموش نکنید

پلک زدن به آبرسانی به چشم کمک می‌کند. هنگام خیره شدن به صفحه‌های نمایشگر، نرخ پلک زدن تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

فاصله‌تان را حفظ کنید

حفظ فاصله دست‌کم 50 سانتی‌متری چشم از صفحه‌های دیجیتال برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه خستگی دیجیتال چشم مناسب است.

به میزان نور توجه کنید

نه‌تنها روشنی مناسب صفحه نمایشگر اهمیت زیادی دارد بلکه نور اطراف شما نیز می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. نور زیاد محیط باعث خیرگی چشم می‌شود و نور ناکافی هنگام نگاه کردن به صفحه دیجیتال، چشم را خسته می‌کند.

منبع: womenshealthmag.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها