هر راننده ای باید بداند که بهترین راه برای متوقف کردن خودرو در زمانی که ترمز کار نمی کند چیست. با سنگین کردن دنده می توانید سرعت خودرو را کم کنید.
کد خبر: ۹۸۱۹۶۰
چگونه در مواقع اضطراری خودرو را متوقف کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین از دنده 6 ، متوقف کردن خودرو در مواقع اضطراری، مهارتی است که باید تمام رانندگان با آن آشنا باشند. شرایط بسیاری وجود دارد که ممکن است خودرو از کنترل راننده خارج شود، در این شرایط راننده باید بداند که چگونه خودرو را به راحتی متوقف کند. ممکن است ترمز به طور کامل از کار بیفتد یا حتی خودرو بر روی یک سطح خیس سر بخورد، اگر بدانید که چه کاری باید انجام دهید و آگاهی لازم را داشته باشید از یک تصادف بزرگ و یک وضعیت خطرناک به راحتی نجات پیدا خواهید کرد.

حالت اول: زمانی که ترمز کار نمی کند.

یک اتفاق بسیار ترسناک در حین رانندگی زمانی است که متوجه می شوید ترمز خودروی شما کار نمی کند. این وضعیت بسیار خطرناک است و حتی به معنی به خطر افتادن جان راننده است. مطلب زیر به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهد تا در چنین شرایطی چگونه جان خود و سایر افراد داخل جاده را حفظ کنید.

مرحله ی اول: فوراً دنده را سنگین کنید. با این کار سرعت خودرو کاهش پیدا می کند. این کار برای هر دو مدل گیربکس اتوماتیک و دنده ای عملی است.

در خودروهای دنده ای، دنده را به آرامی سنگین کنید. به هیچ عنوان خودرو را خاموش نکنید چون هدایت خودرو برایتان سخت خواهد شد. خودرو را در حالت خلاص نیز قرار ندهید چون در این حالت توانایی شما برای کاهش سرعت کم می شود.

مرحله ی دوم: پدال گاز را فشار ندهید. اگرچه ممکن است این توصیه عاقلانه به نظر نرسد ولی رانندگان در شرایط خطرناک و زمانی که ترسیده اند و تحت فشار قرار دارند کارهای خطرناکی انجام می دهند.

ممکن است در این شرایط به اشتباه پای خود را بر روی پدال گاز قرار دهید، بالا بردن سرعت تنها اوضاع را وخیم تر می کند.

مرحله ی سوم: از ترمز اضطراری استفاده کنید. این ترمز ممکن است باعث توقف کامل خودروی شما شود، ولی حتی اگر باعث توقف کامل خودرو نشود، حداقل سرعت شما را کاهش می دهد. ترمز اضطراری در بین وسایل نقلیه ی مختلف بسیار متقاوت است، بنابراین شما باید از قبل بدانید که ترمز اضطراری خودروی شما چگونه کار می کند.

مرحله ی چهارم: اگر برایتان امکان پذیر بود هرچه سریع تر به سمت راست جاده حرکت کنید. این کار شما را از دیگر خودروها دور می کند و به شانه ی جاده یا خروجی بزرگراه ها نزدیک تر می کند.

مرحله ی پنجم: به بقیه ی رانندگان و افراد داخل خیابان اطلاع دهید که خودرو از کنترل شما خارج شده است. فلاشر را روشن کنید و بوق بزنید.

افرادی که در اطراف شما هستند باید بدانند مشکلی وجود دارد تا از سر راه شما کنار بروند و ایمن بمانند.

مرحله ی ششم: سعی کنید خودرو را متوقف کنید. اگر سرعت خودرو به اندازه ی کافی کاهش یافت آن را به سمت کنار جاده هدایت کنید تا متوقف شود.

در شرایطی که فضا کم است، شما مجبور هستید تا با مانعی برخورد کنید، باید سعی کنید با نرم ترین مانع ممکن برخورد کنید. مثلاً برخورد با نرده به مراتب بهتر از برخورد با یک درخت بزرگ است.

حالت دوم: زمانی که خودرو سر می خورد.

زمانی که خودرو شروع به سر خوردن می کند توانایی شما برای کنترل خودرو به شدت کاهش می باید، ولی به این معنی نیست که در این موقعیت شما هیچ کنترلی بر روی خودرو ندارید. سر خوردن، بیشتر در خودروهای قدیمی رایج بود زیرا فاقد سیستم ترمز ضد فقل (ABS) بودند. اما ممکن است این اتفاق برای خودروهای دارای این نوع سیستم ترمز نیز رخ دهد.

مرحله ی اول: ترمز را به آرامی برای یک ثانیه فشار دهید و رها کنید. اگر ترمز را به سرعت فشار دهید، سر خوردن خودرو بدتر می شود.

در ذهنتان عدد هزار و یک را بگویید، در مدت زمانی که این عدد را در ذهنتان می گویید پدال ترمز را نیز فشار دهید. بعد در حین گفتن عدد هزار و دو پدال ترمز را رها کنید و به همین ترتیب ترمز را بگیرید و رها کنید.

مرحله ی دوم: ترمز گرفتن و رها کردن ترمز را ادامه دهید. این کار را تا زمانی که سرعت کاهش یابد و مجدداً کنترل خودرو را به دست آورید ادامه دهید.

این روش، ترمز کردن پی در پی نام دارد.

مرحله ی سوم: آرامش ذهنی خود را به دست بیاورید. هنگامی که دوباره کنترل خودرو را در اختیار گرفتید، خودرو را در کنار جاده متوقف کنید تا آرامش ذهنی خود را دوباره به دست بیاورید و آرام شوید.

حالت سوم: ظاهر شدن ناگهانی چیزی در مقابل خودرو

موقعیت دیگری که ممکن است احتیاج داشته باشید تا خودرو را متوقف کنید زمانی است که هنگام رانندگی به طور ناگهانی چیزی در جلوی خودروی شما ظاهر می شود. مثلاً ناگهان یک آهو به وسط جاده می آید یا زمانی که در جلوی خودروی شما تصادفی رخ می دهد و خودروها متوقف می شوند. در این حالت شما باید خودرو را به درستی هدایت کنید و آن را متوقف کنید تا با مانع روبروی خود برخورد نکنید.

مرحله ی اول: بر اساس امکانات خودرویتان تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. بسته به اینکه آیا خودروی شما دارای سیستم ترمز ضد قفل(ABS) هست یا نه، راه حل های متفاوتی وجود دارد.

اگر خودرو دارای سیستم ABS است، تا جایی که امکان دارد ترمز را هرچه سریع تر و محکم تر فشار دهید. اگر خودرو دارای سیستم ABS نیست، در این حالت نیز ترمز را محکم فشار دهید ولی شما فقط قادر به اعمال حدود ٧٠٪‏ از توانایی ترمز هستید. برای هدایت بهتر خودرو و جلوگیری از قفل شدن چرخ های عقب فقط یکبار ترمز را رها کنید و دوباره آن را فشار دهید.

صرف نظر از اینکه به چه دلیل و چگونه می خواهید خودرو را هرچه سریع تر متوقف کنید، مهمترین مسئله این است که آرامش خود را حفظ کنید. در این شرایط ترسیدن می تواند توانایی شما را برای کنترل خودرو کاهش دهد و وضعیت را بدتر کند. از یک تعمیرکار بخواهید که ترمزهای شما را بررسی کند تا مطمئن شوید در بهترین حالت ممکن قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
۰
۳
ببخشید برای خاموش کردن ماشین اول دنده رو خلاص کنیم یا اول ترمز دستی را بکشیم ترتیبش کدومه ؟ ممنون از پاسختون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها