حالا دیگر می‌شود «خندوانه» را به‌جرات به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین برنامه‌های جریان‌ساز صداوسیما نام برد؛ برنامه‌ای که سه سری از آن در طول دو سال گذشته از شبکه نسیم روی آنتن رفته و سری چهارم آن هم برای پخش در شب‌های زمستان در حال ساخت است. خندوانه حالا یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون است، اما هیچ برنامه‌ای همیشه کامل نیست و نمی‌توان مرزی را برای خلاقیت و ابتکار در آثار نمایشی قائل بود. خندوانه هم از این قضیه مستثنا نیست و قطعا ارائه پیشنهادهای بهتر می‌تواند به تنوع این برنامه در سری جدید منتهی شود. در آستانه تولید سری چهارم خندوانه، چهره‌های شاخص و شناخته‌شده در عرصه‌های مختلف، نظراتشان را برای بهتر شدن این برنامه ابراز کرده‌اند.
کد خبر: ۹۶۵۰۳۶

خنده همراه با تفکر

رضا رفیع، نویسنده و طنزپرداز: چند قسمت بیشتر از برنامه خندوانه را ندیده‌ام و تازه یک‌بارش را هم خودم مهمان برنامه بودم! فکر می‌کنم در ارائه پیشنهادهای تازه برای سری جدید، کسانی که خط‌مشی برنامه را تعیین کرده‌اند، با دارا بودن تجربیات و آگاهی از بازخوردهای مردم، بهتر از دیگران می‌توانند اتفاقات جدید را رقم بزنند و به یک برآیند کلی برای این تغییرات برسند. من اگر پیشنهادی هم داشته باشم، ترجیح می‌دهم خودم آنها را عملی کنم و برنامه بسازم (می‌خندد). هرچند به عنوان مخاطبی که خودم هم دستی بر آتش طنز دارم، نظرم این است که باید روی محتوای برنامه دقت جدی‌تری شود. دعوت به خندیدن خوب است، اما آیا این خنده باید با تفکر هم همراه باشد یا نه؟ در سری‌های پیشین اضافه شدن شخصیت جناب خان موجب شده بود بار طنز برنامه غنی‌تر شود و امیدوارم این قضیه در سری جدید هم مورد توجه قرار گیرد.

دوری از آزمون و خطا

خشایار الوند، نویسنده: سری‌های اول تا سوم خندوانه را تا جایی که وقت می‌کردم و خانه بودم می‌دیدم. البته در روزهایی هم بستگی به جذابیت مهمان برنامه داشت که باعث می‌شد برنامه را تماشا کنم یا بخواهم شبکه را عوض کنم! خندوانه در وهله اول همه ویژگی‌هایش را از مجری‌اش می‌گیرد. گرمی و شادی و آن حس انرژی که رامبد جوان دارد، برنامه را به یک‌جور مهمانی تبدیل می‌کند و این برای مخاطبان جذاب است، البته همه کارهایی هم که طی این مدت انجام داده‌اند، به یک اندازه موفق نبوده است و به نوعی به نظر می‌رسد در مواردی مشغول آزمون و خطا هستند که به نظرم بهتر است این رویکرد را عوض کنند، چراکه مخاطبانی پرتعداد دارند و حیف است این فرصت طلایی با اشتباهات بیهوده از دست برود.

ارتقای سطح انتظارات

رضا درستکار، منتقد: دو سری اول برنامه را بیشتر می‌دیدم، اما سری سوم را چندان پیگیری نکردم. در مجموع برنامه‌هایی چون خندوانه و دورهمی در مقایسه با سطح کلی تلویزیون است که تعریف خود را می‌یابند. وقتی که خندوانه برای اولین بار روی آنتن رفت، در آن زمان خلأیی نسبت به برنامه‌های شاد و مفرح در تلویزیون احساس می‌شد و در ابتدا بسیار موفق بود، اما در ادامه این رویکرد شاد به نوعی زورکی خندیدن و علاج سرسری واقعه تبدیل شد و در مسیری کلیشه‌ای به پیش رفت. الان خندوانه هم رقبای جدید پیدا کرده و هم سطح انتظارات مخاطبان و شرایط کلی جامعه تغییر کرده است. به نظرم بهتر است در سری جدید، این خلاقیت به شکل سنجیده‌تری ادامه یابد.

رضایت از روند کلی

رضا شفیعی‌جم، بازیگر: از آنجا که خودم طی این مدت در برخی از قسمت‌های برنامه بوده‌ام، لذا تقریبا تمام قسمت‌های دیگر را هم تماشا کرده‌ام و از بینندگان آن هستم. در مورد سری جدید برنامه هم رامبد جوان و تیم همراهش بهتر از هر کسی می‌توانند درخصوص این قضیه تصمیم‌گیری کنند و به اتفاقات جدید برسند. من از این روند کلی راضی‌ام و رضایت مردم و مخاطبان برایم شرط اصلی است.

یک اسم ضعیف و بد!

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده و منتقد: هیچ‌کدام از برنامه‌های قبلی خندوانه را تاکنون ندیده‌ام؛ دلیلش هم این است که از اسم برنامه خوشم نمی‌آید و به نظرم «خندوانه» اسم جالبی نیست. این نظرم را به خود رامبد جوان هم گفته‌ام. دلیل دیگرم این است که دستگاه پخش دیجیتال در خانه‌مان ندارم و لذا دریافت شبکه نسیم برایم امکان‌پذیر نیست. اگر برنامه‌ای با این میزان مخاطب روی آنتن می‌رود؛ بهتر است به گونه‌ای باشد که تماشای آن برای همه ممکن و آسان باشد.

اضافه شدن شخصیت احلام!

محسن کیایی، بازیگر: بله، از بینندگان خندوانه بوده‌ام. مهم‌ترین اتفاقی که در سری‌های قبلی خندوانه شاهد بودیم، این بود که هدفش را صادقانه و در شکل و قالب و طرحی نو برای مخاطبان بیان می‌کرد؛ چیزی که تا پیش از این در تلویزیون ما کم بود. سال‌هاست این قالب در همه جای دنیا در حال انجام است و دیدیم در کشور خودمان هم مردم چطور از آن استقبال کردند. اگر صداقت وجود داشته باشد، برنامه قطعا مخاطبانش را جذب می‌کند. دیگر نکته‌ای که دوست دارم به گوش رامبد جوان و دیگر عوامل برنامه برسانم، این است که اگر من در مقام تصمیم‌گیری بودم، قطعا در سری جدید جناب خان را به احلام می‌رساندم و این عروسک را هم به برنامه اضافه می‌کردم؛ زیرا درباره سنگ انداختن‌های رابطه این دو به اندازه کافی صحبت شده و به نظرم الان مسائل بین زن و شوهر و اختلافاتی که بین زوجین ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث خلق اتفاقات جذابی در برنامه شود.

توجه به حضور چهره‌ها

پیمان عباسی، فیلمنامه‌نویس: سری‌های قبل برنامه‌ خندوانه را دیده‌ام. به نظرم کارهای جدید زیادی هست که می‌شود برای سری جدید انجام داد. امروزه در رسانه‌های خارجی هم برنامه‌هایی که از حضور افراد مشهور استفاده می‌کنند و آنها را در قالب مسابقه‌هایی همچون لباهنگ و موارد دیگر به چالش می‌کشند، بخوبی مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. اتفاقات دیگــــری مثل مسابقات استعدادیابی هم گرچه ابتکار خاصی در دل خود ندارند، اما تجربه نشان داده تاکنون به شکل موفقی جواب داده‌اند. با این حال خندوانه در طول این مدت ابتکارات دیگری هم داشته که کاملا بومی و مختص خودش بوده است؛ مثل استفاده از عروسک جناب خان که با آن کاراکتر ویژه و لهجه جنوبی‌اش به‌صورت حیرت‌انگیزی خوب است.

توجه به موضوعات جدید

خسرو معتضد، تاریخدان: دوست دارم خندوانه را تماشا کنم، اما تلویزیونی که در منزل دارم، به این سیستم‌های جدید متصل نیست و تا الان که نتوانسته‌ام سری‌های قبلی برنامه را ببینم. با این حال خودم یک بار مهمانشان بوده‌ام و می‌دانم که برنامه خوبی است. مردم رامبد جوان را دوست دارند. او چهره خوبی دارد و خوب هم حرف می‌زند. حیف است که تلویزیون این چهره‌هایش را از دست بدهد. در آن برنامه‌ای که من مهمان خندوانه بودم، با هم از تاریخ حرف زدیم و برنامه از طنز به تاریخی تبدیل شد. با این حال مردم آن برنامه را پسندیدند و ثابت کردند که به این نوع موضوعات هم علاقه دارند. اگر می‌خواهیم برنامه موفقی بسازیم، باید صاحب قریحه باشیم و از بیان موضوعات متفاوت نهراسیم.

لزوم کوچک‌تر شدن دکور

سپند امیرسلیمانی، بازیگر: خندوانه را می‌دیدم. در زمینه ارائه پیشنهاد برای بهتر شدن برنامه در سری جدید من نظر چندانی ندارم، چراکه اصولا آدم خلاقی نیستم و فکر می‌کنم رامبد جوان خودش بهتر از هر کسی صلاح برنامه‌اش را می‌داند و حواسش به بهتر شدن آن هست. تنها اتفاقی که من را در سری سوم اذیت می‌کرد، بزرگ‌تر شدن فضای استودیوی برنامه بود که باعث می‌شد از صمیمیت محیط کاسته شده و آن گرمای سری‌های قبل کمی از دست برود. این چیزی است که خود من تجربه کردم و ممکن است برای بقیه شرکت‌کنندگان در برنامه اصلا این‌طور نباشد.

گروه خوشفکر و خلاق

جواد خیابانی، مجری و گزارشگر ورزشی: خندوانه را کمابیش تماشا کرده‌ام. به نظرم برنامه اتاق فکر خیلی قوی و خوبی دارد، پس بهتر است که من پیشنهادی ندهم، چراکه خود این افراد و تیم خندوانه به اندازه کافی خلاق و خوشفکرند. خود من در همان یک مرتبه‌ای که مهمان برنامه بودم، دیدم که چه نظم و دقتی بر پشت صحنه کار حاکم است و همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود. من از این شیوه راضی‌ام و امیدوارم که با همین روند رو به رشد هم به پیش بروند؛ البته می‌دانم که قطعا تغییراتی را برای سری چهارم خواهند داد و در این مورد بهتر صلاح برنامه‌شان را می‌دانند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها