ترامپ با 304 رای الکترال کالج، رئیس‌جمهور شد

به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال انتخاب هیلاری کلینتون، مجمع انتخاب‌کنندگان (الکترال کالج) آمریکا با 304 رای، دونالد ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی انتخاب کرد.
کد خبر: ۹۸۰۸۵۱

به گزارش رسانه‌های آمریکا، در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مردم مستقیما نامزدهای ریاست‌جمهوری را انتخاب نمی‌کنند بلکه در روز رأی‌گیری (که 8 نوامبر برگزار می‌شود)، در واقع 538 عضو مجمع گزینندگان را انتخاب می‌کنند. این اعضا که به آنها «گزیننده» گفته می‌شود، در مرحله بعد در ماه دسامبر یعنی نشست مجمع گزینندگان به نمایندگی از مردم رأی داده و رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند.

هر ایالت در آمریکا بر حسب جمعیتی که دارد، تعداد خاصی «گزیننده» در نشست مجمع گزینندگان دارد که با جمع تعداد قانونگذاران آن ایالت در دو مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا برابر است. از آنجا که مجلس نمایندگان جمعا 435 و مجلس سنا صد قانونگذار دارد، شمار کل گزیننده‌ها برابر 535 نفر است، اما برای واشنگتن دی‌سی (یا ناحیه کلمبیا) با آن که در تقسیمات کشوری آمریکا جزو ایالت‌ها نیست، سه گزیننده در نظر گرفته شده است.

بنابراین، مجموع اعضای مجمع گزینندگان 538 نفر است که در صورتی که نامزدی بتواند 270 رأی آنها را کسب کند، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد. ترامپ روز دوشنبه این رای را از آن خود کرد تا به گمانه زنی‌های البته ضعیف در این باره که احتمال دارد مجمع گزینندگان با توجه به اعتراضات به کلینتون رای دهند، پایان داد.

انتخاب و گزینش روز دوشنبه در حالی است که براساس برخی نظرسنجی‌ها بیشتر آمریکایی‌ها به ریاست جمهوری ترامپ بدبین هستند. شبکه خبری آمریکایی ان.بی.سی نیوز گزارش داد: درحالی که دونالد ترامپ خود رابرای سوگند ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا در آمریکا آماده می‌کند؛ نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که اغلب آمریکایی‌ها نسبت به ریاست جمهوری او بدبین و نامطمئن هستند.

نظرسنجی مشترک شبکه خبری ان.بی.سی با نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که در مجموع 54 درصد آمریکایی‌ها درباره آینده ریاست جهموری ترامپ نامطمئن یا نگران هستند و 25 درصد هم گفته‌اند به آینده «نامطمئن» و «بدبین» هستند.

در همین حال 29 درصد نیز «نگران» آنچه در دوران ریاست جمهوری وی خواهد گذشت، هستند.

ان.بی.سی نیوز گزارش داد: در مجموع تنها 45 درصد به دوران ریاست جمهوری ترامپ «خوشبین» یا «اطمینان» دارند که از این میان 22 درصد اطمینان و 23 درصد نیز دیدگاهی «امیدوارانه» به ریاست جمهوری وی دارند.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: این نظرسنجی درباره چشم‌انداز آینده ریاست جمهوری ترامپ به مراتب نگران‌کننده‌تر از نظرسنجی‌هایی است که برای جورج دبلیو بوش (پسر) و باراک اوباما به عمل آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها