محققان می‌گویند دمای کنونی در نزدیکی قطب شمال به طرز بی‌سابقه‌ای 20 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از حد متوسط آن است. منطقه شمالگان در حال حاضر در میانه شب قطبی به سر می‌برد؛ یعنی زمانی که خورشید بندرت طلوع می‌کند. معمولا این زمان، زمانی است که همه چیز سرد و مرطوب است و ورقه‌های ضخیم یخی برای زمستان در حال شکل‌گیری هستند. با وجود آن که یخ‌های دریا یک بار دیگر پس از کاهش سطح آنها در ماه سپتامبر، در حال تشکیل است، اما بالاتر بودن دما از حد معمول خود باعث شده است روند این شکل‌گیری بسیار کند شود.
کد خبر: ۹۷۳۶۱۱
قطب شمال، 20 درجه گرم‌تر از حد معمول

در واقع مقدار پوشش یخی که تاکنون تشکیل شده است حتی رکوردی پایین‌تر از رکورد ثبت شده در سال 1391/ 2012 را نشان می‌دهد. پتری تالاس دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید در بخش‌هایی از شمالگان روسیه دما شش تا هفت درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد متوسط است. وی می‌افزاید بسیاری دیگر از مناطق شمالگان در روسیه، آلاسکا و شمال غرب کانادا دست‌کم سه درجه سانتی‌گراد گرم‌تر هستند و این برای ما که عادت به برآورد دما در مقیاس کسری از درجه داشته‌ایم، تفاوت زیادی است.

این دومین سال پیاپی است که دمای مناطق نزدیک قطب شمال به طور غیرمعمولی بالاتر است. در اواخر 1394/ 2015 دمای منطقه شمالگان به دلیل بادهای شدیدی که هوای گرم را به منطقه پمپاژ کردند تقریبا به دمای نقطه ذوب رسید. اما دلیل همه این تغییرات غیرمعمول چیست؟ جنیفر فرانسیس کارشناس منطقه شمالگان در دانشگاه راجرز در این باره می‌گوید این موضوع با تغییرات آب و هوایی در دیگر مناطق سیاره زمین ارتباط دارد. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است سال 1395/ 2016 احتمالا گرم‌ترین سال به ثبت رسیده تا به امروز است.فرانسیس می‌افزاید گرمای منطقه شمالگان نتیجه نازک بودن یخ دریاها برای این موقع از سال و نیز توده‌های زیادی از هوای گرم و مرطوب است که توسط جت استریم بسیار مواج از عرض‌های پایین‌تر به سمت شمال رانده شده‌اند.

مشخص نیست این الگوی آب و هوایی بی‌سابقه بر زندگی حیات وحش بومی منطقه مثل خرس‌های قطبی که در این فصل از سال برای شکار روی یخ دریاها به منطقه شمالگان می‌روند چه تاثیری خواهد گذاشت. کافی نبودن ضخامت یخ‌ها احتمالا برای جمعیت خرس‌های قطبی فاجعه بار خواهد بود. همچنین باید منتظر بود و دید آب و هوای گرم منطقه شمالگان بر گرداب قطبی، محدوده وسیعی از هوای سرد و کم فشار که مناطق قطبی را احاطه می‌کند و معمولا در زمستان در مناطق قطبی ایجاد می‌شود چه تاثیری می‌گذارد.

محققان به بررسی دقیق شرایط ادامه می‌دهند. باید امیدوار بود منطقه شمالگان بزودی آب و هوای سردی به خود ببیند، در غیر این صورت ما احتمالا وارد دوره رکوردشکن دیگری از تغییرات آب و هوایی خواهیم شد.

منبع: Science Alert

مترجم: یاسمین مشرف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها