نگاهی به آمار فروش رایانه‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها بیندازید. تمام اعداد نشان‌دهنده آن است که این وسایل حیاتی و به درد بخور دیگر آن جذابیت سابق را ندارند و نبض بازار را به‌طور کامل از دست داده‌اند.
کد خبر: ۹۶۵۲۳۳
تولـد دوبـاره لپ‌تـاپ‌ها

به گزارش جام جم آنلاین ، نکته جالب این است که این موضوع با شیبی کمتر در مورد تبلت‌ها نیز حکمفرماست و انگار کاربران فقط دوست دارند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. اما دلیل اصلی این موضوع چیست؟ اولین دلیلی که بیشتر کارشناسان بازار روی آن توافق دارند، کارایی‌ بالای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هاست که می‌تواند سطح وسیعی از نیازهای کاربران معمولی را برآورده کند. اما این نمی‌تواند جواب نهایی این بی‌توجهی به محصولات پرطرفدار دیروز باشد. نکته دیگری که به نظر می‌رسد بسیار جدی‌تر باشد، نبود تحول چشمگیر و جلو بودن محصولات از زمان خود از لحاظ سخت‌افزاری است.

اگر بخواهیم جزئی‌تر به این موضوع نگاه کنیم می‌توان این‌طور مساله را تعریف کرد که بیشتر محصولاتی که به‌عنوان پرچمدار به بازار معرفی می‌شوند، از ظرفیت سخت‌افزاری بسیار بالایی برخوردار هستند. رم‌های بالا، پردازنده‌های سریع و ویژگی‌های ریز و درشتی که حداقل می‌تواند تا سه یا پنج سال نیاز خریداران را تامین کند. در چنین فضایی، شما یک محرک بسیار قوی لازم دارید تا به صرافت خرید یک محصول جدید بیفتید؛ محرکی که معمولا با یک ایده خلاقانه یا کاربری متفاوت به وجود می‌آید. اما سال‌هاست لپ‌تاپ‌ها از این مساله کاملا دور هستند و غیر از قدرتمند شدن هیچ برگ برنده دیگری ندارند. اما اتفاقاتی که روزهای گذشته در کنفرانس‌های اپل و مایکروسافت روی داد، آینده این گجت‌های کارآمد را در آستانه تحولات جدیدی قرار داده است. این دو شرکت در رونمایی از آخرین محصولات خود دست به نوآوری‌هایی زده‌اند که می‌تواند همان حلقه گمشده بازگشت لپ‌تاپ‌ها به روزهای اوج باشد.

حدود ده روز پیش شاهد اتفاقات جالبی در کنفرانس‌های سخت‌افزاری مایکروسافت و اپل بودیم. این دو ابرقدرت محصولات دیجیتال تنها در فاصله یک روز تک و پاتک حسابی به یکدیگر زدند. شرکت مایکروسافت در جریان کنفرانس خبری خود از جدیدترین نسخه لپ‌تاپ سرفیس‌بوک با نام i7 رونمایی کرد. این دستگاه که از یک پردازنده Skylake i7 بهره می‌برد، اولین لپ‌تاپی است که صفحه‌نمایش آن به‌صورت کامل از بدنه جدا می‌شود. اشتباه نکنید، ما درمورد یک تبلت هیبریدی صحبت نمی‌کنیم، بلکه یک لپ‌تاپ قدرتمند و کامل به چنین قابلیتی مجهز شده است. در طرف مقابل شرکت اپل نیز نسل جدید مک‌بوک‌هایش را به نمایش گذاشت. دستگاهی که با داشتن یک نوار لمسی در بالای کیبورد تفاوتی اساسی با لپ‌تاپ‌های قبلی خود دارد.

مک‌بوک پروهای 13 اینچی جدید در هر سه مدل خود قیمت‌های پایین‌تری نسبت به رقیب ردموندی خود دارد. اپل جدیدترین محصولاتش را از قیمت پایه 1499 دلار (1799 دلار برای مدل همراه با نوارلمسی) و تا سقف 1999 دلار قیمت‌گذاری کرده است. این در حالی است که سرفیس‌بوک‌های 13 اینچی جدید در سه قیمت 2399، 2799 و 3299 دلار به فروش می‌رسد. این برتری در بحث وزن نیز به نفع مک‌بوک‌ها تمام می‌شود، چراکه محصولات اپل حدود 30 گرم از رقیب خود سبک‌تر بوده و تنها 1.37 کیلوگرم وزن دارند. اما زمانی که صحبت از رزولوشن صفحه می‌شود، این محصولات مایکروسافت است که با اختلافی 40ppi پیروز می‌شوند. برد بعدی سرفیس‌بوک‌ها نسبت به مک‌بوک پردازنده آنهاست. همان طور که گفته شده سرفیس‌بوک از پردازنده corei7 نسل جدید استفاده می‌کند و این در حالی است که مک‌بوک‌پروهای 13 اینچی به پردازنده‌های corei5 مجهز هستند و پردازنده‌های corei7 تنها در دستگاه‌های 15 اینچی استفاده شده است. در مورد رم دستگاه نیز همین مساله تکرار شده است، به شکلی که مک‌بوک‌های 13 اینچی با رم محدود هشت گیگابایت عرضه می‌شود، در حالی که سرفیس‌بوک‌ها از هشت تا 16 گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کند.

آیفونی چسبیده به مک

جدیدترین سری مک‌بوک‌پرو اپل در کنار تمام ویژگی‌های سخت‌افزاری‌اش یک تفاوت آشکار با مدل‌های قبلی دارد. آن هم اضافه شدن یک قابلیت جدید به نام «تاچ بار» است.

این ال‌سی‌دی لمسی که به شکل یک نوار در بالای کیبورد قرار گرفته، قابلیت‌های متفاوتی به این مدل لپ‌تاپ‌ها می‌دهد. به طوری که با توجه به نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید، تاچ بار شخصی‌سازی شده و متناسب با آن نرم‌افزار میانبرها و ابزارهای کاربردی را روی خود به نمایش می‌گذارد. به طور مثال وقتی با نرم‌افزار آی‌تیونز کار می‌کنید می‌توانید دکمه‌های پاور، پلی، فوروارد و… را روی این نوار داشته باشید.

علاوه بر این اپل قابلیت فُرس‌تاچ و تاچ‌آی‌دی را هم به مک اضافه کرده است؛ به طوری که دیگر لازم نیست برای وارد شدن به دستگاه یا زدن پسورد در بخش‌های مختلف حتما کلمه عبور را وارد کنید. تنها کافی است انگشت خود را روی ترک‌پد قرار دهید تا مانند گوشی‌های آیفون، دستگاه هویت شما را شناسایی کند. اپل این بخش را به‌طور کامل طراحی کرده و حساسیت آن را بشدت بالا برده است؛ به‌طوری که حتی کلیک کردن در گوشه‌ترین نقاط هم برای کاربر امکان‌پذیر باشد. فرس تاچ در واقع می‌تواند فشار انگشت شما را هم اندازه‌گیری کند و این قابلیت این امکان را به وجود آورده تا ژست‌های حرکتی جدیدی برای مک‌بوک‌های جدید در نظر گرفته شود. به طور مثال اگر روی یک آدرس در یک سایت فشار دهید، اپلیکیشن نقشه برای مسیریابی باز می‌شود. این ویژگی‌های جدید باعث شده وبسایت «دیجیتال ترند» در بررسی خود در مورد مک‌بوک پرو جدید بنویسد: «مک‌بوک جدید با تاچ‌آی‌دی و تاچ بار خود این حس را در شما ایجاد می‌کند که یک آیفون را به لپ‌تاپ‌تان میخ کرده‌اید!»

اما نکته جالب و عجیب در مورد نسل جدید مک‌بوک‌ها این است که اپل بشدت ورودی‌ و خروجی‌های دستگاه را محدود کرده است. در اطراف این دستگاه نه دیگر خبری از پورت‌های شبکه، شیار کارتخوان و ورودی شارژر است و نه حتی پورت‌های یو‌اس‌بی عادی. جالب است که اپل حتی آداپتور دوست‌داشتنی MagSafe را که به دلیل آهن‌ربایی بودن محبوبیت زیادی داشت، حذف کرده است.

در واقع در مک‌بوک جدید شما فقط چهار پورت یو‌اس‌بی C و یک جک هدفن 5/3 میلی متری در اختیار دارید. جالب این‌که اپل پیش از این جک هدفون 5/3 میلی‌متری را از آیفون حذف کرده بود، ولی تصمیم گرفته روی مک‌بوک‌هایش همچنان آن را حفظ کند. فیل شیلر، یکی از مدیران اپل در این خصوص می‌گوید: «ما کاربران زیادی داریم که از آمپلی‌فایر یا اسپیکرهای استودیو استفاده می‌کنند و باور داریم بالاخره باید به سمت استفاده از هدفن‌های وایرلس برویم، اما جک صدا روی یک سیستم دسکتاپی قطعا کاربردهای زیادی دارد و به همین دلیل از حذف آن منصرف شدیم.»

با این‌که اپل پیش از این نشان داده با پافشاری روی چنین مسائلی - مانند کنار گذاشتن فرمت فلش، حذف ورودی کابل لن و دایل‌آپ - باعث پیشرفت تکنولوژی و تثبیت استاندارد‌ها شده، اما باز هم عجیب است که برای وصل کردن آیفون‌ به مک‌بوک جدید باید از یک تبدیل یو‌اس‌بی2 به یو‌اس‌بی‌C استفاده کنید!

عضو عجیب خانواده سرفیس

در کنار سه مدل 13 اینچی سرفیس بوک i7 شرکت مایکروسافت یک محصول دیگر نیز در این کنفرانس معرفی کرد. محصولی که در واقع نزدیک‌ترین کانسپت به مدل مفهومی اولیه سرفیس است.

این آل‌این‌وان یا رایانه رومیزی بدون کیس، میز کاری تمام لمسی است که وسیله‌ای فوق‌العاده برای طراحان به شمار می‌رود. سرفیس استودیو یک رقیب تمام عیار برای آی‌مک‌های اپل محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت چند قدم هم از این محصولات جلوتر است.

به جرات می‌توان گفت مایکروسافت تمام تلاش خود را برای عرضه محصولی بی‌نقص خرج کرده است. این دستگاه از یک صفحه نمایش 28 اینچی بهره می‌برد که با رزولوشن 4.5K یک وسیله حرفه‌ای برای ویرایشگران ویدئو‌های 4K است که باعث تراکم پیکسل 192ppi در این دستگاه می‌شود. در سرفیس استودیو از پردازنده‌ توانمند انویدیا GeForce 980M، پردازنده چهار هسته‌ای Core i7 و جالب‌تر از همه 32 گیگابایت رم استفاده شده است.

بدنه دستگاه نیز به یک پایه متحرک وصل است تا هر زمانی که خواستید آن را به پایین هل داده و از صفحه لمسی آن استفاده کنید. اما جالب‌ترین نکته در مورد سرفیس استودیو ابزار اضافه‌ای به نام سرفیس دایل (Surface Dial) است.

این گوی بزرگ کمک زیادی به ویرایشگر‌های حرفه‌ای صوتی و ویدئویی می‌کند و در واقع می‌تواند جای تاچ‌بار مک‌بوک‌پرو را پر کند. کاربران قادر خواهند بود تا سرفیس دایل را روی میز کار خود یا روی نمایشگر قرار دهند و رنگ‌ها، صداها و زمان ویدئوها را جابه‌جا و جلو یا عقب کنند.

خبر داغ در مورد سرفیس دایل این است که این ابزار تنها محدود به سرفیس استودیو نیست و تمام دستگاه‌های ویندوز 10 که از صفحه لمسی استفاده می‌کنند می‌توانند از سرفیس دایل بهره ببرند.

در این میان نکته قابل توجه در مورد مایکروسافت این است که در ویدئوی تبلیغاتی‌اش، یک دستگاه جادویی را به نمایش می‌گذارد که کار کردن با آن واقعا هیجان‌انگیز است، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که مایکروسافت پیش از این نشان داده ویدئوهای تبلیغاتی‌اش چندان به واقعیت نزدیک نیست. پیش از این شرکت مایکروسافت با انتشار یک رندر گرافیکی برای هالولنز نشان داده بود علاقه زیادی به این نوع حربه‌ها دارد.

بازار تکان نمی‌خورد

با وجود این‌که ابتدای گزارش از مک‌بوک‌ها و سرفیس‌های جدید به‌عنوان محرک صنعت لپ‌تاپ صحبت کردیم، اما اگر تصور کنیم بازار نیز دچار تحول و رونق چشمگیری در زمینه فروش لپ‌تاپ‌ها می‌شود، اشتباه بزرگی است. نشریه وال‌استریت ژورنال پیش‌بینی کرده هر دو شرکت با استقبال جالبی روبه‌رو شوند و در نوع خود جزو پرفروش‌ها به حساب بیایند. اما بنابر همین پیش‌بینی مجموع فروش این محصولات تنها 10 درصد ظرفیت کل بازار را به خود اختصاص می‌دهد. 10 درصدی که شاید بتواند این دو شرکت را به آینده محصولات خود امیدوار کند، اما قطعا نمی‌توان از آن به‌عنوان یک شیب معنادار یاد کرد.

تحلیل دیگری که وجود دارد این است که لپ‌تاپ‌ها برخلاف چهار تا پنج سال پیش که بازی را به تبلت‌ها باخته بودند، این بار خیز بلندی برای تسخیر بازار تبلت‌ها برداشته‌اند. انتظار می‌رود شیب منفی فروش تبلت‌ها با توجه به فبلت‌ها (گوشی‌های بزرگ) و لپ‌تاپ‌هایی که هر روز به تبلت‌ها شبیه‌تر می‌شوند، با سرعت بیشتری به سمت سرازیری برود و تا نیمه دوم سال 2017 سهم شرکت‌های تولیدکننده تبلت از فروش محصولاتشان تا 20 درصد کاهش پیدا کند. سهمی که قطعا بخشی از آن به جیب تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها می‌رود. اما در مجموع نکته مشخص این است که با وجود این‌که دو شرکت اپل و مایکروسافت سهم اصلی فراوانی سیستم‌‌های عامل‌ رایانه‌ها را با یکدیگر تقسیم کرده‌اند، اما این به آن معنا نیست که قرار است از فروش این محصولات نیز حداقل تا پایان سال 2017 سود عجیب و غریبی به جیب بزنند.

نرم‌افزار؛ برگ برنده

وقتی صحبت از فناوری‌های تازه می‌شود، خارج از ظاهر زیبا و تکنولوژی‌هایی با ظرفیت بالا، نوع کاربری و تعامل با کاربران باعث می‌شود یک دستگاه به وسیله‌ای کارآمد و ماندنی تبدیل شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای این ماندگاری بحث سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مطابق با آن است. مایکروسافت و اپل نیز توجه زیادی به این مساله‌ کرده‌اند. مایکروسافت در اولین قدم نرم‌افزارهای سنتی و همیشگی خود یعنی پینت و پاورپوینت را بشدت متحول و قابلیت‌های سه‌بعدی و جدیدی را به آنها اضافه کرده که با ابزار سرفیس دایل نیز کاملا تکامل پیدا کرده است. به نظر می‌رسد نرم‌افزارهای گرافیکی نیز برای استفاده از این ابزار، به‌روزرسانی شده و نسخه‌های اختصاصی آن عرضه شود.

در طرف مقابل به نظر می‌رسد شرکت اپل نیز بسیار پیش از این خود را برای این کار آماده کرده است، چراکه بلافاصله بعد از رونمایی از سری جدید مک‌بوک‌ها، به‌روزرسانی‌هایی برای سری نرم‌افزارهای آی‌ورک ارائه کرده که قابلیت استفاده از تاچ بار را دارد. همچنین نسخه‌هایی از نرم‌افزارهای فتوشاپ و فاینال‌کات نیز برای انجام کارهای گرافیکی با تاچ بار دقیقا لحظاتی قبل از کنفرانس اپل برای استفاده کاربران روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت. این روند نشان‌دهنده آن است که این دو شرکت که هر کدام متولی نرم‌افزاری محصولات خود نیز هستند برنامه مفصلی برای کارهایشان دارند.

رقبا محکوم به خلاقیت می‌شوند

نیمه‌های سال 2017 را تصور کنید که برای خرید یک لپ‌تاپ به‌روز شده از هر نظر دو گزینه بیشتر پیش روی شما نیست؛ مک‌بوک‌پرو و سرفیس‌بوک. بدیهی است که شما هم مانند هر مشتری دیگری اگر قیمت محصول را در نظر نگیرید، حتما می‌خواهید بهترین محصول را برای خود بردارید. در چنین شرایطی چه اتفاقی برای دیگر تولیدکنندگان لپ‌تاپ در بازار می‌افتد؟ اولین استراتژی که انتظار می‌رود در دستور کار بعضی شرکت‌های تولید کننده قرار بگیرد، مانور روی المانی به نام قیمت است. قطعا بعضی از رقبا که بازار خود را در حال تسخیر توسط این دو ابرقدرت می‌بینند، با عرضه محصولات خود با قیمت‌های پایین‌تر سعی می‌کنند بخشی از متقاضیان بازار را که قدرت خرید بالایی ندارند، جذب کنند. اما قطعا این استراتژی در کوتاه‌مدت جواب خواهد داد و نمی‌توان انتظار داشت این بخش بازار اشباع‌پذیر بتواند چرخ صنعت تولیدکنندگان لپ‌تاپ را بچرخاند. در چنین فضایی شما محکوم به خلاقیت هستید تا بتوانید به حیات خود ادامه دهید. این همان نکته‌ای است که آینده این رایانه‌های قابل حمل را بسیار امیدوارکننده می‌کند. تزریق اجباری خلاقیت به بازار لپ‌تاپ‌ها برای عقب نماندن از رقبا همان چیزی است که شاید یکی دو سالی است به دلیل ترس از مقبولیت توسط کاربران، جلوی آن گرفته شده است.

در حال حاضر شایعاتی در مورد تمرکز شرکت‌های اچ‌پی و دل روی واقعیت افزوده به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد این شرکت‌ها لپ‌تاپ‌های آینده خود را با مانور روی این تکنولوژی به بازار عرضه خواهند کرد. شرکت لنوو نیز که خط تولید قدرتمند آی‌ب‌ام را در اختیار دارد، چندی پیش از یک تبلت هیبریدی با صفحه کلید مجازی رونمایی کرده بود که وسیله‌ای بسیار کاربردی برای گرافیست‌ها به حساب می‌آمد. حال خبرها حاکی است که این شرکت در نظر دارد این کانسپت را در مدلی قوی‌تر و در پلتفرم یک لپ‌تاپ وارد بازار کند. اینها پیش‌لرزه‌های آن چیزی است که انتظار می‌رود صنعت لپ‌تاپ‌ها را درگیر کند.

آرش جهانگیری - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها