سرگذشت یکی از اولین اتومبیل‏‌های مونتاژ شده در کشور

فیات 1100 ایرانی +عکس

ایرانیان در سال‏ های انتهایی دهه 1320 شروع به تولید اتاق برای اتوبوس‏ کردند. این اتوبوس‏‌ها روی شاسی کامیون‏‌هایی ساخته شدند که در اشغال کشور توسط بریتانیا و شوروی به کار گرفته شده و پس از ترک ایران، بسیاری از آن‏ها بدون استفاده مانده بودند.
کد خبر: ۹۷۸۰۰۸
فیات 1100 ایرانی +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از خبرماشین ، ایرانیان در سال‏ های انتهایی دهه 1320 شروع به تولید اتاق برای اتوبوس‏ کردند. این اتوبوس‌‏ها روی شاسی کامیون‏هایی ساخته شدند که در اشغال کشور توسط بریتانیا و شوروی به کار گرفته شده و پس از ترک ایران، بسیاری از آن‏ها بدون استفاده مانده بودند.

این اقدام که توسط چند گاراژ کوچک شروع شد مقدمه‏‌ای برای مونتاژ خودرو در کشور در دهه‏‌های بعدی یعنی زمانی که در خاورمیانه کشور دیگری به تکنولوژی مونتاژ وسایل نقلیه دست نیافته بود گردید.

در این نوشته به بررسی فیات 1100 می‏‌پردازیم که یکی از اولین اتومبیل‏‌های مونتاژ شده در ایران به شمار می‌‏آید.

سابقه واردات اتومبیل‏های فیات به سال 1314 باز‏می‏‌گردد. در آن دوران این نشان تجاری در بین قشر متوسط تحصیل کرده ایران، خوشنام بود. پس از جنگ جهانی دوم و با ورود به دهه 1330 شمسی آقای «حاج علی‌نقی کاشانچی» با تأسیس شرکت کاوش، نمایندگی واردات آن را به دست آورد و در خیابان بوذرجمهری (15 خرداد امروزی) نمایندگی خود را تأسیس و به واردات مدل‏های گوناگون از جمله سری 600 و 1100 اقدام کرد.

این مدل‏ها با بازاریابی مناسب نماینده ایرانی، مورد استقبال خریداران قرار گرفتند و زمانی که به صورت عمده، به ناوگان تاکسیرانی تهران تحویل داده شدند، در اوج محبوبیت بودند.

محل نمایندگی، بعدها به دروازه دولت مقابل پمپ بنزین شماره 6 منتقل گردید و کوچه‏ای که نمایندگی در آن قرار داشت به همین مناسبت کوچه فیات نام گرفت. اما خانواده کاشانچی برنامه‌‏های بزرگ‏تری برای فیات در ایران داشتند و با بهره‏‌گیری از قانون حمایت از سرمایه‏‌گذاری‏های خارجی که در آن دوران به تصویب رسیده بود، توانستند کارخانه مادر را به راه‏‌اندازی خط تولید در ایران قانع کنند.

این کارخانه که سایکا نام گرفت، توسط آقایان «حسن و علی کاشانچی» و با سرمایه 9/3 میلیون تومانی در زمینی نسبتاً کوچک بنا شده بود و 30 نفر در آن مشغول به کار بودند و برنامه‏‌ریزی‏ها برای تولید 600 دستگاه از مدل 1100 انجام شده بود.

در ساعت 4 بعد از ظهر روز 25 اردیبهشت ماه 1340 مراسم افتتاح فیات در جاده تهران نو (دماوند فعلی) برپا شده بود. وزیر صنایع و معادن، وزیر کار، جمعی از شخصیت‏های اقتصادی و نمایندگان مطبوعات و سفیر ایتالیا در تهران و حتی «آنیلی» مدیر عامل فیات در محل حاضر بودند و در نهایت با ورود «محمدرضا پهلوی» مراسم رسماً آغاز شد.

ابتدا وزیر صنایع و معادن، سپس مدیر عامل کمپانی فیات و پس از آن مدیر کل صادرات و همچنین نماینده فیات ایران سخنرانی داشتند. در ادامه، جیانی آنیلی مدیر عامل فیات نیز گزارش فعالیت‏های فیات را در ایران به اطلاع حضار رساند و پس از قطع نوار سه رنگ ایران، حضار به بازدید از قسمت‏های مختلف این کارخانه پرداختند که در همه مراحل توضیحاتی توسط نماینده فیات در ایران داده می‏‏‏‌شد.

مدل موفق 1100 برای اولین بار در 1953 و با اتاقی مدرن به بازار آمد. دو مدل Economica ارزان‏تر و Normale که با تجهیزات بیشتر قیمت بالاتری داشت، در لیست فروش بودند. پیشرانه این مدل 4 سیلندر 1089 سی‏سی و با قدرت 36 اسب‌‏بخار بود. البته مدل اسپرت که وجه مشخصه آن وجود یک چراغ در وسط جلو پنجره بود 51 اسب‏بخار قدرت داشت.

2 سال بعد مدل رودستر کروکی آن با اتاقی کاملاً متفاوت نسبت به سدان عرضه شد. بین 1956 تا 1960 تغییرات زیادی در بدنه و تزئینات این مدل ایجاد شد و به همین دلیل در تصاویر مختلف باقی مانده از تهران قدیم می‏توان سال ساخت آنها را از روی این جزئیات تشخیص داد.

یکی از عکس‏های تاریخی ایران که یک دستگاه 1100 در آن نقش داشته، عکسی است که از حضرت امام خمینی (ره) در سال 1342 گرفته شده، در حالی که ایشان روی صندلی عقب این خودرو نشسته‏ اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها