دولت آمریکا فروش «مهمات هدایت‌شونده دقیق» را به عربستان سعودی متوقف کرد.
کد خبر: ۹۷۸۸۱۷
توقف فروش «مهمات هدایت‌شونده دقیق» به عربستان

به گزارش جام جم آنلاین ،روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تداوم بحران یمن و تشدید نگرانی‌ها در خصوص افزایش قربانیان غیر نظامی، توقف فروش «مهمات هدایت‌شونده دقیق» را به عربستان از سوی دولت آمریکا به همراه داشته است.
مقامات دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند کاخ سفید تصمیم گرفته است مانع از فروش حدود 16 هزار «مهمات هدایت‌شونده دقیق» به عربستان، به وسیله شرکت اسلحه‌سازی «ریتئون» شود. این مهمات می‌توانند بمب‌های معمولی را به بمب‌های هوشمند تبدیل کنند. ارزش این مهمات، 350 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
در ادامه این مطلب آمده است: به باور مقامات دولت اوباما، اگر عربستان اهداف خود را در یمن به دقت انتخاب نکند، دریافت این تسلیهات به کاهش قربانیان غیر نظامی کمکی نخواهد کرد. گفته می‌شود همین نگرانی‌ها دولت آمریکا را بر آن داشت تا امسال با فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان مخالفت کند.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه مدعی شد دولت اوباما مدتهاست نگرانی‌های عمیق خود را درباره تعداد زیاد قربانیان غیر نظامی در بحران یمن ابراز کرده است. دولت آمریکا به بمباران 2 ماه پیش یک مراسم تشییع جنازه اشاره می‌کند که در آن بیش از 100 غیر نظامی کشته و صدها نفر مجروح شدند. پس از آن حادثه خونبار، دولت آمریکا ارزیابی دقیق نقش خود در بحران یمن را در دستور کار قرار داد و سپس اعلام کرد مادامیکه اشکالات عربستان در هدف قرار دادن مخالفان (اعضای انصارالله) در یمن اصلاح نشود، فروش اسلحه به این کشور متوقف خواهد شد.
به نوشته نیویورک تایمز، توقف فروش اسلحه به عربستان، روابط متزلزل آمریکا و این کشور را بیش از پیش خدشه‌دار خواهد کرد. عربستان از "قدرت گرفتن شیعیان" در منطقه و امضای توافق هسته‌ای با ایران ناخرسند است. متحدان این کشور امیدوارند دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، سیاستی آشتی‌جویانه در قبال عربستان اتخاذ کند. اما به باور تحلیلگران، در حال حاضر کمتر کسی می‌تواند سیاست خارجی ترامپ را در منطقه پیش‌بینی کند. وی مقابله با تهدید تروریسم و داعش را اولویت سیاست خارجی خود اعلام کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها