برخی از نکاتی که باید در مورد عفونت واژن بدانید

دردی که باید جدی گرفت

بسیاری از افراد، توجه چندانی به بدن خود ندارند و تا زمانی که بیماری به سراغ‌شان نیامده است، برای بررسی وضعیت بدن خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند که همین مساله می‌تواند دردسرهای زیادی را به وجود بیاورد.
کد خبر: ۹۷۹۶۷۹

برخی دیگر از افراد پا را فراتر از این گذاشته‌اند؛ یعنی زمانی هم که بیمار می‌شوند آن را چندان جدی نمی‌گیرند و دردسرهای زیادی را برای خود به وجود می‌آورند. یکی از بیماری‌های شایع زنان، عفونت واژن محسوب می‌شود که باید آن را جدی گرفت و سریعا درمان کرد.

دکتر عزیزه قاسمی‌نژاد، متخصص زنان و فلوشیپ نازایی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، شما را با برخی نکاتی که درباره این بیماری باید بدانید آشنا می‌کند.

دردسر بعد از بلوغ!

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که زنان به آن دچار می‌شوند،‌ عفونت واژن است که به آن «واژینیت» هم می‌گویند. دلیل بسیاری از مراجعات خانم‌ها به پزشکان متخصص زنان و زایمان، همین مساله محسوب می‌شود. شیوع این بیماری از سنین 14 تا 49 سال است و هر خانمی در طول عمر خود می‌تواند بارها به این بیماری مبتلا شود.

علائم به شما چه می‌گوید؟

ابتلا به عفونت واژن با برخی علائم همراه است که یکی از مهم‌ترین این علائم، ترشحات غیر طبیعی محسوب می‌شود. ترشحات زمانی که با خارش یا سوزش همراه شود، می‌تواند دلیلی بر ابتلا به عفونت واژن باشد ترشحات بدون خارش و سوزش، نشانه‌ای از تخمک‌گذاری طبیعی ماهیانه است. تغییر رنگ ترشحات، یکی دیگر از مواردی محسوب می‌شود که خانم‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند. اگر ترشحات به رنگ زرد، سبز یا خاکستری در بیاید، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به عفونت واژن باشد. بوی بد نیز یکی دیگر از مواردی است که نشان دهنده عفونت واژن محسوب می‌شود.

به درمان بی‌توجه نباشید

بی‌توجهی به درمان می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. برای مثال، یکی از انواع عفونت می‌تواند باعث مسدود شدن یا ایجاد چسبندگی در لوله‌های فالوپ (لوله‌های تخمدان) شود. آبسه تخمدان و آسیب جدی به آن‌ از دیگر مشکلات بی‌توجهی به درمان است که در برخی موارد باعث نازایی نیز می‌شود. اگر خانم‌ها در زمان بارداری دچار عفونت واژن شوند، باید آن را جدی بگیرند، چون عفونت می‌‌تواند پاره شدن کیسه آب را در پی داشته باشد. همچنین احتمال زایمان زودرس در چنین شرایطی افزایش پیدا می‌کند. چنانچه تبخال تناسلی باعث ابتلا به عفونت واژن شود، خانم باردار در چنین شرایطی باید حتما زایمان به صورت سزارین داشته باشد چون تبخال به نوزاد منتقل می‌شود، این مساله حتی می‌تواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد.

خانم‌های یائسه بدانند

ابتلا به خارش و سوزش همیشه دلیلی بر عفونت نیست و در برخی موارد دیده می‌شود خانم‌های یائسه به مشکل خارش یا سوزش مبتلا هستند ولی تشخیص این مساله که عفونت وجود ندارد، بر عهده پزشک متخصص زنان و زایمان است. تخمدان‌ها در زمان یائسگی، عملکرد قبلی خود را از دست می‌‌دهند و ترشح هورمون‌های قبل از یائسگی نیز متوقف می‌شود. این مساله نازک شدن پوست، ایجاد خارش و سوزش را به همراه دارد.

رهایی از عفونت

بسیاری از خانم‌ها زمانی که به عفونت واژن مبتلا می‌شوند، اقدام به خود درمانی می‌کنند که این کار اشتباه است، چون عوامل زیادی می‌تواند باعث عفونت واژن شود و درمان باید متناسب با عامل به‌وجود آورنده عفونت باشد که تشخیص این مساله توسط بیمار امکان‌پذیر نیست. درمان‌های خودسرانه باعث تعویق درمان اصولی می‌شود و یک عفونت ساده را تبدیل به عفونت مزمن می‌کند. گاهی برای درمان برخی از انواع عفونت‌ها، همسر خانم نیز باید دارو مصرف کند در غیر این‌صورت، عفونت به‌طور کامل درمان نخواهد شد. نحوه مصرف دارو باید طبق دستور پزشک و به‌صورت منظم باشد.

نکته‌های ضدعفونی!

یکی از مواردی که می‌تواند افراد را مبتلا به عفونت کند، پوشیدن شلوار‌های چسبان مثل ساپورت و شلوارهای جین بسیار تنگ است. علاوه بر این، جنس لباس زیر نیز مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود و خانم‌ها باید از پوشیدن لباس‌های زیر غیرنخی بپرهیزند. تعویض روزانه به‌ویژه لباس زیر مهم است و لباس‌ها نباید در حمام یا روی شوفاژ باشد و حتما باید نور مستقیم یا غیرمستقیم آفتاب روی آنها بتابد. اتو کشیدن لباس‌ها نیز می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن مفید باشد. استفاده بیش از اندازه محصولات بهداشتی مخصوص واژن می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت واژن کند.

خانم‌ها در زمان شست و شوی خود باید حتما بدن خود را از سمت جلو به عقب بشویند چون مدفوع یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث ابتلا به عفونت شود.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها