سنت شب یلدا در بسیاری از فرهنگ ملل دیگر هم دیده می‌شود. در دیگر نقاط جهان نیز جشن‌ها و آیین‌هایی به مناسبت آغاز فصل زمستان برگزار می‌شود. در اینجا اشاره‌ای داریم به برخی از آنها.
کد خبر: ۹۷۸۵۶۳

چاموس یا چاتارماس نام جشن آغازین زمستان است که متعلق به قبیله‌ای کوچک به نام «کالاش» است که در پاکستان نزدیک به مرز افغانستان زندگی می‌کنند. مراسم فرهنگی چاموس توسط بچه‌ها برگزار می‌شود که شامل خوردن میوه‌های خشک، پریدن از روی آتش و رقصیدن می‌شود.

پولو ولادوره جشنی است که در ماه دسامبر توسط قبیله‌ای مکزیکی تبار در گواتمالا برگزار می‌شود. در این آیین که التماسی به خداوند برای بازگرداندن خورشید است، مردان از میله‌ای 30 متری بالا رفته و به کمک طناب تاب می‌خورند، زمانی که آخرین نفر شروع به تاب خوردن کرد، فلوت نواخته می‌شود و این مردان چرخان به رقص درمی‌آیند و آیین پولو ولادوره را برگزار می‌کنند.

استون‌هنج نام رویدادی است که در معبدی به همین نام در جنوب غربی انگلستان برگزار می‌شود. در این رویداد مومنان در نخستین روز زمستان از تقویم خورشیدی گرد هم می‌آیند تا نخستین طلوع خورشید زمستانی را از فراز سنگ‌های استون‌هنج نظاره‌گر باشند.

اینتی‌رایمی جشن انقلاب زمستانی است که توسط اینکاها برگزار می‌شود و به جشنواره خورشید مشهور است. این جشنواره که 9 روز به طول می‌انجامد با مراسم بومی و آداب و رسومی خاص برگزار می‌شود و به نوعی جشن آغاز سال نو در رشته کوه‌های آند به حساب می‌آید. اینتی‌رایمی در قرن 16 میلادی توسط کشیش‌های کاتولیک استعمارگر ممنوع اعلام شد، اما در دهه 1940 میلادی دوباره از سر گرفته شد و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

سویال جشنی است متعلق به یکی از اقوام آمریکای لاتین به نام «هوپی‌ها». این جشن که مطابق با آغاز فصل زمستان در تقویم خورشیدی برگزار می‌شود در اتاق‌های بزرگ زیرزمینی به نام کیواس روی می‌دهد. شرکت‌کنندگان با پوشیدن لباس‌هایی عجیب و غریب متعلق به دوران باستان این قبیله مراسم خاصی را برگزار می‌کنند، خانه‌هایشان را تمیز و عاری از هر نوع شیء غیرضروری می‌کنند و معتقدند ارواح درگذشتگان با این کار به کیواس می‌آیند و برایشان برکت و رحمت می‌آورند. از مهم‌ترین بخش‌های این جشن نقالی داستان‌های کهن برای کودکان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها